Historie hostýnských hospod a nocleháren
Po dostavbě hostýnského chrámu v roce 1747 nechal hrabě Rottal kolem
kostela vybudovat kryté chodby – ambity, které sloužily poutníkům jako
provizorní noclehárny, příbytek pro kněze, kostelníka a varhaníka, školu
a hostinec. Pro bezpečnost a ochranu nechal Rottal kolem těchto staveb
postavit vysokou ohradní zeď.
Po roce 1787 byl hostýnský kostel při josefínských reformách označen
jako přebytečný a jako takový odsvěcen, následně prodán a tím i určen
k záhubě. Podobný osud čekal i ostatní rottalovské stavby na Hostýně.
Na císařském otisku katastrální mapy z roku 1830 je kromě kostela a
ambitů vpravo před kostelem patrna protáhlá budova (přibližně v místě
dnešního PD č. 1 a 2), za ní téměř v pravém úhlu menší budova
obdélníkového půdorysu. Podle Frant. Hrdiny by to mohl být příbytek pro
3 kněze, „stavení asi 16 mužských kroků široké a 100 kroků dlouhé
v jedné zdi a pod jednou střechou“, které Rottal vystavěl a za ním
hospoda. Přímo před kostelem jsou na mapě zakresleny 2 krátké řady
krámků (podél pozdějšího schodiště). Na mapě vpředu – západně od kostela
je vidět ovčírna, na stejné úrovni vpravo malý zděný domek - příbytek
ovčáků a severně Vodní kaple. Indikační skizza z roku 1830 je téměř
shodná, na obou mapách schází kaple sv. Jiljí. Všechny tyto stavby byly
už zřejmě v ruinách.
Zajímavý je popis rottalovských staveb na Hostýně Františka Hrdiny
z roku 1834 v jeho „Hostýnských dějůvkách“, kde nám popisuje tehdejší
stav. „Kněžské příbytky byly zpředu od chrámu a zezadu od lesa nebo od
rusavské cesty nalézala se hospoda. Tato budova byla po větším díle ze
tvrdého kamene, leda ve vnitřku sem tam něco z pálenic, pevně vyzděná,
měla zpředku pod sebou veliký posavade stojící, ač už trochu pobouraný
sklep a mimo to ve vnitřku více pomenších, jako třeba v hospodě,
sklípků. Ostatní uspořádání vypadalo takto: V bydlišti kněžském bylo
první zpředu obydlí administrátora s velkou jizbou a některými pomenšími
a dalším příslušenstvím. Mělo svůj vlastní vchod na straně od kostela a
též jiné dveře na straně odslavkovské, na dvůr a do zahrady, kde také
studna se nacházela. Tyto poslední dveře měly předsíňku (pavláčku) a
schody na obě strany. Po tomto obydlí následovala dvě pomenší taktéž
s vlastními vchody na odkostelní straně a se svým ostatním
příslušenstvím pro dva kněze pomocné (kaplany). Pak začínala krčma
s více hostinskými sednicemi, ze kterých pět nevelkých spojeno bylo
úzkou síní, mimoto několik jiných pro krčmáře a pro nálevnu potřebných
jizeb s příslušenstvím. Tato krčma měla též své dveře zpředu ke kostelu
a i zezadu na dvůr a do zahrady, přičemž se ze studně na odkostelní
straně zhotovené a ne právě velké zásobovala vodou. Na dvoře krčmářově
stály potřebné chlévy a kůlna. Též na dvoře farském se taková stavení ze
dřeva spatřovala. Ostatně ze zahrady kněžské na straně od Slavkova dolů
po vrchu ne právě daleko, je podnes ještě jako pozůstatek viděti hojnost
„tureckého chebzu“. Ale i tyto budovy při zrušení kostela vzaly svůj
konec, o nichžto ještě porůznu toto sluší pamatovati“.
Za 29 let poté, při své návštěvě Hostýna vidí poutník František Pravda
už jenom samé zříceniny těchto staveb. Po smrti P. Regera, bystřického
faráře,který měl obrovskou zásluhu na obnovení hostýnského chrámu,
nastupuje v roce 1869 na jeho místo P.Šubrt, který píše, že „na
staveništi po farském domě je postaven malý hostinec. Je to nízká stavba
s jednou místností“. Až do 80-tých let 19. stol. zůstaly po celé jižní
straně kostela z bývalého farního domu i ambitů pouze zříceniny. Kněží
ani poutníci, kromě nevyhovující malé hospody, neměli k přenocování
žádné jiné přístřeší. P. Frant. Koutný tuto svízelnou situaci popisuje
ve svých Pamětech z roku 1881 takto: „Světnice u vchodu do hospody, to
je fara – kněžský byt… O spaní ani řeči. Na chodbě hluk, křik, někdy
hudba a zpěv, kopání do dveří, dupání, všude plno lidu a nepokoje. Ani
slušného záchodu tu není. Třeba se prohrabávat hnojištěm vedle hospody
do jakési budky ve slohu retirádovém, z desek sbité. Desky mezi sebou
mají na palec prostory a vše je znečištěno …“ Po velmi náročném jednání
s baronem Laudonem i konzistoří se podařilo v roce 1882 na základě
starých jižních ambitů postavit kaplanku pro kněze – poutníky (2 větší
pokoje) a 1 menší pokoj pro bystřické strážníky. Na katastrální mapě
z roku 1887 vidíme také už půdorys nového kláštera (střední část byla
dokončena v roce 1886). Na podélném půdoryse vpravo před kostelem je
patrna přístavba, menší stavba u rusavské cesty na mapě schází. Rovněž i
domek ovčáků u ovčírny už není zakreslen. V roce 1887 při příchodu
jezuitů na Hostýn popisuje P. Zimmerhackel stav hostýnského areálu
takto: „Stál tu chrám, před ním sochy sv. Cyrila a Metoděje, kaplanka
s jižním ambitem, klášteřík, hospoda, četné krámky, z nichž některé
skoro u kostela stály, kaple sv. Jiljí bez pořádné střechy a se sešlými
zdmi, vedle ní severní ambit, který byl už tak rozpadlý, že strměly kusy
zdí jako sloupy vzhůru“.
Někdy koncem 19. stol., ještě před příchodem jezuitů, měl hospodu
pronajatou od barona Laudona hostinský Emerich. Tehdejší ministrant a
syn kostelníka František Bubílek vzpomíná: Hospoda byla přízemní budova
se šindelovou střechou rozdělena chodbou na dvě části. Jedna se
nacházela vedle zasklené verandy, na druhé straně byla velká místnost –
šenkovna, do níž se vcházelo z chodby kuchyní. Za kuchyní byl byt
hostinského. V těchto dvou velkých místnostech spávali – sedíce za
stoly- poutníci. Ostatní spali v kostele. Dokud ještě nebyla na Hostýně
stálá duchovní správa (do roku 1887), zakončovaly se roční poutě v říjnu
Růžencovou slavností, Svátost oltářní se přenesla do bystřického
kostela, hostýnský kostel se zamkl a klíče se předaly hostinskému
Emerichovi. Když přišli poutníci v zimě, museli požádat hostinského o
klíče kostela. Dosavadní majitel Hostýna baron Laudon dostal opakovanou
výzvu (1894-1895) od zástupců vlády i c.k. okresního hejtmanství, aby
hostýnským poutníkům v době nepohody zajistil vhodné přístřeší. Tehdy se
rozhodlo, že rozšíření starého hostince a jeho přestavbu si vezme na
starost superior P. Cibulka. Už v říjnu 1895 se začalo s přestavbou
přízemního hostince s valbovou střechou na hotel. Problémem byl ale
pozemek, na kterém budoucí hotel stál, protože patřil baronu Laudonovi.
Tato situace urychlila jednání mezi dosavadním majitelem a Maticí, které
skončilo odkoupením vrcholu Hostýna s lesem, pastvinami i hostincem,
které se uskutečnilo 16.12.1895.
P.Cibulka pronajal na slavkovské straně kus louky, kde se vyráběly cihly
na stavbu, kterou vedl stavitel Zeman a dohlížel hospodář Harna. Na
svatodušní svátky roku 1896 byla přestavba dokončena. Pro stálé neshody
s hostinským Skálou byl od roku 1896 přijat nový hostinský - Josef
Dostál z Litovle. Přes všechny snahy řešila Matice neustálé stížnosti na
nedostatek ubytování i problémy v hostinci. Na valné hromadě 14.9.1898
jednatel dr. Stojan s bolestí konstatoval, že v hostinci byly opět na
delší dobu pronajaty pokoje židovským rodinám, což způsobilo vlnu
nevole. Matice byla proto napadána v různém tisku a musela podávat
vysvětlení. Matiční hostinec byl totiž pod neustálou kontrolou a
jakékoliv nepřístojnosti se zde nemohly trpět.
V tuto
dobu si hostinský Josef Dostál podal žádost na hejtmanství ohledně
stavby velkého hostince hned pod valy na slavkovské straně. Matice se
proti tomu ohradila a žádost byla zamítnuta s argumentem, že „Hostýn je
především místem posvátným, poutním a duchovním, ne centrem obchodu a
turistiky“. Vzhledem k neustálému nedostatku noclehů bylo na schůzi
17.8.1899 rozhodnuto, aby před každou nedělí a svátkem sluha odemykal
poutníkům Ovčírnu k přenocování.
Podle návrhu Jurkoviče se 3.8.1903 na místě původní staré stavby
započalo se stavbou dřevěné verandy. Stavbu vedl bystřický stavitel
Bednařík, trvala 1 rok a náklady činily 10.823 Kč. Velký sál o rozloze
209 m2 sloužil jako shromažďovací dvorana MSH (až pro 1 tis. lidí) i
jako noclehárna. Vchod do nové verandy vznikl vybouráním otvoru
z přilehlého hotelu – starého poutního domu. Výzdobu tvořilo 34 obrazů
významných evropských poutních míst, které namaloval bystřický malíř pan
Ježek, námět mu poskytl P. Zimmerhackel. Na valné hromadě v roce 1904
bylo konstatováno, že konečně byla vybudována nová prostorná a krásná
noclehárna. Velká veranda u hostince sloužila k přenocování mužů, sál
v 1. poschodí ženám. Cena za noc činila 80 hal. Podle fotografií ze
slavnostního příjezdu císaře Františka Josefa I. na Hostýn nechala
Matice namalovat akademickým malířem z Prahy Janem Jáchymem 2 obrazy,
které zdobily verandu při hotelu.
Jako nový hostinský nastoupil v roce 1905 František Dostál z Kunovic u
Uh. Hradiště, který byl vybrán z 16 uchazečů a sloužil na Hostýně 15
let. V roce 1905 se stala velmi nemilá příhoda. Z vody v hostinci
onemocnělo několik žen, z nichž jedna zemřela. Matice z toho měla velké
problémy, bylo nařízeno okamžitě kopat novou studnu – mimo zahradu
hostince. Plány na novou stavbu sloužící opět jako noclehárna v přízemí
a v patře s 28 pokojíky pro rodiny, byly zpracovány v roce 1910. Budova
byla situována poblíž lesa v chráněném místě před větry. Na její
výstavbu se bohužel nesehnaly peníze, proto se muselo od ní upustit. Na
matiční schůzi 7.1.1907 se rozhodlo pořídit do severního ambitu nové
lávky ke zdi a pryčny se starými slamníky z hotelu, do hotelu se
plánovaly zakoupit nové. V jižním ambitu už taková „dřevěná ležiště“
byla zřízena. Ani zvětšené prostory pro ubytování poutníků
nedostačovaly, proto bylo na schůzi v roce 1911 znovu navrženo, zvýšit
Ovčárnu o 1 poschodí s 28 pokojíky. O měsíc později se z finančních
důvodů od přestavby znovu upustilo. Na jaře 1912, před chystanou
korunovací, bylo na naléhání superiora přece jen uprostřed Ovčárny
přistaveno 1 poschodí s několika pokojíky a možností nocovat i na půdě.
Stavební úpravy prováděl stavitel Zeman.
Dr. Stojan se v roce 1921 stal arcibiskupem a zároveň byl zvolen i
předsedou MSH. Ještě před svou smrtí (29.9.1923) přislíbil věnovat na
stavbu plánovaného nového poutního domu částku 200 tis. Kč. Se stavbou
se už vážně počítalo, proto se v předstihu kupovaly cihly, hasilo vápno,
chystalo dřevo. Cihly, které byly uskladněny v Lázních, přinášeli
ochotní poutníci nahoru. Všechny dosavadní návrhy, představy a nákresy
byly předány významnému architektu a profesoru na brněnském VUT Ing.
Vladimíru Fischerovi, který byl pověřen zhotovit projektovou dokumentaci
pro nový poutní dům na Hostýně.
Hostýn byl už tenkrát pod ochranným dohledem Památkového úřadu v Brně,
který dbal na to, aby “posvátná hora byla jednotně a důstojně
vybudována“. Podobný názor měl i projektant, který postavení chrámu
považoval za dominantní a ostatní užitné budovy měly být vůči němu
podřízené. Novostavbu navrhl účelnou, s co největší kapacitou (466
lůžek).
Místo
pro poutní dům bylo definitivně zvolené na terase proti starému hotelu
s tím, že ambity zůstanou ponechány. (Původně se plánovalo se stavbou
v návaznosti na klášter a jižní ambity se měly zbourat). Ing. Fischer
plánoval také budoucí dostavbu na sever od chrámu, aby tak byly souměrně
umístěny stejné budovy, jak tomu bylo u mnohých klášterů v baroku.
Posvěcení základního kamene se uskutečnilo 31.10.1926 a v únoru 1927
předložil Ing. Fischer definitivní plány schválené i Památkovým úřadem
v Brně,který zastupoval Ing. Sochor. V květnu byla stavba zahájena a
19.8.1928 byl poutní dům slavnostně posvěcen arc. Prečanem a předán
sestrám NPPM z Přerova, které se staraly o jeho chod. Stavba včetně
zařízení stála 2 mil. Kč. Na jaře následujícího roku se začalo s opravou
starého poutního domu, jehož provoz i chod Ovčárny převzaly také sestry
NPPM.
V roce
1937 bylo na schůzi konstatováno jako velmi naléhavé postavit novou
ledovnu s restaurací a hospodářskými budovami. Plány od Ing. Metoděje
Matušky z Bystřice byly Památkovým úřadem schváleny, takže dlouho
očekávaná a potřebná stavba, kterou tvořila jednopatrová budova
s ledovnou, sálem pro poutníky, výletní restaurací a zázemím pro
personál se v roce 1938 začala stavět. Bylo ale nutné starou verandu
mezi stávajícím hotelem (starým poutním domem) a novostavbou o několik
metrů posunout dozadu, aby se vyrovnala stavební čára všech staveb. To
se uskutečnilo 16.10.1941. „Hevery zatlačily dřevěný sál, jídelnu vedle
hotelu do stejné linky s novostavbou ledovny a sálu. Tím se krásně
uvolnil průchod u poutního domu k světelnému kříži“. Kolaudace ledovny a
sálu (dnešní Jurkovičův sál + muzeum) proběhla 1.6.1942.
V roce 1949 byla nad všemi budovami, které byly v majetku MSH, uvalena
národní správa. O rok později došlo k obsazení kláštera a vyhnání
jezuitů, koncem následujícího roku byla zrušena MSH, poněvadž „její
existence výstavbě socializmu nepomáhá“. K umístění mentálně postižených
dětí do poutního domu došlo v roce 1962. Na místě už tehdy asanované
dřevěné letní restaurace (mezi Jurkovičovým sálem a starým poutním
domem) se plánovala přístavba pro účely ÚSP. V rámci rekonstrukce části
areálu ÚSP byl za novým poutním domem v roce 1963 navržen objekt kotelny
s prádelnou a hospodářský pavilon.
Projekt
na zástavbu proluky po dřevěné verandě přiléhající ke starému poutnímu
domu byl dokončen v roce 1975. Tento poutní dům sloužil jako ubytovna
pro zaměstnance ÚSP, Jurkovičův sál jako tělocvična a nový poutní dům
(dnešní PD 3) obývaly mentálně postižené děti. V již zmiňované proluce
po dřevěné verandě se postavila patrová budova se sedlovou střechou,
s obytnými místnostmi a hygienickým zařízením pro zaměstnance, jídelnou
a učebnami. Oproti původnímu projektu byl k budově přistavěn z jídelny
balkon. Dokončená stavba byla zkolaudována v dubnu 1978.
V roce 1990 se na Hostýn vrátili jezuité a byla obnovena činnost MSH.
Podle projektu Ing. Švásty z Bystřice se rekonstruovala Ovčárna
(1994-5), ÚSP se přestěhoval do nových objektů na Chvalčov (1994) a
nastaly opravy a rekonstrukce všech zdevastovaných staveb na Hostýně.
Podle projektu Arch. Černouška a Ing. Zajíčka se postupně po etapách od
roku 1996 (ukončení v roce 2006) rekonstruoval PD 3, PD 1 (2002), PD 2
(2006). V současné době je na Hostýně celková ubytovací kapacita 182
lůžek včetně Ovčárny.
Podle dostupných materiálů zpracovala O. Kozlová
Kramářské boudy na Svatém Hostýně včera a dnes
Po dostavbě chrámu v roce 1747 budoval hrabě Frant. Ant. Rottal další
stavby kolem kostela, jako např. ambity, příbytek pro kněze, kostelníka
a varhaníka, školu a hostinec. Všechny tyto stavby byly kvůli
bezpečnosti ohrazeny vysokou zdí. S rozvíjejícími poutěmi a zvýšeným
množstvím poutníků je bylo zapotřebí uspokojit nejen po stránce
duchovní, ale také zajistit to nejnutnější občerstvení. Malý hostinec
svou kapacitou nestačil zajistit občerstvení pro všechny zájemce, proto
se zejména o velkých poutích začaly kolem kostela objevovat dřevěné
kozlíky, stoly a lavice, později i kramářské boudy.
Josef Hrdina ve svých „Dějůvkách hostýnských“ z roku 1833 popisuje, že
někde v místech 1. zastavení dnešní křížové cesty vlevo od Sarkandrovky
narazil na základy malé chaloupky, která v minulosti sloužila kramáři ze
Slavkova,který tady prodával různé zboží. V čas poutí přicházeli
„tovarkáři“ z blízkého okolí a nabízeli své zboží už u Vodní kaple.
František Pravda zanechal své svědectví z pouti v roce 1863. „Cestu
lesem lemovaly dřevěné lavičky. Pod Vodní kaplí z památné studánky
vytékala kovovou trubicí voda do kamenné nádoby. Nad ní kramářka
prodávala různé svaté obrázky, písničky a modlitbičky. Kolem kostela už
byly vidět pouze zříceniny ohradní zdi a staveb a kramářské boudy.
Při příchodu jezuitů v roce 1887 popisuje P. Zimmerhackel hostýnskou
situaci takto:“ Stál tu chrám, před ním sochy svatých Cyrila a
Metoděje,…… a četné krámky, z nichž některé skoro u kostela stály“.
Ve zprávě z pouti v roce 1891 je zmiňována dřevěná bouda naproti staré
přízemní hospodě, kde se“ hladoví poutníci sytili zasmaženou houbovou a
lukšovou polévkou za 4 kr., okurkovým salátem nebo se osvěžovali
kvašenými okurkami. Za 2 kr. se zde také prodávaly veliké rohlíky, jaké
jinde nebylo vidět“.
Brzy po založení Matice svatohostýnské (MSH) bylo na výborové schůzi
(v roce 1895) rozhodnuto, že výbor musí dohlížet na kramáře, jaké zboží
a za jakou cenu prodávají, a poplatky za boudy aby se řádně splácely.
Jelikož MSH měla mnoho starostí s vymáháním nájemného i s tím, že
někteří kramáři prodávali nepatřičné zboží, bylo na výborové schůzi 28.
1.1897 rozhodnuto, že všechny kramářské boudy se odstraní na místo pod
hostinec a nová místa se pronajmou veřejnou dražbou.
MSH kromě svého hlavního poslání – povznášet poctu P.Marie, zabezpečit
duchovní správu, zvelebovat a udržovat poutní místo, pečovat o potřeby
poutníků – měla i hluboké cítění sociální. Proto bylo rozhodnuto
pronajímat kramářské boudy lidem sociálně slabým, těm nejchudším z okolí
Hostýna, kteří se živili pouze z toho, co si při poutích v letním období
vydělali. Za povinnost ovšem měli, postarat se po poutích o úklid a
čistotu Hostýna.
V roce 1903 byl na jednání výborové schůze MSH přizván arch. Dušan
Jurkovič, kterému bylo svěřeno vypracování generálního situačního plánu
pro novou křížovou cestu a všech budoucích staveb a úprav. Mělo se tím
předejít různým „nešvarům z minulosti, jako např. hyzdícím krámkům
vybujelým jako příživné houby před bazilikou“. Příští rok předložil
Jurkovič velkolepý plán výstavby, regulace a architektonických úprav
vrcholu Hostýna. Většina z navrhovaných staveb jako např. Shromažďovací
síň, Zvonice, sousoší Golgota a Příchod svatých Cyrila a Metoděje na
Moravu od Frant. Bílka, Mariánská píseň od J. Úprky, 15 zastavení
růžencové pouti, úprava kolem Svaté vody – se bohužel z nedostatku
financí nemohla realizovat. Zároveň navrhl i prozatímní umístění krámů
prodavačů po obou stranách schodiště, v budoucnu chtěl obchodní bazar
situovat směrem na západ od hotelu a tím oddělit část komerční od části
duchovní. V červenci 1904 vyhořelo všech 19 krámků po pravé straně.
Tehdy Jurkovič navrhl 4 krámky zrušit a nové postavit o něco užší, ale
hlubší. Místa se měla pronajímat veřejnou dražbou pouze na 1 rok – 1905
a každý další rok žádat o prodloužení. Tento stav se považuje ale pouze
za prozatímní. P. superior určoval max. ceny a druh zboží v jednotlivých
boudách, začátek i konec prodejní sezóny. V případě oprav schvaloval i
barvu stánků. Všechny stánky vybudovala na svých pozemcích MSH a na
základě živnostenského oprávnění je pronajímala sociálně slabším lidem
k provozování „poutního kramářství a prodeje cukrovinek“. Z pozemků, na
kterých stály prodejní stánky se do roku 1940 platil nájem od 160 do 280
Kč. V roce 1940 byla plocha mezi hlavním schodištěm ke kostelu a stánky
zpevněna dlažbou.
Po násilné internaci členů duchovní správy v roce 1950 a zrušení spolku
MSH (28.11.1951) z důvodu, že „jeho existence nepomáhá výstavbě
socializmu“, činí ONV Holešov opatření o majetku tohoto spolku, který
„sestává z nemovitostí….., mimo jiné stav. pl. 91/3 s krámskými
boudami“. Veškerý majetek měl být tímto aktem předán Arcibiskupské
konzistoři v Olomouci. V srpnu 1952 výměrem ONV v Holešově byla nad
prodejními stánky soukromých živnostníků zavedena národní správa.
Národním správcem byl ustanoven Julius Přikryl z Chvalčova. Za jejího
vykonavatele bylo určeno Chrámové družstvo z. s. s. v Pelhřimově se
sídlem v Praze, z důvodu „nutnosti plynulého a nerušeného chodu
socialistického hospodářství“. Toto družstvo si zřídilo své sklady
v ambitech. Stav prodejních stánků byl už tenkrát nevyhovující, ani
v jednom nebylo WC a voda. V roce 1953 požadoval ONV v Holešově
odstranění některých stánků. Tehdy probíhal ve 23 stáncích Chrámovým
družstvem prodej devocionálií, ve 3 stáncích měl „Vzlet“ prodej
s občerstvením a v 5-ti stáncích „Pramen“ prodával cukroví a ovoce.
Nájemné v tuto dobu nebylo placeno, protože v roce 1954 došlo k roztržce
mezi duchovním správcem P. Majarem a zástupci Charity. Ti odmítali nájem
– prý promlčený – zaplatit, proto chtěl P. Majar stánky i ambit se
skladem zbourat. 1. 2. 1954, po likvidaci Chrámového družstva převzala
stánkové prodejny Charita, která údajně „sežrala a možno i vyžrala“
předchozí Chrámové družstvo, které přivedla ke krachu. Tehdy prý měli
stánkaři možnost pozemky pod stánky vykoupit, což však neučinili. 5.
1.1955 vydala rada ONV rozhodnutí o zrušení národní správy nad stánky
s upozorněním majitelům na možnosti zapojení se do státního nebo
výrobního obchodu na smluvních podkladech. O tomto aktu věděla Charita
už předem, neboť v předstihu uzavřela s vlastníky nevýhodné smlouvy, což
následně vyvolalo spory. Tenkrát bylo na Hostýně 43 stánků, z nichž
Charita obhospodařovala 28. Na její činnost byly četné stížnosti, od
dodávání neprodejného, poškozeného a předraženého zboží apod. Později
byly některé stánky pronajímány socialistickým organizacím, jiné se
postupně měnily na rekreační objekty s přístavbami zadních částí pro
ubytování, udírny apod.
Po roce 1950 probíhaly nejrůznější návrhy opatření na snížení účasti
návštěv Hostýna pod názvem „akce Hostýn“, na které dohlížel a zprávy do
Gottwaldova podával církevní tajemník Frant. Soudil. Po zahájení poutí
měly na Říce probíhat odpolední čaje, zvali lunaparky, byly naplánovány
různé trhy i vystoupení lidových souborů a umělců, sportovní utkání,
cesta pro hromadnou dopravu na Hostýn byla uzavřená, přesto bylo v roce
1955 konstatováno, že přes značné náklady vynaložené na všechny tyto
akce „výsledky nejsou takové, jaké se očekávaly“. Počet poutníků se
dokonce zvýšil.
V této době po zabrání majetku MSH, za okolností, které na Hostýně
panovaly, neměl nikdo valný zájem udržovat svěřený majetek. Svědčí o tom
skutečnost, že v roce 1956 v pronajatých skladových prostorách Charitou,
v domě č. p. 111 – Útulna, byly nosné stropní trámy uprostřed prolomeny.
V roce 1961 přešel nemovitý majetek z vlastnictví spolku MSH,
zastoupeným Arcibiskupskou konzistoří v Olomouci, do vlastnictví Čsl.
státu. Na základě kupní smlouvy užíval tento majetek podnik RAJ se
sídlem v Kroměříži.
Veškeré převody stánků, které byly prováděny, se děly až po roce 1950,
přičemž nikde nebylo prokázáno vlastnické právo převodce. V pozemkové
knize, až do roku 1961 je vlastníkem pozemků p. č. 93/1 st. pl.
s kramářskými boudami MSH. Do majetku fyzických osob byly krámky
převáděny v letech 1961 – 1990, kdy vlastníkem byl stát. Dnešní majitelé
stánků tvrdí, že mají všechny doklady o vlastnictví v pořádku. Na
Geodézii byly např. zjištěny podivné převody majetku (stánků) před rokem
1989. Z jedné nabývající listiny cituji: „Dnes se dostavila paní XY,
bytem XY na zdejší notářství ohledně prodeje stánku na Svatém Hostýně.
Tato paní místopřísežně prohlašuje, že stánek č. XY ji patří a chce jej
prodat paní YZ. Státní notářství neshledává žádnou překážku a proto se
doporučuje a sepisuje kupní smlouva“. Z toho je patrné, že kupní smlouvy
se prováděly pouze na základě místopřísežného prohlášení, bez
jakýchkoliv nabývacích listin. Na Státním notářství v Kroměříži tehdy
pracoval i JUDr. Skácal, majitel jednoho ze stánků a do roku 1993 právní
zástupce stánkařů na Hostýně. Od roku 1993 byla zastupováním stánkařů
pověřena JUDr. Palatinová.
V roce 1992 tehdejší superior P. Holas píše: …“S úpravou celého vrchu
souvisí také problém prodejních stánků. Budou soustředěny na vhodné
místo a jeho cílem bude služba poutníkům a ne honba za korunou.
Sortiment nabídky bude spočívat jak v nabídce občerstvení, tak vhodných
devocionálií a literatury. Ostatní věci, jako trička, sukně a jiné
nevkusné předměty, zde nemají co dělat a kvůli tomu sem opravdoví
poutníci ani nechodí“.
Už v roce 1986 se pomalu rozvíjí iniciativa MěNV v Bystřici pod Hostýnem
zrušit veškeré stánky nesloužící prodejním účelům Většina z nich byla
využívána k rekreačním účelům, aniž by byly dodrženy jakékoliv
hygienické, stavební či požární předpisy. Jejich využívání k rekreačním
účelům bylo také v rozporu s vyhlášenou klidovou zónou. Tehdejší
duchovní správce kanovník Různar na jednání se zástupci NV upozornil, že
nejen pozemky, ale i na nich stojící krámky jsou majetkem MSH. Společně
se tedy rozhodli na postupné likvidaci stánků a vybudování nových.
V červnu 1992 se konal Státní stavební dohled v záležitosti prodejních
stánků. Bylo zjištěno, že všechny mají elektroměry, ale mimo stánek č. 1
a 2 nebyly připojeny. Duchovní správa požádala v návaznosti na předchozí
jednání o demoliční výměr na „zchátralé šopy“ evid. č. 1 – 42, které
považovala za majetek MSH. Stavební úřad podporován i referátem kultury
OÚ v Kroměříži v této věci zahájil řízení, ale v zápětí jej musel
přerušit z důvodu nutnosti doložení vlastnických vztahů.
Koncem roku 1993 vydal Památkový ústav v Brně požadavky na budoucí
řešení areálu Svatý Hostýn. „Hlavní schodiště jako monumentální celek je
považováno jako symbolické a stánky, jejichž půdorys se před bazilikou
nálevkovitě rozšiřuje, jako jeho nedílná součást. Pouze by se měla
provést regulace počtu prodejních buněk. Případná dostavba provozních
objektů nesmí v žádném případě narušit ústřední prostor kolem poutního
místa. Použité materiály by měly vycházet z charakteru poutního místa a
již zde použitých přírodních materiálů (kámen, dřevo, štípaný šindel).
Veškeré další počiny zde musí být podřízeny rukopisu D. Jurkoviče“.
V roce 1995 vznesl Památkový ústav v Brně připomínky k předložené
urbanistické studii Svatého Hostýna. „Nebyla max. respektována koncepce
úprav vypracovaná Jurkovičem, řešení na část duchovní a komerční a při
výtvarném řešení prodejních stánků se mělo vycházet z dochovaných návrhů
Jurkoviče“. Ještě téhož roku, po připomínkách PÚ, byl dopracován územní
plán zóny Svatého Hostýna jen s několika menšími změnami. V tomto plánu
se navrhuje odstranit stávající stánky degradující svojí architekturou i
umístěním hlavní prostor poutního místa a umístit je na plochu mezi
Útulnou, parkovištěm a u zastávky autobusů. V těchto místech měla být
umístěna i úschovna kol a u křižovatky silnice se schodištěm, na místě
prvních stánků, bylo počítáno s vybudováním informačního centra. Prostor
mezi Ovčárnou, navrhovanými stánky a rybníčkem měl být vyhrazen pro
občerstvující funkce v době největší návštěvnosti. K rybníčku měla být
přemístěna i socha svatého Antonína, druhotně osazeného u kostela.
Doplněk územního plánu z roku 1998 navrhuje ponechání stánků na
stávajícím místě s menšími úpravami.
Nová územní studie zpracovaná v říjnu 2008 řeší problematiku poutního
místa v rozsahu regulačního plánu. Navrhuje mimo jiné 2 varianty
prodejních stánků – asanaci stánků a jejich novou realizaci na původním
místě, asanaci stánků a jejich přemístění do svahu nad točnou autobusů a
novou komunikaci od točny autobusů po vrstevnicích k poutnímu domu č. 3.
Projekt na tuto silnici byl schválen už v roce 1949, ale realizace se
z finančních důvodů neuskutečnila.
Varianta 1/ Hygienicky, zdravotnicky a technicky nevyhovující objekty
současných prodejních stánků budou odstraněny a na jejich místě budou
postaveny nové, o stejném půdorysu i výšce hřebene střechy, dřevěné,
odpovídající obecně technickým parametrům a příslušným zvláštním
předpisům a normám. Stavební čára bude totožná se stávající stopou,
vedena v půdoryse průčelí stánků. Budou přízemní, nepodsklepené, bez
podkroví. Zástavba novými stánky kopíruje stavební čáru i parcelaci. Je
řadová, zalomená ve své střední části v tupém úhlu oběma směry od osy
schodiště. Vytváří tak Jurkovičem uvažovanou ideu vázy, kde kyticí je
kostel P. Marie. Tvar jednotlivých objektů bude samostatně navržen na
obdélníkový půdorys, se šikmou nebo pultovou střechou, materiál – dřevo
ve stylu vycházející z místní tradice a Jurkovičem preferované
„venkovské secesi“. Toto řešení zůstane v historicky zažité podobě, kdy
stánky dotvářely charakter území v komerčním a lidovém koloritu 19. a
20. století. Nové řešení posune jejich pojetí do 21. století. Dojde
k odstranění hygienicky problematického provozování stánků, nápravě
technického stavu a dodržení platných norem. Podmínkou je vysoká,
hygienická a technická úroveň provozu stánků, s bezbariérovým přístupem
a splněním všech požadavků. Umístěním stánků na původní místo by ale
nebylo dosaženo původního návrhu Jurkoviče, rozdělení území na zónu
komerční a sakrální, s dělící osou centrálního schodiště.
Varianta 2/ Nové umístění stánků – pod poutním domem 1 a 2, nad točnou
autobusů ve svahu, po vrstevnicích. Budou umístěny na pevný základ
s podezdívkou z lomového kamene, přízemní, bez podsklepení, bez
podkroví. Každý stánek bude mít vlastní obvodový plášť, základy budou
společné. Půdorysné rozměry dle stávajících stánků, max. počet 20,
s možnými prolukami pro umístění posezení nebo zahrádky s občerstvením.
Obdélníkový půdorys 4x6m se sedlovou střechou, ve stylu místní tradice
„pasekářské zástavby“. Stánky budou ve 3 řadách, 1. řada umístěna pod
regulační čarou WC, s průčelím orientovaným k bazilice. Plocha před nimi
bude zpevněná, bude sloužit k posezení a občerstvení poutníků. Další 2
řady budou průčelím k sobě a vytvoří uliční prostor propojený i
s centrálním schodištěm.
Odstraněním stávajících krámků dojde k uvolnění pohledu na baziliku přes
monumentální schodiště. Rozšíří se úhel perspektivy pohledu, který
nebude rozptylován souběžnou komerční nabídkou suvenýrů a občerstvení.
V místech po asanovaných stáncích dojde k zatravnění a výsadbě nízké
zeleně, středně vzrostlých stromů zformovaných do aleje doprovázející
centrální schodiště. Mezi nové stánky, které budou řazeny vedle sebe po
vrstevnicích mohou být proluky pro zahrádku se stolem a lavicemi.
Radikálním, ale potřebným řešením je odstranění stávajících prodejních
stánků podél schodiště. Důvodem je zdravotně hygienický stav, požárně
technická úroveň a dlouhodobě nedořešený majetkoprávní vztah mezi
pozemkem a jednotlivými stavbami. Konečně by se splnily požadavky
navržené už Jurkovičem z počátku 20. století. Jižní – komerční zóna,
navazující na konečnou zastávku autobusové linky, je reprezentována
především obchody,ubytováním, restauračním zařízením a
hospodářsko-technickým zázemím. Severní – sakrální zóna je ukončena
rozhlednou a větrnou elektrárnou. Je typická svými 2 křížovými cestami a
horským hřbitovem. Toto území je lemováno umělým valem z doby keltského
osídlení. Stezka Světla, vedená od sochy Božského Srdce Páně k rozcestí
na klasicistní křížové cestě, vychází z původního Jurkovičova návrhu.
Bude přístupná i hůře pohyblivým lidem a technicky zkultivuje současný
stav – lesní pěšinu.
Toto je zatím ještě neschválená studie urbanisty Ing. Jana Slaniny.
Věříme, že se ještě i my dočkáme konečného vyřešení tohoto více než
stoletého problému prodejních stánků ke spokojenosti poutníků, MSH i
prodejců. Za dlouhou dobu své existence už zapadly do koloritu Svatého
Hostýna, mnozí poutníci si jejich zrušení nedovedou představit, jiným,
kteří putují především za duchovní posilou je lhostejné, kde stánky
budou. Proto bude velice těžké správně rozhodnout. Dnešní havarijní stav
však vyžaduje urychlené řešení.
Podle dostupných materiálů zpracovala Olga Kozlová.
Obchodní dvůr na Svatém Hostýně
Na řadě jednání o vhodnosti a stavu prodejních stánků jsme z úst
některých úředníků slyšeli argument, že není možné zasahovat do jejich
umístění. Jedná se prý o koncepční řešení a kulturní dědictví významného
architekta Dušana Jurkoviče.
Je pravdou, že rukopis architekta Jurkoviče zanechal na Svatém Hostýně
významnou stopu. Jeho dílem však rozhodně nebyly kramářské boudy, které
považoval pouze za dočasné řešení a již v roce 1905 vyprojektoval zděný
obchodní dvůr, který měl stát na místě současného Poutního domu č.3.
Dobové stavební plány si můžete prohlédnout na přiložených snímcích.
-zd-
Prodejní krámky – letitá bolest Svatého Hostýna aneb „Lepší krámek na Hostýně, nežli statek na Hané!“
Když se zeptáte návštěvníků poutního areálu Svatý Hostýn, co považují za
jeho největší bolest, tak vedle připomínek k dopravní obslužnosti
spolehlivě vítězí neutěšený vzhled prodejních krámků podél
monumentálního venkovního schodiště před bazilikou. Vlastně se ani
nemusíte příliš vyptávat a poukazování na tento problém často
vyslechnete i tak. Pořád dokola... Proč s tím konečně už něco neuděláte?
A vleče se to dlouhá léta.
Ano, vzhled některých krámků je ve srovnání s ostatními budovami
tristní. Stojí přitom v zorném poli při hlavním pohledu na baziliku.
Krámky hrají všemi možnými barvami, mnohé dřevěné prvky jsou tlející,
linie střešního hřebenu je kvůli propadajícím se střešním konstrukcím
podivně poskákaná, plechové krytiny jsou mnohdy rezivějící, falcovaný
plech střídají střešní šablony z různě profilovaného plechu, místo
dešťových žlabů a svodů najdete novodurové trubky, ze zadních stěn
krámků trčí plastové odpadní vývody a jeden krámek má dokonce místo
prodejního výkladu jakási garážová vrata. V loňském roce navíc došlo k
vyhoření dalšího z krámků s následkem smrtelného úrazu.
Proč s tím Matice svatostýnská nic nedělá?
Ale dělá. MSH v průběhu posledních 20 let v této věci konala, co mohla a
uměla. Ale na rozdíl od pozemků nemá v katastru nemovitostí zapsána
vlastnická práva k budovám krámků. MSH v polovině 90. let vedla právní
spory u určení vlastnictví kvůli nesrovnalostem, jak se s vlastnickými
vztahy zacházelo v době totalitního režimu. Dohledat však přesnou
historickou linii převodů vlastnictví je doslova sysifovskou prací, a
proto pro nedostatek důkazů některé právní spory nedopadly pro MSH
úspěšně. Z celkového počtu 38 krámků má MSH pouze ke třem z nich
vlastnické či užívací právo. Dalších šest krámků nemá zapsaného žádného
vlastníka. U zbývajících krámků katastr nemovitostí za vlastníky nyní
označuje různé jednotlivé soukromé osoby.
V následujících letech MSH své úsilí napnula jinam, a to směrem k
zušlechťování těch staveb a prostranství, za něž jako jednoznačný
vlastník nese jasnou odpovědnost. S těmito úkoly se vypořádala zdárně.
Mimo jiné došlo k rekonstrukci a rozšíření podzemních inženýrských sítí
v areálu, k vybudování parkoviště a nikdo nepřehlédne nádherně opravené
poutní domy i s nově zřízeným Svatohostýnským muzeem. MSH se při těchto
akcích na svém majetku osvědčila jako úspěšný investor a přitom získala
i finanční podporu z dotačních fondů.
Jak ale nyní dále?
Jednoduché dřevěné stavbičky prodejních krámků s problematickým
vlastnictvím mezitím o dalších 20 roků zestárly. Technická životnost
takových staveb bez provedení jejich generální rekonstrukce je asi tak
50 roků. Tyto stavby tady stojí a stárnou již více než 100 roků. Tato
životnost již byla dávno překročena a stejně tak je tomu i s jejich
životností morální. Na to zareagovala nová územní zastavovací studie
poutního areálu Svatý Hostýn, která byla zpracována z iniciativy a
finančních prostředků Zlínského kraje. Je v ní jednoznačně navržena
asanace (demolice, zbourání) prodejních krámků a výstavba nových krámků
z kamene a dřeva ve stylu přizpůsobeném Jurkovičově architektuře – buď
ve stávající poloze nebo v poloze ve svahu pod poutními domy.
Je možná dohoda?
MSH na tuto studii navázala a pokouší se s krámkaři nějak dohodnout.
Proběhlo několik jednání. Za obě strany byly ustanoveny dvojice
vyjednavačů. Krámkaři nejprve dali najevo, že myšlenka asanace krámků je
pro ně nepředstavitelná, a přišli s návrhem, aby MSH nechala vypracovat
projektovou dokumentaci, podle níž by údajně svoje stavby jednotně
opravili.
K tomuto příslibu však nemá výbor MSH důvěru. Až na výjimky se totiž
krámkaři dosud o tento soubor staveb řádně nestarali. Neprovedli dokonce
ani nátěr střech stejnou barvou. Zatímco MSH nelenila, budovala a
opravovala, krámkaři využívali svá vlastnická práva, povinnosti
vlastníků však přitom zanedbali. Kde je jejich spoluzodpovědnost za
vzhled poutního areálu? Zdá se, že jejich hlavním motivem je zisk z
prodeje podle rčení: „Lepší krámek na Hostýně, nežli statek na Hané!“
Výbor MSH se tak obává, že někteří krámkaři nemají chuť do nich
investovat a jiní zase nemají dostatek finančních prostředků pro jejich
důkladnou opravu.
Kdyby měl výbor MSH volné ruce, postupoval by podle územní studie.
Přistoupil by k asanaci zastaralých krámků a k vybudování krámků nových,
pravděpodobně v nové poloze pod poutními domy. Dá se předpokládat, že by
MSH opět dosáhla i na finanční podporu z dotačních titulů a jistě by do
realizace vložila i potřebné vlastní finanční prostředky. Byla by
zárukou toho, že novou úpravu prodejních krámků provede v jednotném
duchu s ostatními stavbami v areálu. Ale dostáváme se opět tam, kde jsme
již byli. Problémem je, že většina krámků má nyní podle katastru
nemovitostí jiného vlastníka.
Návrh střídá návrh
V této situaci výbor MSH přišel s kompromisním návrhem. Vzdá se
představy na okamžitou asanaci stávajících krámků, resp. odloží tento
záměr o dalších 20 let. Nabídne dohodu o dlouhodobé spolupráci
spočívající v tom, že krámkaři převedou vlastnictví krámků na MSH a za
to recipročně získají adekvátní náhradu – břemeno jejich okamžité opravy
a jejich následné údržby po dobu 20 let přejde na MSH. Současně bude
krámkařům poskytnuta významná úleva v podnikání – bude jim odpuštěno
nájemné z pozemku čítající 5000 Kč ročně a umožněno bezplatné
poskytování souvisejících služeb. Po uplynutí 20 letech těm, kdo o to
projeví zájem, bude umožněno pokračovat v podnikání v nových krámcích za
obvyklých obchodních podmínek.
Tento kompromisní návrh byl ze strany krámkařů prozatím také zamítnut.
Suma sumárum – nesouhlasí s asanací a vybudováním nových krámků a nyní
ani s převodem vlastnictví krámků na MSH za výše popsaných podmínek. S
poukázáním na to, že se prý ve špatném stavu nachází jen některé krámky,
naopak vznesli požadavek na odkoupení pozemků pod krámky a opět slíbili,
že se budou finančně podílet na potřebných opravách.
Jaké záruky však MSH dostává? Vypadá to tak, že krámkaři nebudou
respektovat názory odborníků dané územní studií a místo toho budou
udržovat stav dožilých staveb těsně pod hranicí, kdy by mohl stavební
úřad z moci úřední nařídit jejich odstranění. Kdo nakonec tento gordický
uzel rozsekne?
Ing. Zbyněk Domanský a Ing. Ivo Buráň