Co psaly Listy svatohostýnské před 20 a více léty
Určeno pro opravdové čtenáře, kterým nevadí dlouhé texty. Některé z nich ani nebyly v Listech zveřejněny pro svoji délku.
Strýc Osef z Hostýnka
Stalo se dobrů tradiců, že né enom práců živý je člověk, ale
takej duševnů potěchů. Zvlášť dyž tych vrásek a stříbrných vlasů
přibývá. Ohlédňa se zpátky, dokázali sme postaviť paneláky, školy,
fabriky, v obchodoch máme plno všelijakého zboží a snaď prý idem
skoro do tej Evropy.
Celý tem kosmický kolotoč už sa točí, že ho ani nezahaltujem. Ale
múdří ludé pravija, že je to enem relatívné. Tož víte, sám sa o tých
věcoch pozamýšlám a rozpomínám. Skusil sem to tam, kde hledali
čerpať svoju duševní sílu a posilu maměnka a tatíček ke každodenní
práci - na Svatém Hostýnku.
Všecko aj tam sa změnilo. Už sa nechodí v procesí pěšky.Vlak vás
doveze až do Bystřice. potom možete jeť kerým chcete autobusem až na
kopec. A ten vzdůšek, kerý vás tam ofůkne, ten néní zkažený jakýmsi
smogem. Věřte, že aj muzikanti u kostela hrajů. Taků slávu sem
nečekál.
Příďa si do kostela, abych svoje hříchy smyl, jak říkala a nařídila
mně moja stará, díval sem sa u kerej zpovědnice je meněj robek, lebo
z praxe vím, že chlapi tých hříchů pozemských tolik nemajů a já budu
prvej čistý.
Tož co bylo dál, vám prozradiť nemožu a pan farář takejné. Potem
byla mša svatá. Ale taků sem dlůho neviděl. Chlapi s robkama
zpívali, klečali, aj ruky sme si podávali. Tak to na mňa všecko
působilo, že aj slza mně z očí tékla. Tak jak tu tí ludé společně
stáli, nemohli by udělať nic špatného, myslím si, že by dělali enom
dobré pro ty druhé. Bylo by šak dobré dovésť ich tu věcej a hlavně
tých, keří nás překvapujů týma špatnosťma. Dyž sem celů tu pohodu
viděl a Panenka Marija Hostýnská je mně svědkem - musím sa tu
vracať, aby ně bylo lepší.
Ven sem už vyšél jako iný člověk. Zavčas sem si lehnul do trávy pod
strom a znovu sem o všeckém rozmýšlál. Příšél sem na to, že nejsů
věci pozemské to hlavní. Strýc Talanů z Olomůca říkával, že všecí
jednůc úmřů, enem on né. Včíl už říkává, že všecí jednů úmřů a on
možná také. Ta ludová můdrosť a humor je věc jedna, ale pravda Boží
přeca enom existuje. Kdosi nad nama přeca enom vládne. Proto sem sa
rozhodl, že vám ty svoje rozumy musím do Hostýnského časopisu
napsať.
Ale že už tento rok bude brzo končiť a mňa ta pisatelská múza
napadla na poslední chvílu, tož přeju vám, cérky a ogaři, pútníci
Hostýnští, pokoj luďom dobréj vůle! Brchajme sa, ať nás všecky
Panenka Marija Hostýnská ochraňuje, aj se mnů a navesno nashledanů.
Váš strýc Ozef
Platí i pro dnešní dobu
Pohlédneš-li
milý čtenáři na vedlejší obrázek zda neuznáš - věru krásný a
důmyslný obrázek. Je to perokresba ikonografa P. Antonína Jemelky,
nejen skvostná, nýbrž i plná hlubokých myšlenek.
Svatohostýnská Panna Maria s Ježíškem! Nepřipomíná ti známé zjevení
svatého Jana
„A ukázalo se veliké znamení na nebi žena oděná (ozářená)
sluncem a měsíc pod jejíma nohama a na hlavě její koruna z dvanácti
hvězd“!
Vznešená královna vznáší se nad svým vyvoleným stánkem, Hostýnkem.
Ježíšek metá z ručky blesky, které však jdou mimo posvátné místo,
zato matka Páně sesílá z otevřené pravice své paprsky milosti, které
padají na její svatyni a osvětlují mysli a rozněcují srdce
svatohostýnských poutníků.
Panna Maria se vznáší mezi nebem (hvězdy)
a zemí (Svatý Hostýn) jako prostřednice všech milostí.
K svatyni, která září světlem dobroty a lásky své Nebeské paní,
vedou široké schody na znamení, že všichni mají přístup k této
milostivé Matce. Po obou stranách schodů jsou kvetoucí pětilisté
růže, jedna značí stále květy lásky Panny Marie k nám, druhá květy
naší věrné lásky k Panně Marii.
Nad svatyní jsou sice mraky, ale
nepatrné, rozptýlené a bílé, tudíž neškodné. To jsou kříže a strasti
naše, jež nám Matka Boží pomáhá nést. Takže nám nejen neškodí, nýbrž
jsou i k užitku.
Převzato z „Hlasů svatohostýnských“, roč. 31, č. 1 (leden 1935)
Jak jsme putovali na Svatý Hostýn na poutě Proglasu
11.
května 1997, sedmá neděle velikonoční. Zdánlivě obyčejné datum.
Zdánlivě obyčejná neděle.
A přece našli se takoví, kterým právě na téhle neděli mimořádně
záleželo. Předem objednávali hezké počasí, s několikadenním
předstihem vyhlazovali ze svých tváří vrásky a ze svých nálad
pečlivě vybírali tu úplně nejlepší, která by se k tomu hodila.
Starostlivě se probírali šatníkem, jen aby jim to v neděli obzvlášť
slušelo a v sobotu večer šli spát raději dříve než obvykle, to aby
se zrána probudili s úsměvem na rtech a celý den pak mohli rozdávat
ze své rozjařenosti, radosti a pohody.
Nač všechny ty sváteční přípravy a komu vlastně ona 7. velikonoční
neděle patřila? Odpověď je jednoduchá, letošního 11. května jsme
totiž mysleli nejen na všechny maminky, které slavily svůj svátek.
Na toto datum připadl rovněž Den modliteb za sdělovací prostředky. A
protože svojí pozorností se rozhodla podpořit tento den také naše
první křesťanská rozhlasová stanice, zrodil se nápad uspořádat Pouť
Radia Proglas na Svatém Hostýně.
Na tu letošní, celkově již druhou v pořadí, zavítalo na osm tisíc
příznivců a přátel “proglasácké” rodiny a vůbec všech, kteří se na
vysílání Radia Proglas podílejí.
11. květen byl tedy dnem D jak pro ty, kteří na Svatý Hostýn přijeli
z malé i větší dálky, aby na vlastní oči uviděli své rozhlasové
oblíbence. Tak také, a možná především, pro ty, které posluchači
znají díky rádiovým vlnám. Právě ti druzí se museli činit, seč jím
síly stačily, aby své věrné nezklamali. Vždyť ono vystoupit z
milosrdného úkrytu rozhlasové bedničky a odhalit tak svou pravou
tvář, to není jen tak. Velmi často totiž hlasy, které slýcháte nést
se éterem, vzbuzují o dotyčných představy úplně odlišné od jejich
skutečné podoby.
Jednoho vidíte jako modrookého vysokého blondýna a on je z něj pak
docela obyčejný muž střední postavy s prořídlými kaštanovými vlasy,
jiného si spojujete s představou chlapa jako hora, přičemž se
nakonec ukáže, že jde o drobného střízlíka.
To všechno však naštěstí zdaleka nebylo hlavním důvodem, pro který
jsme na Svatý Hostýn putovali. Tím podstatným byla touha vzájemně se
setkat a společně se modlit za zdárné pokračování započatého díla i
za všechny, kterým přináší radost a pokoj.
Zdá se, že ani tentokrát nikdo své cesty nelitoval, jak o tom
ostatně svědčí slova alespoň některých svatohostýnských poutníků.
Jejich slavnostnímu naladění přálo i sluníčko. Zářilo oné neděle jak
na tvářích většiny přítomných, tak také na modravé obloze, která po
několika předchozích dnech skoncovala s pláčem a láskyplně objímala
krajinu svými hřejivými paprsky.
Kateřina Ličková, Radio Proglas
Jdeme na pouť
Bylo to v červenci 1985. Na posvátný Velehrad proudily zástupy
poutníků. Na pódiu před bazilikou byla sloužena mše svatá za účasti
kardinála Agostina Casaroliho, který osobně zastupoval Svatého otce.
Papeži Janu Pavlovi II. nebyl ze strany naší vlády dovolen vstup do
země. Poslal proto svého zástupce, vatikánského státního tajemníka,
který pak přečetl poselství Svatého otce. Je dost pamětníků, kteří
vědí, jaká to byla doba a jak celá velehradská pout' vyzněla coby
manifestace víry a odporu proti totalitě. Oslavovali jsme tehdy 1100
let od blažené smrti sv. Metoděje. Ani ateistická vláda si
nedovolila neoslavovat toto výročí.
A proč o tom píši dnes? Při poutích na Svatý Hostýn nemůžete nevidět
pódium poblíž baziliky. O velkých poutích se na něm sloužívají mše
svaté. Je to pódium, na kterém v roce 1985 slavil mši svatou
kardinál Tomášek, papežský legát Casaroli, biskup Vrana a ostatní, a
to právě na slavné velehradské pouti. Když mělo být na Velehradě
postaveno nové velkolepé pódium k uvítání Svatého otce, nechal otec
Tomeček toto původní pódium převést a instalovat na Svatém Hostýně.
Je to památka na kus pohnuté historie a svým způsobem se stává i
toto pódium znamením tradice - Tradice poutí, slavných i obyčejných.
Jdeme na pouť! Proč a jak konat pouť? Bylo to několik dní po
velehradských slavnostech, kdy jsme se zájmem poslouchali komentáře
zahraničních rozhlasových stanic a tu jsem zaslechl na Hlasu Ameriky
pozoruhodné konstatování jednoho českého mudrce: "My jsme mysleli,
že ty poutě jsou takovým barokním přežitkem, který se do doby aut a
nadzvukových letadel už dávno nehodí..." Naštěstí dotyčný poznal a
uznal svůj omyl.
Pout', putování v tomto slzavém údolí je podstatně spjato s lidským
srdcem a myslí, kterým jsou vlastní pojmy, jako je Cesta, Pravda,
Život - a to bez ohledu na kulturu nebo životní úroveň. Jsme
poutníci na této zemi a chrámy, ke kterým putujeme jsou předzvěstí a
závdavkem nebeského Jeruzaléma. - Kéž bychom všichni v pořádku došli
do příbytku u Otce, příbytku, který nám odešel připravit sám Pán
Ježíš.
Mohli bychom si nyní připomenout poutě i kající putování vyvoleného
národa, putování dvanáctiletého Ježíše do chrámu. Ve čtvrtém století
po pronásledování církve začínají poutě na posvátná místa ve Svaté
zemi. Císařovna sv. Helena putuje k Božímu hrobu. Můžeme mít zato,
že na prvním místě zde stojí potřeba vyjádřit úctu, lásku a
vděčnost. Potom je to prosba o Boží pomoc a ochranu a konečně i
potřeba konat pokání. Dobrá pouť v sobě zahrnuje právě tyto tři
prvky. Dnes je třeba zdůraznit nalezení správné formy, která by
vyjádřila naši lásku a vděčnost, prosby a pokání. Správnou a plnou
formou zbožné pouti je náboženský průvod. I dnes se konají takové
poutní průvody. Se soškou Panny Marie, s družičkami, krojovanými
mládenci. Putovat dnes po silnici není jen tak a nakonec, vždyť máme
přece autobusy. Chci upozornit na dvě jakoby krajnosti. Je možno
konat slavný průvod na Hostýnek, ale zůstane jen folklór a kapela,
bez ducha, bez zbožnosti a bez ducha pokání. Je však možno jet
autobusem a po cestě se modlit, zpívat, ale jakmile vystoupíme z
autobusu, hurá ke krámkům, na sodovku - však na mši je ještě půl
hodiny času...
Právě pro ten maličký kousek cesty do baziliky by však bylo třeba
utvořit náboženský průvod, obnovit ducha víry a úcty a těšit se
především na to, že před milou sochou Panny Marie se nám dostane z
nebe jejího mateřského požehnání.
Tyto řádky jsou psány v dobré vůli a tak je v dobré vůli také
porozjímejte. Sami jistě přijdete na to, co a jak vylepšit na vašich
poutích, aby cesta osvěžila vašeho ducha a víra spojená s láskou
Boží obohatila vaši duši. Odnést si z pouti jen snad perníkové srdce
nebo nějakou hračku - to by bylo opravdu málo. Odnést si z pouti po
dobré svaté zpovědi čisté srdce, sjednocení s nejsvětější Boží vůlí,
důvěru v nebeskou Matku uprostřed životních křížů, to je právě to,
co za peníze nekoupíš a snad ani jinde nenajdeš. K čemu však velká
slova a argumenty. Šťastné jsou ty děti Panny Marie, které
nepotřebují nic zdůvodňovat a přicházejí proto, že mají Pannu Marii
rády. Láska totiž myslí, mluví a jedná srdcem.
P. Jan Chromeček, Listy svatohostýnské č.1/1997
Císař František Josef I. na Svatém Hostýně
Začátkem
září roku 1897 proběhly v okolí Bystřice p. H. manévry rakouskouherské
armády. Ve funkci vrchního velitele se zúčastnil těchto vojenských
manévrů také císař František Josef I.
Jednatelem Matice svatohostýnské byl v té době dr. Antonín Cyril Stojan,
zemský a říšský poslanec, kapitolní probošt v Kroměříži a později po 1.
světové válce arcibiskup olomoucký. Dr. A. C. Stojan byl člověk obětavý
a velmi iniciativní, a byl proto duší celé řady významných akcí, které
se na Hostýně uskutečnily koncem 19. a začátkem 20. století.
Dr. Stojan si přál, aby panovník při svém čtyřdenním pobytu v Bystřici
p. H. navštívil také Svatý Hostýn. Již v červnu r. 1897 jednal o této
záležitosti v Bystřici p. H. s císařským dvorním úředníkem Klunem, který
mu poradil, co je třeba zařídit, aby při sestavování cestovního programu
Jeho Veličenstva byl brán zřetel i na Svatý Hostýn. Podle této rady
zaslal dr. Stojan generálnímu pobočníkovi císaře hraběti Eduardu Paarovi
žádost, v níž ho prosí, aby navrhl mocnáři návštěvu Svatého Hostýna. Po
několika dnech obdržel Ant. Stojan odpověď, která ho určitě
nezarmoutila. Hrabě Paar mu v ní 4. července 1897 sděluje z císařské
letní rezidence v lázeňském městě Bad Ischl, že panovník navštíví Hostýn
hned v první den svého pobytu v Bystřici p. H.
Císař František Josef I. přijel do Bystřici p. H. zvláštním vlakem 1.
září 1897 o půl desáté hodině dopoledne. Na vyzdobeném nádraží jej
uvítali hrabě Arnošt Loudon a starosta města Eduard Pospíšil. Po
přivítání odebral se mocnář i se svým doprovodem vyzdobenou Nádražní
ulicí do zámku, kde se ubytoval. Po snídani se pak císař vydal na cestu
na Svatý Hostýn. Celkem čtyři kočáry vyjely z bystřického zámku, ve
druhém jel císař s baronem A. Loudonem, který i na Hostýně převzal úlohu
hostitele.
Povozy projížděly obcemi Chvalčova Lhota a Chvalčov, v nichž byly
všechny domy ozdobeny prapory. Obyvatelstvo obou těchto obcí stálo ve
velkém počtu před domy a pozdravovalo mocnáře. Téměř na konci Chvalčova,
na Říce, několik desítek metrů nad nynějším hotelem "Říka" odbočily
kočáry ostrou zatáčkou doprava na stoupající lesní cestu. (Hotel Říka
zde tehdy pochopitelně nestál, byl postaven až v první polovině
třicátých let svým tehdejším majitelem, jímž byl Rolnický akciový
pivovar a sladovna Litovel).
Za jízdy po této cestě kázal panovník několikrát zastavit, aby si
prohlédl krásné panorama. Celkem hodinu trvala jízda z bystřického zámku
na hostýnské temeno. Panovníkovu cestu v úseku Říka Hostýn připomíná
dodnes označení tohoto prostoru názvem "Císařská cesta". Příjezd mocnáře
očekávalo na Svatém Hostýně 80000 lidí (jiný pramen uvádí pouze 50000).
Všichni byli svátečně oděni, většinou v hanáckých nebo slováckých
krojích. Jakmile se mocnář se svou suitou objevil na kraji hostýnského
temene u valů (kde je uvítalo procesí z Blatnice vedené A. Stojanem),
čtyři trubači na levé věži chrámu zahráli císařskou hymnu, po níž
zástupy přítomných pozdravovaly císaře a zazpívaly píseň "Tisíckrát
pozdravujeme Tebe".
Před schodištěm do chrámu očekával panovníka výbor Matice
svatohostýnské. Císaře oslovil a uvítal Msgr. Jan Weinlich, předseda
Matice a pozdější světící biskup, nejprve českým pozdravem "Pochválen
buď Ježíš Kristus", pak pokračoval německy a uvítací řeč dokončil opět
česky. Také císař poděkoval za uvítání německy a česky. Po přivítání
promluvil mocnář několik slov s dalšími členy výboru. Byli to: hrabě
Julius Seilern, dr. Jan Schneider, kapitolní děkan a farář v Kroměříži
(pokladník Matice), lékárník Jan Harna z Kroměříže (hospodář Matice),
kanovník Hanák, dr. Pištěcký, starosta Kroměříže a dr. A. C. Stojan
(jednatel Matice), před nímž císař vyslovil svůj údiv nad tak velkým
množstvím lidí na hostýnském temeni. Dr. Stojan však panovníka
upozornil, že z večera 31. srpna až do rána 1. září bez přerušení
pršelo, jinak by počet přítomných na Svatý Hostýně byl ještě vyšší
(Hostýn měl v té době za sebou již dvě stotisícové návštěvy, které byly
zaznamenány 4. září 1881 a 15. srpna 1891, třetí návštěva 100000 lidí
byla zaznamenána 15. srpna 1912, v den zahájení velkolepých
korunovačních slavností, které trvaly jedenáct dnů.
Dále panovník rozmlouval s provinciálem Tovaryšstva Ježíšova Widmannem a
s hostýnským superiorem Janem Cibulkou. Císař se potom odebral s celou
generalitou do chrámu Nanebevzetí Panny Marie, kde se požehnal, pokropil
se svěcenou vodou, pomodlil se na klekátku u hlavního oltáře, kde také
přijal svátostné požehnání od superiora Cibulky. To vše doprovázel zpěv
z kůru v provedení pěveckého spolku "Moravan" z Kroměříže. Mocnář se po
požehnání podepsal česky do pamětní knihy Matice svatohostýnské k tomu
účelu připravené, pak položil svou ruku na základní kámen pro stavbu
kaple sv. Kříže s rozhlednou na vrcholu Hostýna a podepsal pamětní list
(základní listinu). Tím povolil stavbu tohoto objektu, rovněž svolil,
aby rozhledna nesla jeho jméno. Mimo to mocnář svolil, aby na levé
(severní straně chrámu) u hlavního vchodu byla zazděna mramorová pamětní
deska na památku jeho pouti na Svatý Hostýn.
Dále se panovník věnoval prohlídce chrámu, s jehož dějinami ho stručně
seznámil J. Cibulka, který podával vysvětlení i k jednotlivým kostelním
malbám a obrazům. Superior J. Cibulka doprovázel mocnáře i do kaple Jana
Sarkandra. Před kaplí očekával císaře hostinský na Svatém Hostýně Josef
Dostál, jenž podal mocnáři sklenici se svatou vodou a jeho šestiletý syn
Jindřich podal podle slovanského zvyku císaři chleba a sůl. Podobně byli
obslouženi i hodnostáři z panovníkovy družiny.
Po prohlídce kaple se mocnář rozloučil a odebral se ke svému povozu. Při
jeho cestě zpět do Bystřice se s ním loučily nepřehledné zástupy
přítomných neutuchajícím jásotem a novým nadšeným provoláváním slávy.
Tím skončila mocnářova pout na Svatý Hostýn.
V dalších dnech se císař František Josef I. soustředil již na hlavní
účel své návštěvy. Ze svého stanoviště v prostoru mezi Žákovicemi a
Soběchleby (asi 10 km od Bystřice) sledoval cvičení rakousko-uherské
armády. Dne 3. září se pak v pět hodin odpoledne zúčastnil slavnostního
otevření nové budovy obecní a měštanské chlapecké školy v Nádražní ulici
v Bystřici pod Hostýnem.
Císař František Josef I. byl prvním a pravděpodobně i posledním
představitelem našeho státu, který navštívil Svatý Hostýn. Z dosud
dostupných dokladů vztahujících se k Hostýnu alespoň nevyplývá, že by
Hostýn navštívili nástupci Františka Josefa I., císař Karel I., nebo oba
první prezidenti Československa T. G. Masaryk a dr. Edvard Beneš. Rovněž
prezidenti CSR od r. 1948 a ČSSR od r. 1960 zřejmě nezavítali na Svatý
Hostýn.
Nelze ovšem vyloučit názor, že některý z prezidentů mohl Hostýn
navštívit inkognito, nebo před nástupem do prezidentského úřadu. Také
žádný z nejvyšších představitelů katolické církve, papežů, dosud
nezavítal na Hostýn.
Vlastimil Doležel
Tajemno láká
Dobrý den.
Jsem rodačka z Chvalčova, zase tady i bydlím, často navštěvuji a
pročítám si Vaše internetové stránky. Narazila jsem na nich i na zmínku
o „tajemném kameni“, který leží v lese pod vrcholem Hostýna. Nedalo mi
to, abych Vám nenapsala svou vlastní zkušenost.
O tomto pozoruhodném kameni jsem před lety četla i ve Zpravodaji
Bystřice pod Hostýnem, byla tam zmínka i o tom, kolik kroků a kterým
směrem se nachází. Po několika letech jsem si na tento článek vzpomněla
a vyrazila s rodinou krokovat na Hostýn. Ve zmíněné lokalitě jsme
opravdu asi po dvou hodinách kámen našli. Od té doby jsme se k němu
podívali několikrát, ale vlivem eroze a postupujícího času se vytesané
nápisy a symboly pomalu ztrácejí. My jsme na kameni tehdy viděli symbol
oka, vpravo dole nápis „LUKOV“, vpravo nahoře symbol poháru s paprsky
kolem a letopočtem (snad) 1435, vlevo nahoře nápis „HIC EST“ a vpravo
dole pod hranou ruku s ukazovákem mířícím doleva.
Na kámen si vzpomněla i jedna moje známá. Řekl jim o něm v hodině
náboženství pan farář s tím, aby nikde o tomto nepovídali, jakoby jim
svěřil něco, o čem se nemá vědět (asi kolem r. 1965).
Jsem ráda, že se nám tuto raritu podařilo najít a vidět, ať už má původ
i význam jakýkoli. Čas a příroda si své vezmou stejně brzy zpět.
Na dokreslení posílám naše tehdejší fotky. S přáním mnoha pěkných dní
Irena Hudcová, Chvalčov, srpen 2020
Tajemná ruka pod Hostýnem
Nejdříve dovolte malý historický exkurz.
Jan Adam z Víckova je pro Valachy něco jako Kozina pro Chody. Jen méně
známý, Valaši totiž neměli svého Jiráska. Podrobnější srovnání však
pokulhává. Kozina byl chodský sedlák, svůj mezi svými. Moc se mi nechce
věřit, že by Jan Adam, lehkomyslný a bohatý šlechtický synek, sedával v
nuzných pastouškách valašských pastevců a jídal s nimi ze společného
hrnce zkyslé mléko, jak nám ho pověsti idealizují.
Mám pocit, že hrdinou se Jan Adam stal tak nějak mimochodem. Odpor proti
císaři patřil v první polovině 17. století k dobrému vychování české a
moravské šlechty, no a Jan Adam byl zrovna majitelem valašských panství.
Se samotnými Valachy to bylo jiné. Uvykli svobodnému životu, vlastnili
zbraně k hlídání svých stád a uherské hranice, žili tak daleko v horách,
že na ně feudální panstvo moc nemohlo. Ovšem tento příjemný život se
poslední dobou začal měnit k horšímu, poddanství se utužovalo,
rekatolizace protestantskému lidu taky moc nevoněla. Navíc zuřila
třicetiletá válka a Valaši přes kopce moc dobře viděli, jak to od
zdivočelých žoldáků schytala Haná, jejíž obyvatelstvo se bránit neumělo.
Valaši mysleli, že to umí. Vypuklo první valašské povstání.
Upřímně řečeno, úspěchy vzbouřenci sklízeli hlavně ve chvílích, kdy bylo
císařské vojsko zaměstnáno někde jinde. Když hlavní fronta války
polevila a císařští se vrhli na povstalce, bylo zle. Následovala porážka
a slib, že už budou hodní. Slib vydržel do té doby, než vojsko odtáhlo.
A tak to šlo pořád dál, až do pověstného roku 1644, kdy císařský generál
hrabě z Rottalu pojal nepříliš humánní, leč logickou myšlenku, že
nezbude-li naživu nikdo, kdo by se bouřil, povstání jaksi samo od sebe
pohasne. A tak se taky stalo. Naivní valašské vojsko bylo zašlapáno do
země, z vesnic nezůstal kámen na kameni a těch pár prozíravých, kteří
utekli do zasněžených hor, ztratilo veškerou chuť na odboj.
Tehdy se psal srpen roku 1627. Jan Adam z Víckova zachmuřeně hleděl z
lukovských hradeb na císařskou přesilu pod kopcem. Nedávno se vrátil z
emigrace (zatímco Valaši hořeli v štěpánovských stodolách, Jan Adam si
užíval na dvoře německých knížat) a hned taková polízanice. Sinusoida
této etapy povstání se blížila ke spodní amplitudě a Lukov byl poslední
hrad, který Valachům zbyl. A ani to dlouho nevydrželo. Přes všechny
pochybnosti je Janu Adamovi nutno přiznat alespoň řádnou odvahu. V
beznadějném boji se bil jako lev, marně, střela z muškety mu přinesla
smrt. Ještě umírajícího ho poslední jeho věrní vynesli do skal za
hradem, na nosítkách z větví se ho snažili zachránit. Jan Adam zemřel
při útěku a údajně byl pochován ve skalách na Držkové. Kde přesně, to už
nikdo nikdy nezjistí. Ty, kteří utekli s ním, stejně nečekalo nic
dobrého. Byli chyceni někde u Vsetína a popraveni se středověkou
krutostí…
Jedním z nejkrásnějších a nejbájnějších kopců nejen Moravy je Hostýn.
Upoutával příchozí už odnepaměti. První experimenty s železem zde
prováděli lidé slezsko-platěnické kultury, Keltové tu měli největší
moravské oppidum. Zalíbilo se tady i Slovanům, česká knížata zde ve 12.
století budovala pohraniční opevnění. Nejslavnější historka se váže k
tatarskému vpádu a obrazy a sochy, tuto legendární událost zobrazující,
je možno dnes vidět v hostýnském chrámu Panny Marie.
Ve 13. století se pod Hostýnem zastavila tatarská vojska. Před pár
měsíci porazila v Polsku výkvět evropského rytířstva a teď se zdálo, že
jim nic nestojí v cestě snad až k Atlantiku. Ovšem na Hostýně
zaúřadovala formou zázračné bouře a povodně vyšší moc, tatarské hordy
byly obráceny na potupný útěk. O původci zázraku zpívají vypravěči písně
podle toho, koho chleba právě jedí. Zbytky pohanů, přeživších
mírumilovné křesťanské mise děkovaly Perunovi, katolíci nedají dopustit
na Pannu Marii. Materialisté beze vší fantazie poukazují na možnost
přívalového deště, bouřky z tepla, zemětřesení, nebo písečné či sněžné
bouře. Nihilisté, historici a jiní kazisvěti dokonce pochybují, že tu
kdy k jaké bitvě vůbec došlo. Nechme je při tom.
Později na Hostýně vyrostl chrám Panny Marie (katolíci to vyhráli),
klášter, kaple, křížové cesty. Vzniklo tady slavné poutní místo.
Poutníci přilákali řadu prodejců, podél kamenného schodiště vyrostly
stánky, pak i hotel. Na bývalé keltské akropoli se tyčí rozhledna, před
pár lety ji co do výšky předstihla větrná elektrárna.
Návštěva Hostýna stojí za to. Kdo tak již učinil, jistě potvrdí. A kdo
předtím vzal do ruky turistického průvodce, možná ho zaujala malá
poznámka na okraji - někde v lese pod rozhlednou má stát balvan s
pseudohistorickými nápisy a rytinami. Čest a sláva tomu, kdo se jej
pokusil najít. Kdo se prodral mořem kopřiv na temeni Hostýna, pak seběhl
prudký svah až dolů, pak se jím hnal zase zpátky. Tomu, kdo škrábal
klackem mech z balvanů a rukou odhrnoval hlínu. A kdo to zkusil potřetí
a počtvrté, měl možná stejné štěstí jako já.
Ale ještě před úspěšnou výpravou jsem navštívil ve vesnici pod kopcem
místní historičku. Milá paní, ochotně přerušila zavařování rybízu a
vyprávěla, co ví. Balvan kdysi dávno viděla, je na něm prý vyryt kalich,
ruka a dnes už nečitelná slova. A pak přišlo překvapení. "Víte, já mám
takovou teorii. Ten kámen označuje místo pohřbu Jana Adama z Víckova.
Víte, kdo to byl?" Ke znalosti vůdce valašských povstalců jsem se
přiznal, ale ten pohřeb, ten mě šokoval. "Jaké pro to máte důkazy?
Veškerá literatura mluví o držkovských skalách", ptám se. "Jen vyprávění
starých lidí, jinak žádné. Stejně tak žádné nejsou ani pro Držkovou". To
jsem musel ovšem uznat.
A
teď stojím před balvanem. Udýchaný, dvakrát jsem vyběhl hostýnskou
stráň. Tak tentokrát mi štěstí přálo. Odhrnul jsem z kamene suché listí
a jehličí. Vyvstala zřetelná, ač neumělá rytina kalicha, kolem další,
smysl nedávající vrypy. Snad písmena. Na vertikální ploše rytina ruky.
Vztyčený prst, někam ukazuje.
Vzal jsem tužku, papír a křídu a dal se do práce. Křídou zvýraznit
rytiny a vrypy, pak plochu balvanu trochu zamazat hlínou, kontury tak
vyvstanou zřetelněji. Překreslit je na papír, domyslet si ty čáry, které
čas už vzal. A pak jen vykombinovat vzkaz, jež nám chtěl kdosi kdysi
říct. Podíval jsem se na papír, plný čmáranic - a strnul překvapením. Ty
největší písmena, vyryta přímo pod kalichem, dávají jednoznačné slovo -
LUKOV. Ten Lukov, odkud si tehdy v roce 1627 přinesl svoji smrt Jan Adam
z Víckova. Napřažený ukazováček vyryté ruky směřuje někam do houští.
Kolik tajemství skrývá krajina kolem nás. Minulost se promítá do
přítomnosti znaky, jejichž význam nám tak často uniká. Myšlenky,
filtrované přes staletí, se stávají pouhými symboly. A ty se pak větví v
takové množství vyjádření, že jim konce nelze dohlédnout.
Tak i Hostýn má své tajemství. Kam asi ukazuje kamenná ruka? Na co
směřuje její ukazováček?
Jen co na podzim spadne listí a les zprůhlední, vydám se tím směrem.
Hadař
Hostýn
Nejznámějším místem Hostýnských vrchů je hora Hostýn s kostelem.
Nejvyšším bodem Hostýna je jeho vrchol v místě rozhledny 736 m n. m.,
kostel na druhém vrcholu je ve výši 718 m n. m.
Historie Hostýna se datuje již od r. 1241, kdy vtrhli na Moravu
Mongolové (lidově zvaní Tataři), kteří přitáhli až k Hostýnu a obléhali
jej. Bylo jich dle legendy asi kolem 100 000 a sužovaný lid utekl a
opevnil se právě na hoře Hostýn. Na den Nanebevzetí Panny Marie, který
se slaví 15. srpna, byli zde poraženi (viz obraz v kostele za oltářem),
kdy měl padnout při útoku obránců jejich nejvyšší vůdce. Na jeho tělo
dle této legendy měl každý bojovník nasypat plnou čepici hlíny, a tím
měl vzniknout kopec Bedlina.
Z vděčnosti za svou záchranu zde postavil zachráněný zbožný lid
mariánskou kapli, později kostelík. V roce 1721 započal majitel
bystřického panství hrabě František Antonín Rottal se stavbou poutního
kostela, který byl dokončen a posvěcen 28. 7. 1748. Kostel stavěl
vynikající stavitel, sochař a umělec Tomáš Šturm z Holešova. Dne 24.
září 1769 byl však kostel zapálením bleskem zničen a za vlády císaře
Josefa II. na delší čas zrušen.
Péčí zdejších obyvatel a poutníků byl znovu opraven a 2. 7. 1845 opět
otevřen a zpřístupněn. Jelikož nebyl farním kostelem, bylo založeno
Družstvo svatohostýnské, jehož jednatelem se stal P. Antonín Cyril
Stojan, pozdější arcibiskup olomoucký, který měl velkou zásluhu na jeho
povznesení. V roce 1895 byla povolena činnost nového spolku, Matice
svatohostýnské, čímž dosavadní družstvo skončilo svou činnost.
Od roku 1905 začal vycházet měsíčník Hlasy svatohostýnské, který po dobu
totality nevycházel. Od roku 1997 znovu vychází čtvrtletně jako Listy
svatohostýnské.
Roku 1909 - 1910 bylo postaveno schodiště, od Vodní kaple až po kostel.
Jeho délka je 242 m, šířka dole 5 m, ve střední části 8 m a nahoře u
kostela 12 m s celkovým počtem 250 schodů.
V roce 1912 byla postavena útulna pro poutníky a v roce 1928 byl otevřen
Poutní dům. Roku 1932 byla na Hostýně vybudována dnešní silnice, tehdy
ještě s kamenitým povrchem.
Zpětně je nutno se vrátit ještě k datu 15. srpna. 1912, kdy se na
Hostýně uskutečnila korunovace sochy Panny Marie Svatohostýnské, které
se zúčastnilo na 100 000 poutníků, kteří zde přijeli na tu dobu v
úctyhodném počtu 64 vlaků, mimo procesí přicházejících pěšky.
A. Mužný