Komunita Českě provincie Kongregace milosrdných sester Svatého Kříže
Na Svatém Hostýně se sestry starají o baziliku Nanebevzetí Panny Marie a kromě toho vedou domácnost místního společenství jezuitů. Obývají přízemí Poutního domu č.1.
Něco z historie milosrdných sester
Naše kořeny
sahají do devatenáctého století,
do doby nepředstavitelné chudoby a velkých společenských změn. Velký
sociální apoštol, švýcarský kapucín P. Theodosius Florentini (1808–1865)
se rozhodl bojovat proti sociální a mravní bídě odvážnými prostředky.
Založil řeholní společenství, které se mělo zabývat vzděláním a výchovou
mládeže a péči o chudé a nemocné. Podle vlastních slov chtěl P.
Theodosius uspořádat novou kongregaci tak, aby se všude hodila. Tak
vznikla ve Švýcarsku kongregace Školských sester sv. Kříže, z níž v roce
1856 vznikla kongregace Milosrdných sester sv. Kříže s mateřským domem v
Ingenbohlu. Spoluzakladatelkou a první generální představenou
Milosrdných sester sv. Kříže se stala Matka Marie Terezie Schererová
(1825–1888). Byla věrnou pomocnicí zakladatele, který poznával v
tíživých potřebách doby Boží vůli a který v mnohém předešel dobu.
Zakladatelé se snažili v neomezené důvěře v Boží pomoc a otcovskou
dobrotu mírnit utrpení lidí a prosazovat spravedlnost. P. Theodosius
hluboce vnímal bídu dělníků v době začínající industrializace, a proto
se rozhodl vnést do vedení továren ducha křesťanské solidarity. Začal ve
Švýcarsku a pokračoval v roce 1860 v Čechách zakoupením továrny na sukno
v Horním Litvínově. Výtěžek měl zajistit dělníkům spravedlivou mzdu a
sloužit sociálním účelům. Sestry měly mít účast na vedení. Při továrně
založily malou nemocnici a školu pro děti dělníků. Vzhledem k různým
nepříznivým podmínkám se projekt nezdařil. Po náhlé smrti P. Theodosia
zůstalo jako dědictví břemeno dluhů, které matka Marie Terezie převzala,
aby zachránila jeho čest. Po čtyřech letech se jí podařilo s pomocí
spolusester dluhy uhradit.
Nastal rychlý rozvoj činnosti kongregace na mnoha dalších místech.
Sestry se věnovaly službě dětem, chudým, nemocným, sirotkům, mládeži,
lidem opuštěným a jakýmkoliv způsobem postiženým. Ještě za života
spoluzakladatelky vznikly samostatné provincie: Čechy, Horní Rakousko,
Slavonsko (Chorvatsko), Štýrsko-Korutany a Morava. Matka Marie Terezie
Schererová vedla sestry k důvěře v Boží věrnost, ke statečnému snášení
obtíží a k obětavé službě bližním.
Nejvyššího počtu členek dosáhla kongregace v roce 1940, kdy měla 9638
sester v 987 domech. To už působily sestry také v Indii, v Číně, v USA.
V Evropě byly založeny provincie Německo, Tyrolsko, Maďarsko, Dolní
Rakousko, Slovensko a Itálie.
V roce 1950 působilo v Československé republice 1846 Milosrdných sester
svatého Kříže ve 103 domech, zařazených do tří provincií: Čechy (645
sester), Morava (646 sester) a Slovensko (555 sester).
Sestry z provincie Čechy se sídlem v Chebu byly většinou německé
národnosti. V letech 1945–1954 byly vysídleny do Německa a do Švýcarska.
V Bavorsku založily provincii s provinčním domem v Gemünden nad Mohanem.
V roce 1971 vznikla ve dvou zemích v Africe misie sester sv. Kříže.
Činnost sester v Keni trvala sedm let, v Burundi do roku 1996, kdy
vzhledem k občanské válce v zemi předaly sestry vybudovanou nemocnici
domorodé kongregaci.
Rozkvět provincií v Indii umožňuje zakládání nových odvětví činnosti ve
prospěch lidí odsunutých na okraj společnosti a pro povznesení
důstojnosti ženy. Na Tajwanu, v Ugandě, v Brazílií a v ruském Permu se
sestry zapojují do rozmanité pastorální a sociální pomoci dětem,
nemocným a chudým.
Charisma zakladatelů se v průběhu dějin snažilo věrně prožívat 16.000
Milosrdných sester sv. Kříže, které už jsou na věčnosti.
Tyto sestry sloužily lidem podle slov, která dala Matka Marie Terezie
napsat na hrob čtyř sester v Římě, které jako oběti blíženské lásky
podlehly v Římě tyfu:
„Zcela Ukřižovanému, proto zcela bližnímu – zástupkyně lásky Kristovy.“
Dějiny české provincie
Na Moravu přišly tři sestry svatého Kříže v roce 1872 na pozvání
hraběnky Luisy Šternberkové, která je poznala v Solnohradsku. Na jejím
panství v Malenovicích založily sestry dětskou opatrovnu a dívčí školu.
Brzy začaly působit v dětském domově ve Vizovicích, ve škole v
Napajedlích, v pečovatelské službě v Bratislavě, v chlapeckém semináři v
Kroměříži, v kněžském semináři v Olomouci, ve škole v Divákách a jinde.
Od roku 1882 bylo ústředí provincie v Choryni.
Společenství rychle rostlo, sestry přebíraly školní a sociální činnost
nejen na Moravě, ale i v tehdejších Uhrách, na území dnešního Maďarska,
Slovenska, Rumunska a Jugoslávie. V roce 1912 bylo v moravské provincii
513 sester v 64 působištích. V roce 1913 došlo ke zřízení samostatné
provincie Uhry se sídlem v Žambéku. K ní bylo přičleněno 36 působišť s
266 sestrami, z nichž více než sto sester pocházelo z Moravy.
„Jsem velmi šťastná, že naše sestry začaly působit na Moravě. Když budou
pracovat v dobrém duchu a k blahu lidí, doufám, že Bůh udělí započatému
dílu své požehnání a nechá tuto malou rostlinku vyrůst ve veliký strom.“
(Bl. M. M. Terezie v dopise kanovníku Seckovi 26.11.1873)
V době první světové války ošetřovaly sestry raněné vojáky v lazaretech.
I po vzniku Československé republiky rozšiřovaly sestry svou činnost na
poli křesťanského milosrdenství. Pracovaly nejen v nemocnicích, v
sirotčincích, ve školách, v chudobincích, v domovech pro staré lidi, v
církevních zařízeních, ale i v malých nebo větších společenstvích s
výchovnou a sociální činností.
Klášter v Choryni už nestačil pro umístění nemocných sester a pro
řeholní dorost, proto byl za velkých obětí vybudován v Kroměříži nový
provinční dům. Byl posvěcen dne 14. září 1932 olomouckým arcibiskupem
Dr. Leopoldem Prečanem. V roce 1938 měla moravská provincie 559 sester,
26 novicek a 53 kandidátek.
Po připojení pohraničních území k německé Říši a k Polsku muselo 76
českých sester svatého Kříže opustit pět ústavů v zabraném území. V době
německé okupace byly klášterní školy zrušeny. Některé budovy, i velká
část provinčního domu, byly zabrány pro německou mládež nebo lazarety. V
posledním roce války se sestry zapojily do ošetřování nemocných
partyzánů v Hostýnských vrších a v Beskydech. Zvláště byla ceněna
odvážná pomoc sester z Choryně a z Lukova u Zlína.
Po skončení druhé světové války mohly na chvíli sestry obnovit své
působení ve školách, koncem roku 1948 byly totiž klášterní školy opět
zrušeny. Sestry vyučovaly náboženství na veřejných školách, učily hudbě
a jazykům, pořádaly kurzy šití a vaření pro dívky a exercicie pro různé
stavy. Už v roce 1949 byly zabrány některé domy pro státní účely.
Tři měsíce po internaci členů mužských řádů v roce 1950 nastalo
soustřeďování ženských kongregací. Sestry sv. Kříže byly vystěhovány ve
dvou etapách: 13. a 28. září 1950. V centralizačním klášteře v
Bohosudově bylo umístěno 266 sester svatého Kříže z 25 domů. Zde
soustředěné sestry pracovaly v různých továrnách v místě i v okolí: v
kaolínce, ve Frutě, ve šroubárně, v textilních závodech, v domácí výrobě
a také na polích. Žily pod dozorem zmocněnkyň neboli „referentek“ a pod
kontrolou církevních tajemníků. O přesunu sester rozhodovala státní
správa. Protesty a námitky představených nebyly brány v úvahu. Do října
1951 bylo velké bohosudovské společenství rozděleno do sedmnácti míst,
protože ministerstvo obrany vyžadovalo klášter pro své účely. V březnu
1951 bylo Státním úřadem pro věci církevní rozděleno 33 nejmladších
členek – novicek a kandidátek – do různých nemocnic. Odloučením od
představených a od společenství měly být snadněji získány pro vystoupení
z řádu. Bolestné bylo loučení se sestrami nemocnými a staršími, které
byly státními úřady určeny do Vidnavy, vzdálené od Bohosudova 400 km.
Stěhování 84 sester se uskutečnilo v neděli 27. května 1951. Už za tři
měsíce se tyto nemocné a starší sestry musely opět stěhovat a to do Bílé
Vody u Javorníka. Ubytovací podmínky byly na obou místech naprosto
nevyhovující. Ve Vidnavě zůstaly čerstvé hroby pěti spolusester.
Koncem června 1951 musely sestry sv. Kříže ve věku do třiceti let
nastoupit v továrně Elite ve Varnsdorfu. Tato skupina byla za několik
měsíců přesunuta do přádelny lnu „Texlen“ v Horním Starém Městě a
ubytována v továrních internátech v Dolním Lánově u Vrchlabí, později v
Trutnově, a nakonec ve Svobodě nad Úpou.
Koncem září 1951 bylo 25 sester sv. Kříže z Bohosudova určeno do
přádelny bavlny Velveta ve Varnsdorfu, dvanáct sester do továrny v
Benešově nad Ploučnicí, dalších sedm do Krásné Lípy, odkud přešly po půl
roce do Texlenu Žacléř. Nemocné a starší sestry byly odvezeny do
centralizačních klášterů v Bílé Vodě a v Broumově. V této době pracovalo
v různých továrnách v českém pohraničí celkem 310 sester svatého Kříže:
125 sester z provincie Čechy, 105 sester z moravské provincie a 80 ze
Slovenska. Vzájemně se posilovaly ve věrnosti navzdory zastrašování,
přemlouvání a šikanování ze strany státních orgánů, které osnovaly
totální likvidaci řeholního života.
28. června 1952 byla provinční představená sestra Kamila Gelingová
internována v Hejnicích. Odloučení od sester trvalo tři roky. Celkem
bylo v Hejnicích internováno 72 řeholnic z osmnácti kongregací. Z naší
kongregace zde bylo jedenáct sester.
Deset sester sv. Kříže bylo v letech 1950 – 1953 odsouzeno do vězení: za
neohlášení úmyslu přechodu přes hranice, za pomoc k útěku jednoho
střeženého pacienta, za rozšiřování modlitby mariánského roku a spisku o
Fatimě a za tzv. „šíření poplašné zprávy". Nejdéle byla vězněna sestra
Cyrila Ječmenová, která se při vyučování náboženství v Kroměříži odvážně
zastala odsouzených představených řádů. Původní trest na osm let vězení
byl po odvolání změněn na tři roky. Ve vězení v Kutné Hoře skládala
tajně věčné sliby. Vrátila se s podlomeným zdravím.
Dvě sestry prožily v roce 1956–1957 šestnáct měsíců „v neznámu". Vedly
domácnost brněnskému biskupu Skoupému a rožňavskému biskupu Pobožnému,
kteří byli internováni v Roželově.
V českých věznicích bylo i několik slovenských sester svatého Kříže,
mezi nimi i sestra Zdenka Schelingová, ošetřovatelka ve Státní nemocnici
v Bratislavě.
V rámci plánované likvidace řeholnic bylo v letech 1954 – 1960 přeřazeno
290 sester sv. Kříže z osmi nemocnic do Ústavu léčby zářením v Paskově,
do Psychiatrické léčebny v Kroměříži, do Léčebny pro dlouhodobě nemocné
v Přestavlkách a do dvaceti dvou charitních a státních sociálních
ústavů. V nich stejně jako v centralizačních klášterech, které byly
přejmenovány na charitní domovy pro řeholnice, byly sestry pod dozorem
státu, který vydával stále nové předpisy, např. o povinnosti hlášení
pobytu mimo bydliště, o povolení k cestování, ke změně působiště, ke
jmenování představené nebo zpovědníků. Styk s mateřským domem ve
Švýcarsku byl velmi omezen, nebylo dovoleno přijímat dorost, studium
bylo znemožněno. Zdraví sester bylo narušeno vysokými pracovními
požadavky a přemísťováním z místa na místo. Jedna skupina se stěhovala
během pěti let desetkrát. Přes všechno vnější pronásledování, domovní
prohlídky, předvolávání k výslechům, žily sestry v důvěře v Boží
Prozřetelnost a sesterská společenství se ještě více semkla v jednotě.
Duchovní poušť padesátých let se začínala ponenáhlu měnit. II.
vatikánský koncil byl i pro naši kongregaci výzvou k návratu k duchu
zakladatelů. Tím, že jsme mezinárodní kongregací, byly sestry hlouběji
zapojeny do snahy světové církve o vnitřní obnovu. Koncilní dokumenty se
tajně rozmnožovaly a studovaly.
V letech 1968 – 1970 mohly novicky a kandidátky, které dlouhá léta
čekaly na skládání slibů, složit věčné sliby už veřejně. Krátkou dobu
bylo možno přijímat nové uchazečky o řeholní život. Rozvinula se činnost
ve farnostech s vyučováním náboženství a s apoštolátem mezi mládeží. Z
nařízení Státního úřadu pro věci církevní musely sestry v dubnu 1972
tuto činnost ukončit.
Přibývalo starších sester, které musely opouštět státní ústavy. Charitní
domovy v Bílé Vodě a v Choryni byly přeplněny. Provinční správa v letech
1970 – 1971 nechala opravit na vlastní náklady zchátralou farní budovu
ve Štípě a koupený dům v Boršicích u Buchlovic. Zřídila v nich sesterské
domovy, které se však brzy musely předat do správy České katolické
Charity. Do Boršic se přestěhovaly především sestry z Broumova.
„Normalizace" politických poměrů zasáhla i nás nejrůznějšími
administrativními opatřeními, zostřeným dohledem státní bezpečnosti a
opětným zákazem přijímání dorostu. Neochromila však naši snahu o vnitřní
prohloubení a o působení v rámci daných možností. Snažily jsme se o to,
aby naše domy byly duchovními oázami, kde lidé nacházejí novou naději a
posilu ve víře. Rozšiřovaly jsme náboženskou literaturu, udržovaly styky
s mládeží i s rodinami a snažily se pomáhat kněžím ve farnostech. Se
samozřejmou obětavostí konaly sestry mnoho jiných skrytých služeb. Bylo
to např. zhotovování a praní kostelního prádla, čištění zanedbaných
chrámů a svatostánků, tajné vyučování náboženství, posílání balíčků do
Indie atd.
Představené opětovně posílaly na různá místa petice o legalizaci
řeholního života. Mezitím tajně přijímaly a formovaly dorost. Naši
odvahu k riziku posilovala upřímná touha žadatelek zasvětit svůj život
Bohu. Statečně odolávaly vlivům prostředí a působily jako Milosrdné
sestry svatého Kříže na místech, kam legální sestry neměly přístup.
Na konci pohnutého roku 1989 sestry z hloubi srdce zpívaly se žalmistou:
„Velkou věc s námi učinil Hospodin, naplnila nás radost.“
V následujících letech byly biskupské stolce opět obsazeny, řády mohly
přijímat dorost, věřící se zapojovali do veřejného života. Změněná
politická situace přinášela nové a nové požadavky. Vzhledem k jejich
nedostatku bylo možné vyhovět jen několika žádostem. Mnoho dobrého
vykonaly při své pastorační a zdravotnické službě české menšině v
rumunském Gerníku.
Dne 29. září 1993, v den 43. výročí vystěhování sester, otec arcibiskup
Mons. Jan Graubner znovu posvětil provinční dům v Kroměříži. Ten po
restituci vyžadoval nákladné opravy, které byla hrazeny s pomocí
spolusester ze zahraničí.
Sestry z Bílé Vody se mohly přestěhovat do Choryně a do Kroměříže. Na
bělovodském hřbitově, který byl v roce 2000 prohlášen za národní
památku, odpočívá 140 Milosrdných sester sv. Kříže.
Při oslavě 130. výročí příchodu sester na Moravu přijala sestra Filipa
Macháčková v choryňském kostele pověření k misijnímu působení v ruském
Permu.
Dnes se sestry mimo péči o nemocné spolusestry zapojují do katechezí, do
práce ve školství a ve zdravotnictví, do projektů charitní služby, do
výpomoci v pastoraci. Poskytují prostor k duchovním obnovám mládeže a
jiných zájemců.
Milosrdná sestro svatého Kříže, církev a svět od tebe očekávají odvážnou
otevřenost pro každou chudobu a bídu naší doby. Ať skrze tebe každý
člověk pozná, že je ve své osobní situaci skrytý v tajemství vykoupení,
v tajemství Ježíšovy smrti a vzkříšení. Nesnáze a těžkosti doby jsou
jako půda, která dává vzrůst našemu charismatu. Můžeme na ně odpovědět
právě tak v nemoci, v utrpení, v modlitbě jako v aktivní službě.
Jako jeden ze svých přeních úkolů považujeme službu našim nemocným a
spolusestrám, které v těžkých dobách pronásledování věrně uchovaly
dědictví našich zakladatelů a jsou pro nás podle slov naší zakladatelky
požehnáním.
Láska k Pánu, který se stal chudým, nutila Františka k prožívání
dokonalé chudoby. Proto se zřekl majetku, cti a moci a tak našel
dokonalou radost … Naše chudoba se stává znamením následování Krista,
jestliže je výrazem naší lásky k Bohu a k bližním.
Náš apoštolát spočívá především ve svědectví našeho zasvěceného života.
Každá sestra, která se snaží prožívat své povolání vážně a s vytrvalou
oddaností, se účastní poslání církve, totiž viditelně hlásat radostnou
zvěst. To že smíme mít účast na Kristově díle spásy je naše pověření a
naše radost.
Informace byly převzaty ze stránek Milosrdných sester
Aktuální stránky tohoto řeholního řádu Starší verze stránek