Z historie svatohostýnských varhan
Je přirozené, že hostýnské varhany mají stejně dlouhou historii, jako
má poutní chrám. O jejich osudech však víme daleko méně. Mnohá období
jejich existence jsou přikryta závojem zapomnění a při popisu jejich
dějin si musíme pomáhat dedukcemi, úvahami a dohady.
Na Svatý Hostýně sloužily varhany k podpoře zpěvu zbožného lidu od
samotného vzniku chrámu. Můžeme tak usuzovat ze zmínky olomoucké
arcibiskupské konzistoře z r. 1746, kde nalezneme slova o tom, že
„zlacení maličkých varhan na Hostýně přišlo na 60 zlatých“. Jak velké
byly „maličké“ varhany, nevíme, nevíme o nich totiž vůbec nic...
Jan Marek v časopise Varhaník uvádí, že v letech 1746–69 stály na
Hostýně varhany Jana Haase. O tomto údaji lze pochybovat z několika
důvodů. Jan (Johann) Haas (Haase) se narodil ve Slezsku kolem roku 1722.
Až počátkem 60. let 18. století přišel do Olomouce, kde se stal
měšťanem, v roce 1782 (!) se zde oženil a o 11 let později přesídlil do
blízké Velké Bystřice, kde se mu v letech 1793–1800 narodily 4 děti (!).
Uvážíme-li význam Svatého Hostýna jako poutního chrámu, lze jen těžko
předpokládat, že by v roce 1746 mladému 24letému člověku, tehdy ještě
Slezanovi, byla dána přednost před domácími mistry varhanáři. Zdá se
pravděpodobnější, že se tak stalo až v roce 1769, kdy byl Haas již
uznávaným olomouckým varhanářem s kontakty, tak jak to udává prof. Jiří
Sehnal ve své monumentální práci Barokní varhanářství na Moravě. Haasovy
varhany, podle něj, měly mít hlavní stroj, pozitiv s pedálem. Ani tyto
varhany asi nebyly veliké, protože při odsvěcení kostela a jeho zrušení
byly přeneseny do nedalekého Bílavska v r. 1787. Bílavský kostelík má
velmi malý kůr, lze proto uvažovat, že přenesené varhany byly menší,
nebo nebyly přeneseny celé. Na tomto místě je vhodné poukázat ještě na
jednu zajímavou okolnost, která přenesení varhan z Hostýna provází.
Usilovala o ně ještě Rusava, tehdy Rottalovice. Zde byl v místní části
Hořansko postaven barokní kostel. Při něm byla zřízena farnost a tato
skutečnost byla použita jako hlavní argument pro zrušení poutního
kostela na Hostýně, který do té doby Rusavě sloužil jako farní. Přesto
přání Rusavy nebylo vyslyšeno a hostýnské varhany skončily v Bílavsku.
Novodobá historie varhan na Svatém Hostýně se traduje od roku 1848, kdy
novojičínský varhanář Jan (Johann) Neusser postavil nástroj o dvou
manuálech a pedálu. Varhany měly 18 rejstříků. Jan Neusser byl znám
svojí pečlivostí a solidností, a proto mu bývala dána přednost i tam,
kde ceny konkurence byly často podstatně nižší. Tak tomu bylo i u
hostýnských varhan. Z jeho 6 dětí se stavbě varhan věnoval pouze syn
Karel (Boromejský). Podobně jako otec se zajímal o nové technické
poznatky ve stavbě varhan, a zejména před první světovou válkou byl
velkým konkurentem krnovské firmy Rieger. Často přestavoval a opravoval
otcovy nástroje, a proto je někdy těžké rozhodnout, o čí varhany z
rodiny Neusserových se vlastně jedná.
Je to ostatně i případ varhan hostýnských. Jan Marek s odvoláním na
posledního varhanáře zasahujícího do hostýnských varhan Iva Roháče
tvrdí, že varhany Jana Neussera byly nahrazeny strojem jeho syna Karla.
Faktem však je, že údaje nejsou doloženy přesně a věrohodně, protože
Karel si nevedl zdaleka tak pečlivě deník prací jako jeho otec Jan. Na
druhou stranu je však nutno konstatovat, že při poslední opravě byly
nalezeny některé dřevěné píšťaly od Karla Neussera. I to, že byly
ponechány ve stroji přes dvě následné podstatné přestavby varhan, svědčí
o jejich kvalitě,
Dovolte, abych se zde zmínil o krásné a reprezentativní varhanní skříni,
která je spolu s varhanami jednou z ozdob hostýnské baziliky. Kdy a
odkud se podařilo skříň získat, se neví. Měla původně tři části. V
zábradlí byl zakomponován pozitiv a dvě protilehlé části, zvané věže,
stály po stranách kůru. Její sochařská výzdoba nebyla tak bohatá , jak
ji známe dnes. Za autora této skříně je považován brněnský varhanář
Antonín Richter, původně z Lince, později působící převážně v Brně.
Monogram BR v její výzdobě ovšem autorství AR (Antonína Richera) do
jisté míry zpochybňuje, na druhé straně ale nevyvrací.
Neusserovy
varhany byly postaveny do této skříně. Klimatickým podmínkám na Svatém
Hostýně jeho varhany vzdorovaly až do poloviny 20. století. V roce 1943
přestavěla Neusserovy mechanické varhany kutnohorská firma Tuček na
varhany s pneumatickou kuželkou. Šlo prý o nejhorší varhany, jaké na
Hostýně za celou dobu jeho existence byly. Jan Marek se odvolává na
svědectví tehdejšího hostýnského varhaníka Antonína Bělíka, který
tvrdil, že na dřevěné části se používalo dřevo ze stromů, které byly
káceny přímo na Hostýně. Tato skutečnost je těžko uvěřitelná, protože
pracující syrové dřevo by s největší pravděpodobností znemožňovalo
provoz varhan. Zdá se, že v době válečného nedostatku materiálu bylo
hostýnské dřevo odváženo do firmy, kde bylo ošetřováno k pozdějšímu
použití na další nástroje. Tučkovy varhany měly již tři manuály s 48
rejstříky. Technická nedokonalost Tučkových varhan byla natolik
markantní, že v krizovém období, v roce 1953, bylo přistoupeno k celkové
rekonstrukci hostýnských varhan. Po nechvalně proslulé noci na 14. dubna
1950, kdy byli příslušníci mužských řeholních řádů internováni, byl
dosazen na Svatý Hostýn P. Vincenc Majar, který v roce 1953 prosadil
výstavbu nových varhan.
Byla to doba nejméně vhodná jak finančně (bylo po měnové reformě), tak
politicky a společensky. Stavba však byla zadána krnovskému národnímu
podniku Rieger-Kloss. Dispozici nástroje navrhli prof. Rigler-Skalický a
Ing. O. Vaverka. Nástroj koncipovali jako čtyřmanuálový. Ponechali
použitelné části předchozích nástrojů (je to historicky obvyklá praxe),
zhotovili nový hrací stůl a do nástroje vestavěli 72 rejstříků. Ještě
jednu podstatnou věc firma Rieger-Kloss na Hostýně provedla – přestavěla
pozitiv z kůrového zábradlí mezi dvě věže, takže vznikla kompaktní
skříň, tak jak ji známe dnes. Byla doplněna figurální výzdobou a různými
dekorativními prvky. Opus 3192 firmy Rieger-Kloss stálo v nové měně
430.000 korun a stalo se reprezentativním dílem českého poválečného
varhanářství.
Zde si dovolím další zajímavost. U příležitosti 110. výročí založení
krnovského varhanářství Rieger vydala firma katalog svých děl, v němž
každý ročník prezentovala nejlepšími varhanami. Je potěšitelné, že jsou
v něm zachyceny bystřické i hostýnské varhany. Vraťme se však ještě k
hostýnským varhanám. Uvolněné zábradlí přímo vybízelo k uměleckému
zpracování. Příležitosti se ujal bystřický rodák, sochař Ambrož Špetík,
tehdy již žijící ve Valašském Meziříčí. Na svém díle pracoval celých pět
let. Z dubového dřeva vytvořil dlouhý reliéf s námětem putování. Ve
spolupráci se stolařským mistrem Josefem Vrátníkem vytvořil Špetík
jedinečný umělecký artefakt, originálně doplňující hostýnské varhany. I
ony však po padesáti letech služby bez velkých zásahů, a bohužel i
údržby, na konci 20. století dosloužily.
Byla
proto oslovena olomoucká varhanářská firma Organ Service – Roháč a
Juráň, která přistoupila k celkové rekonstrukci, modernizaci a rozšíření
varhan. Novou dispozici varhan navrhl diecézní organolog doc. Petr
Planý. Celé díly varhan byly přestavěny, aby byl umožněn přístup ke všem
píšťalovým sekcím. Došlo k mnoha vylepšením vzduchového hospodářství, k
jeho odhlučnění a varhany byly osazeny dalšími rejstříky a virtuálním
strojem. Dosavadní pneumatický systém byl nahrazen bezkontaktní
elektrickou trakturou. Byl vyroben nový hrací stůl se čtyřmi manuály
splňující všechny evropské normy. Je posuvný, může se tedy přizpůsobovat
všem požadavkům provozu. Celý stroj je doplněn elektronickou výbavou,
jejíž jednotlivé díly jsou předmětem patentové ochrany výrobce. Varhany
mají 8.310 píšťal, z toho 5.028 kovových, 644 dřevěných, 782 jazykových
a 1.836 digitálních. Zvonkohra má 21 tónů. Součástí dispozice jsou i
některé exotické zvuky jako např. ptačí zpěv, kukačka nebo tzv.
cimbálová hvězdice. Nejdelší píšťala měří 520 cm a váží 73 kg, nejmenší
má délku těla 0,5 cm a váhu 6 g. Tím se hostýnské varhany zařadily mezi
největší a technicky nejlépe vybavené varhany v České republice a zdobí
prostor hostýnské baziliky svým nádherným zvukem. Tento ojedinělý
hudební skvost by bylo potřeba náležitě využívat. Vedle hudebního
doprovodu poutníků by si varhany zasloužily, aby byly předváděny též
jako svrchovaně dokonalý koncertní nástroj, který by prostřednictvím
našich předních interpretů pomáhal kultivovat a povznášet kulturní i
duchovní úroveň posluchačů a návštěvníků Svatého Hostýna.
Bystřický zpravodaj 2/2009, Pavel Malének
Hostýnské varhany mají zajímavou historii
V novodobé historii hostýnských varhan, tj. od znovuotevření kostela v
r. 1845, se v chrámu vystřídaly několikeré varhany. První nástroj byl
dílem novojičínského varhanáře Jana Neussera z r. 1848. Postavil jej za
1140 zlatých. V té době to byly reprezentativní Neusserovy varhany. Měly
2 manuály a pedál. První manuál měl 9 rejstříků, druhý manuál - pozitiv
měl 4 rejstříky a pedál 5 rejstříků. V pedále chyběly tóny Cis a Dis.
Díky použitému nízkému tlaku vzduchu, pouhých 510 Pa, byl nástroj pro
tak velký prostor zvukově slabý. Není známo, jak dlouho se tyto varhany
zachovaly, protože dostupné údaje se mnohdy rozcházejí. Rovněž není
známo, jak se na Hostýn dostala dosud existující krásná barokní varhanní
skříň, jejíž autorství je připisováno brněnskému varhanáři Antonínu
Richterovi. Podle údajů varhanáře p. Roháče z Olomouce do této
Richterovy skříně postavil v roce 1886 nové varhany Neusserův syn Karel
z Nového Jičína. Nástroj mechanické traktury měl 17 rejstříků.
V roce 1943 pak zde postavil nové třímanuálové varhany s pneumatickou
kuželkou Jan Tuček z Kutné Hory. Měly 48 rejstříků a byl to nejhorší
nástroj, jaký kdy na Hostýně byl. Dnes již zemřelý bývalý hostýnský
varhaník pan Antonín Bělík mi vyprávěl, že tehdy kutnohorská firma přímo
na Hostýně kácela stromy a z tohoto surového nevyzrálého dřeva vyráběla
vzdušnice a dřevěné píšťaly. A tak po necelých deseti létech byly
varhany naprosto nepoužitelné.
V roce 1953 (už po vyhnání jezuitů) byl nový duchovní správce P. Vincenc
Majar nucen pořídit nové varhany. Situace byla velmi složitá, jak
politicky, tak finančně. V průběhu stavby došlo k měnové reformě. Stavba
byla svěřena krnovskému závodu Rieger-Kloss. S částečným využitím
některých použitelných píšťal v Krnově postavili pro Hostýn na tehdejší
dobu opravdu reprezentativní nástroj podle návrhu prof.
Riglera-Skalického z Bratislavy a ing. Oty Veverky z Krnova. Varhany
měly 4 manuály 72 rejstřících, se spojkami měl hrací stůl 101 sklopek.
Těsně po nové měně stály 430 tisíc korun. Bohužel došlo k přemístění
pozitivu, který už předtím Tuček neosadil píšťalami, do korpusu varhan
mezi obě skříně. Rovněž bylo uděláno nové zábradlí kůru s řezbami
akademického sochaře Špetíka z Valašského Meziříčí. Richterova varhanní
skříň byla vkusně doplněna o výzdobu barokními andílky s hudebními
nástroji. Takto sloužily varhany Rieger-Kloss op.3192 téměř 50 let.
Vinou neúdržby však i tento nástroj dosloužil.
V
letech 1999 - 2002 byla provedena generální rekonstrukce, rozšíření
dispozice a přestavba pneumatického systému na elektropneumatickou
bezkontaktní trakturu s instalací nového 4 manuálového mobilního hracího
stolu. Novou dispozici navrhl arcidiecézní organolog Doc. MgA. Petr
Planý, práce provedla firma Roháč-Juráň z Olomouce. Dnes svojí velikostí
a unikátním technickým vybavením patří tyto varhany mezi nejmodernější a
největší v republice. Nástroj má celkem 8310 píšťal, z čehož je 5028
kovových, 664 dřevěných, 782 jazykových a 1836 digitálních. Nejdelší
dřevěná píšťala měří 520 cm a váží 73 kg. Nejmenší kovová píšťala má
délku 5 mm a váží 6 g.
Škoda, že tyto varhany nejsou využívány i pro koncerty duchovní varhanní
hudby aby se tak laické i odborné veřejnosti ukázala její krása při
využívání tohoto skvostného nástroje.
Přehled varhan na Svatém Hostýně:
1746 - 1769 - Jan Haas
1769 - 1787 - anonym - po zrušení kostela byly tyto varhany převezeny do
Bílavska
1848 - 1886 - Jan Neusser
1886 - 1943 - Karel Neusser
1943 - 1953 - Jan Tuček do skříně Ant. Richtera
1953 - dosud - Rieger-Kloss
2003 - rekonstrukce - Ivo Roháč
Časopis Varhaník, Jan Marek
Jak jsem se stal varhaníkem na Svatém Hostýně
Po likvidaci řádu jezuitů byl ustanoven správcem Hostýna P. Vincenc
Majar - prostějovák a kamarád z ulice a z kostela jako ministrant.
Přijel náhle k nám, abych mu pomohl sehnat na nějakou krátkou dobu na
Hostýn varhaníka. Pan Bělík musí na léčení nebo do lázní či tak něco a
zrovna v době, kdy připadá na Hostýn hlavní pouť - termín nelze změnit.
Bylo nás varhaníků v Cyrilské jednotě asi 5 amatérů, vyškolených prof.
Bezdíčkem. Ale jen já, tehdy mladý, jsem byl držitelem motocyklu a
jezdil, kde bylo potřeba zaskakovat. Měl jsem nevybranou dovolenou 3
týdny a zbytek neplacené (pochopení šéfa), takže jsem sbalil manželku a
tříletou dceru a jeli jsme na Hostýn.
Přátelé - nejkrásnější dovolená. Bylo sice hraní dost a dost, protože v
předkoncilové době hrál varhaník stále, jen přerušil hru při
proměňování, ale zážitků za těch několik týdnů mám na celý život.
Jak jsem políbil Panně Marii Svatohostýnské ruku
Jednoho krásného letního večera, po svátostném požehnání, stáli jsme s
P. Vincencem před bazilikou a radovali se z krásného pohledu na západ
slunce za naší rodnou Hanou. Svěřil se mě, že má obavy z blížících se
poutních dnů, protože na Hostýně nejsou slavnostní korunky a co má říct
těm tisícům poutníků z Valašska, Slovácka, Hané i ze Slovenska. „Proč? A
kde jsou?" „Odvezli je do Prahy a snad na ministerstvu kultury." „Tak
tam zajeď a buď ti dají korunky zpět nebo ať zdůvodní, proč P. Maria
nebude mít letos sváteční korunky, svěcené Svatým Otcem sv. Piem X. A
zeptej se, co máš na kazatelně na to věřícím říct."
A stalo se. Dlouho si to rozmýšlel, ale nakonec jel a za 2 dny korunky
přivezl. Pochopitelně víme všichni, jaká byla politická situace,
začínala doba pronásledování církve, tak bylo nutné korunky instalovat
zase zpět na sochu P. Marie na oltáři, kde budou na veřejnosti nejlépe
chráněny.
A tak asi týden před svátkem Nanebevzetí P. Marie, večer, po požehnání
jsme zavřeli kostel. Několik bohoslovců, kteří na Hostýně byli na
prázdninách (mezi nimi i Antonín Bělík, syn varhaníka, pozdější děkan v
Kyjově), pomohli donést speciální dvoják, žebřík z farské stodoly a
udělali jsme si menší soukromou slavnost. Naše tříletá Marjánka nesla
korunky ze sakristie k oltáři, tam jsme se krátce pomodlili a P. Vincenc
a já jsme stoupali po žebříku k soše královny Moravy. Slušně jsme se
omluvili a poprosili za odpuštění, že budeme Svatou Pannu chvilku
obtěžovat. P. Vincenc odjistil všední korunky (mariánskou a Ježíškovu) a
„korunoval" P. Marii slavnostními korunkami.
No a na rozloučenou jsme jen požádali o požehnání a jak se sluší a
patří, políbil jsem Svaté Panně ruku.
Mohlo by se mi toto stát, kdybych nebyl varhaníkem ?
2x Jiří Dvorský, Prostějov (zkráceno)