Historie křížových cest na Svatém Hostýně
Obrazy křížové cesty v kostele
Dne
8. září 1874 se světily obrazy křížové cesty v hostýnském kostele, které
světil P. Benno Zahradnický, kvardián z řádu sv. Františka v Uherském
Hradišti, za účasti bystřického faráře Jana Šuberta a 3050 poutníků.
Tento den na svátek Narození Panny Marie byly slouženy 3 mše svaté, jež
zpívali vdp. Jan Lexa, vdp. Adolf Koutný a vdp. Jan Možný, kooperátor v
Hulíně.
Šlechetná dárkyně těchto obrazů byla prostá vesničanka Anna Svobodová z
Lipové. Za jeden obraz zaplatila 100 zl., za celou křížovou cestu bez
rámů 2800K. Malířem těchto obrazů byl František Ticháček, akademický
malíř v Olomouci. Myšlenky k sestavení a provedení obrazů poskytl dr.
Melchior Mlčoch, tenkrát profesor na bohoslovecké fakultě v Olomouci.
Rámy obrazů byly v roce 1901 pozlaceny Františkem Pulmanem, T. J.
Při stále vzrůstajícím počtu poutníků vzrůstala potřeba vybudovat na
Hostýně venkovní křížovou cestu, tak jak bývá na mnoha poutních místech.
Ještě v polovině minulého století visely tyto obrazy křížové cesty na
stěnách hostýnského chrámu. Dnes je tato křížová cesta uložena v
depozitáři v prostoru hodinového stroje mezi věžemi baziliky.
Stará klasicistní křížová cesta
Křížovou
cestu tvoří zpravidla 14 zastavení, znázorňující útrpnou cestu Krista,
který ji musel s křížem projít od Pilátova soudního dvoru až na horu
Kalvárii, místo svého ukřižování.
Většina poutních míst má křížovou cestu ještě na venkovním prostranství,
aby při větším množství poutníků mohli nerušeně vykonávat pobožnost,
která byla zvláště na poutních místech ve velké oblibě. Výbor Matice si
tuto skutečnost dobře uvědomoval a několikrát jednal o stavbě křížové
cesty. Radil se s kněžími i odborníky, a nakonec tímto úkolem pověřil P.
Cibulku, který pro svou inspiraci podnikl několik cest na známá česká i
moravská poutní místa, kde mohl srovnávat různé typy kaplí křížových
cest. Než ale mohl svůj plán na Hostýně uskutečnit, byl odvelen do
Prahy. Přesto byl 10. 9. 1899 pozván na valnou hromadu Matice na Hostýn,
kde se už konkrétně jednalo o stavbě křížové cesty za účasti zkušených
odborníků. Členové Matice i pozvaní odborníci si prošli temenem hory,
aby co nejvhodněji navrhli umístění kaplí. Návrhy na její podobu a
umístění se ale velmi různily. Jeden z návrhů byl, aby se kaple podobaly
stávající „Románské kapli“ s jedním velkým barevným oknem se sklomalbou
od Bedřicha Škardy představující utrpení Pána Ježíše. Po dlouhém
rokování rozhodli, že první kapli postaví hned za stávající Románskou
kaplí, postupovat budou vpravo dolů k valům a potom po valech vzhůru k
rozhledně, jejíž kaple s Pietou by byla zároveň i 13. zastavením této
nové křížové cesty a 14. zastavení by umístili jižně před hřbitovem, asi
tam, kde stojí nyní. Místa pro jednotlivé kaple byla v patřičné
vzdálenosti vyměřena a ustanovena. Poněvadž měly připomínat dobu, kdy na
Hostýně stála nejstarší kaple, byl zvolen sloh románský. Následující rok
se mělo započít s navrženou stavbou. P. Cibulka si ale později uvědomil
a obával se, že u tohoto návrhu - umístění 13. zastavení v kapli pod
rozhlednou - by se střetávali poutníci a turisté a vzájemně by se
rušili. Po delších úvahách a poradách se rozhodl začít křížovou cestu
opačným směrem, než bylo prve navrženo a rozhodnuto, a sice od
Sarkandrovky k rozhledně. Změnil nakonec i podobu navrhovaných kaplí s
průsvitným barevným oknem a uvítal nabídku firmy Trautner z Innomostí
(Innsbruku) v Tyrolsku 14 - ti reliéfů křížové cesty, které také koupil.
Obrazy byly zhotoveny z kolorované terakoty, vel. 90 x 70 cm a jeden
stál 100 zl.
Základní kámen 1. zastavení posvětil 8. 8. 1900 dr. J. Weinlich,
předseda Matice. Křížovou cestu tvoří 8 jednoduchých hrubě opracovaných
kamenných podstavců (3. -10. zast.) nesoucí terakotové reliefy v
dřevěných rámech a podstavce jsou ukončeny křížem. 5 zastavení (1., 2.,
11., 12., 13.) jsou kryté kaple různých slohů zepředu otevřené na
čtvercovém půdoryse, jejichž vnitřní stěny vyzdobil nástěnnou malbou
bystřický malíř Žůrek. Zachytil na nich jeruzalémskou křížovou cestu. Za
nástěnné obrazy bylo zaplaceno 700 K. Šamotové obrazy Kristovy pašijové
cesty se na zimu zakrývají dřevěnými okenicemi, aby byly chráněny před
mrazem a sněhem.
Poslední 14. zastavení, společné pro obě Křížové cesty, je malá románská
rotunda jižně od hřbitova s rozměrnou plastikou od Rudolfa Doležala z
Olomouce „Pán Ježíš položen do hrobu“. Náklady na celou křížovou cestu
(odhadem 4700 K) hradili různí dobrodinci, jejichž jména jsou uvedena v
některých kaplích. 2. zastavení zaplatil dr. František Srbecký, děkan v
Blansku, 11. zastavení ndp. Antonín Cetkovský, farář v Uherském
Hradišti, 13. zastavení věnovali poutníci ze Slezska, 14. zastavení ndp.
František Perůtka, rodák z Kelče. Stavbu prováděli stavitelé Bednařík a
Zeman. Dokončenou křížovou cestu slavnostně posvětil 14. 9. 1902 P. Jan
Cibulka T. J., rektor na Velehradě, který stavbu navrhl, zdálky řídil a
s účastí sledoval průběh výstavby. To bylo poslední dílo
nezapomenutelného P. Cibulky pro Hostýn, kterého z hloubi svého
kněžského života miloval. O čtvrt roku později skončil i on svoji
životní křížovou cestu na Velehradě, 18. 12. 1902.
Poněvadž se prvotní návrh situování křížové cesty od Rozhledny ke
kostelu změnil, ale pašijové obrazy již byly objednány, bedlivější
poutník si může všimnout, že postavy na obrazech jdou opačným směrem.
Kritika a obhajoba křížové cesty od neznámých autorů
„Pro obyčejný lid mohla tato křížová cesta docela stačit a skutečně také
stačila. Avšak co by bylo stačilo prostému lidu, nestačilo a
nezamlouvalo se mnohým jiným pánům v zemi, kteří mají vytříbený vkus pro
umění, krásu a soulad. Tito pak napadali ve veřejných listech dílo P.
Cibulky, vytýkali mu, že zastavení stojí příliš úzce vedle sebe, že
kaple jsou neforemné, nepěkné atd., ztrpčujíce mu dost poslední rok
života, ač do úmoru byl pracoval pro zvelebení Svatého Hostýna.
Nezasloužil si tak břitké kritiky. Patnáct let věnoval s neobyčejnou
horlivostí Svatému Hostýnu všecky své síly hmotné i duchovní. Obětoval,
co jen mohl – čas, práci a peníze. Chtěl bych rád věděti, co pro Svatý
Hostýn obětovali jeho bezohlední kritikové? Snad ani krejcar, leda své
ostré a urážlivé pero. Zkušení a rozumní lidé jinak soudí, vědouce, že
každé sebelepší dílo má i své stinné stránky. Kdyby se rozebrala díla,
která vykonali oni kritikové, snad by se v nich našlo více stínu než v
odsouzeném díle P. Cibulky. Stinná stránka záležela hlavně v tom, že si
nedal odborníkem vypracovat situační plán celého temene hory a zvláštní
plán pro křížovou cestu. P. Cibulka byl výborný kazatel, misionář a
zpovědník. To byl jeho obor. Ale stavitel a architekt nebyl, jakkoliv
měl i v tomto oboru velké vědomosti a zkušenosti. Mohli mu jeho
kritikové nanejvýš vytýkat, že není stavitelský odborník, aniž by se
urážky dopustili. To si uvědomil jeho nástupce i jiní, že pokud se jedná
o provedení tak velkého díla na místě, na které jsou obráceny zraky celé
země, je třeba nevyhnutelně odborné pomoci“.
Také v uměleckých kruzích a u mladších kněží nebyla tato křížová cesta
přijata s nadšením. V moravské revui Nový život se píše: … „Ale horší
je, že se celé témě překrásné hory Hostýn znešvařuje nyní křížovou
cestou, jejíž reliéfy jsou prací šablonovitou a kaple, kterými se
přikrývají, svou sprostou bezduchou hranatostí přímo urážejí, každý
venkovský stolař by mohl být jejich stavitelem. Jediná je hezounká,
vzletná jako píseň – románská kaplička blízko Rozhledny. Nemohly by se
ostatní provést též v tomto slohu nebo ve slozích všech křesťanských
dob, takže by tu byla zároveň výstava křesťanské architektury? Řádky
tyto nediktuje žádná zaujatost, nýbrž láska k této svaté hoře, která je
drahá každému Moravanu. Stojím na tom stanovisku, že posvátná místa, kam
lidé přicházející s prahnoucí duší, mají ji napájet i národním uměním
náboženským, skutečným uměním, aby s vytříbeným vkusem vracel se lid do
rodných obcí a dle viděného vkusně zařizoval domy Boží i svoje“. (Nový
život r. 7, č. 9, září 1902, str. 272.
„Uvádím tento krajní posudek s velkými výhradami. Třebaže uznávám
nedokonalosti i tohoto díla, nemůžeme přece souhlasit s projeveným
návrhem, a sice z důvodu zásadního: účelem poutního místa, jako ani
žádného katolického chrámu, není být „výstavou křesťanské architektury“,
jakousi lidovou školou umění nebo museem (zde se naprosto rozcházíme v
názoru na stavby toho druhu). Je ovšem otázka, zdali by 14 zastavení v
„slozích všech dob křesťanských“ nebylo znešvařením nejen překrásného
Hostýna, ale i křížové cesty jako takové. S hlediska uměleckého je tato
křížová cesta „lidová“. A že jsou postavy obráceny pozpátku, což ostatně
uniká pozornosti, nikterak nevadí pobožnosti pravých modlitelů“.
Tolik kritika i obhajoba P. Cibulky.
Jeho spolubratr a spolupracovník P. Zimmerhackel charakterizuje P.
Cibulku takto: „muž bystrého ducha, silného těla, pevného zdraví,
nepřekonatelné energie, praktického rozhledu a srdce předobrého“.
Jurkovičova a Koehlerova křížová cesta
Nástupce
P. Cibuky, jeho bývalý spolupracovník P. Zimmerhackel si uvědomoval
nutnost a nevyhnutelnost potřeby odborného posudku. Vlivem Katolické
Moderny, pod vedením kněze a básníka Dostála – Lutinova, propagující
vedle moderního umění také ideu cyrilometodějskou a obrození katolického
a slovanského života na Moravě, pozval proto na Hostýn umělce
nejpovolanějšího, proslulého již svými „národními pohádkami“ na
Pustevnách – architekta Dušana Samuela Jurkoviče. Matice ho pověřila
vypracováním generálního situačního plánu nejen pro novou křížovou
cestu, ale i všech ostatních staveb na Hostýně. V roce 1903 zaměřil
Jurkovič se svými spolupracovníky celý vrch Hostýna a v následujícím
roce předložil Matici hotové plány, které byly jednomyslně schváleny.
Bylo také rozhodnuto, že veškeré stavební dění na Hostýně bude řídit sám
Jurkovič. Tím se mělo předejít různým nešvarům z minulosti, jako např.
hyzdícím krámkům „vybujelým jako příživné houby po obou stranách
schodiště“. Jurkovič situoval svoji křížovou cestu severovýchodně od
baziliky. Na architektonicky řešené cestě podkovitého půdorysu
nepravidelně rozmístil 12 zastavení. Kapličky po pravé straně působí,
jako by se nořily z lesa. Z vrcholu od chrámu deset z nich klesá,
jedenácté vyčnívá na mohutné terase, k níž se stoupá po širokých
schodech. Další dvě zastavení lemují hřbitov a ukončení křížové cesty
tvoří stávající rotunda začleněná do areálu hřbitova. Toto 14. zastavení
je společné pro obě křížové cesty. Křížová cesta byla budována od roku
1904 až do roku 1933. Válečné útrapy a s tím spojený i nedostatek peněz
narušily velkolepý Jurkovičův plán. Muselo se tak bohužel upustit od
dalších zamýšlených a navržených staveb, jako např. Shromažďovací síně,
Zvonice, Kaple sv. Cyrila a Metoděje, Růžencové cesty, Obchodního bazaru
a Bílkových sochařských děl kalvárie.
Jurkovičovu křížovou cestu, která se stavěla od konce, od stávajícího
14. zastavení, tvoří deset dřevěných otevřených kapliček se zadní stěnou
z režných kamenných kvádrů, mozaikovými obrazy a lomenicovým přístřeškem
spočívajícím na bohatě vyřezávaných trámech. Zakončení stěny a střechy
jsou dvojího typu a pravidelně se střídají. Modrozelené šupinové tašky
bobrovky kryjí také oblouk nebo trojúhelníkový štít zadní stěny
navazující na chaloupkovou střechu s lomenicí. Střecha je nesena dvěma
sloupy s konzolami. Tyto dřevěné sloupy mají polychromii žlutou,
zelenou, červenou a modrou. Je-li obrazová stěna ukončena obloukem, je
kamenný kříž na střeše chráněn secesně zahnutou plechovou stříškou.
Trojúhelníkový štít je ve vrcholu ukončen křížem. U tohoto typu kapliček
je střecha nižší, rozložená na tři lomeničky, z nichž střední je vyšší a
vysunutá. Podlaha kapliček se skládá z kamenných stupňů a pod mozaikovým
obrazem je modlitební klekátko. I. zastavení Pilátova soudu tvoří
jednoduchá kamenná kaple postavená podle návrhu bystřického stavitele
Ing. Metoděje Matušky, poněvadž Jurkovičův návrh I. zastavení byl
součástí nerealizované Shromažďovací síně. Další vysoký žulový pomník
IV. zastavení představuje setkání Ježíše s Matkou a XI. zastavení
vyčnívá na kamenné terase jako vysoká mohyla završená kamenným křížem a
vyjadřuje Kristovo utrpení na Golgotě. Vyzděná kamenná jeskyně pod
terasou, tvořící součást kaple, měla sloužit k pochovávání mrtvých.
Otvor měl být uzavřen dveřmi a železnými mřížemi. V červnu 1909 ale
přišel od c. k. ministerstva vnitra zákaz a zřízení hřbitova se
odsunulo.
Jurkovič si původně ke spolupráci vybral předního moravského malíře Jožu
Úprku, který vypracoval návrhy všech třinácti zastavení. Vzhledem k
drsným povětrnostním hostýnským podmínkám vyvstal problém, jakou
techniku na provedení obrazů zvolit, neboť se po zimních měsících
ukázalo i na šamotových obrazech první křížové cesty patrné poškození a
v roce 1909 nechal farář František Fučík všechny obrazy opravit. Po
delším zvažování byla nakonec přijata nabídka Benedikta Škardy z Brna na
provedení obrazů novou technikou tzv. sklomalby, která měla zajistit
trvanlivost. V létě roku 1905 byl přivezen první obraz XIII. zastavení
představující Pannu Marii Bolestnou s mrtvým tělem svého Syna na klíně.
Přítomní poutníci stáli v úžasu před nádherným obrazem nevědíc, co mají
obdivovat dříve – zda Jurkovičův důvtip, koncepci mistra Úprky nebo
Škardovo dokonalé provedení ve skle. V dalších dvou letech byl stejnou
technikou zhotoven obraz XII. a XI. zastavení. Ale už v roce 1910 Hlasy
svatohostýnské oznamují, že se bohužel ani skleněná mozaika na Hostýně
neosvědčila. Mezi sklo a azbest vnikala voda, která spolu s mrazem
dokončila dílo zkázy. Části mozaiky vypadávaly a několikrát do roka se
musely opravit a nahradit. Aby se cenné obrazy úplně nerozpadly, byly
obrazy XII. a XI. zastavení sňaty a uloženy na Velehradě. Na Hostýně se
proto zachoval jediný Úprkův obraz (XIII. zastavení), který byl
několikrát opravován a v roce 1929 firmou Říha z Brna celkově renovován.
Na Hostýn byl pozván další významný moravský malíř Jano Koehler. Pro
Koehlera, jako hluboce věřícího umělce, bylo velkou příležitostí
zachytit nejtragičtější období Kristova života. 9. ledna 1912 Koehler
navštívil Hostýn, aby si prohlédl rozestavěnou křížovou cestu. K
provedení pašijových obrazů zvolil techniku keramické mozaiky, která by
byla mnohem trvanlivější. Své kresby na kartonech posílal do keramických
dílen v Rakovníku, kde je odborníci převáděli na keramický materiál
zdobený technikou majoliky. Jeho první obraz na XI. zastavení se
osazoval 11. října 1912 a postupně se kapličky zdobily dalšími obrazy. V
roce 1915 byly osazeny obrazy u IV., IX. a VI. zastavení, na jaře 1920
přivezen obraz pro XII. zastavení. V roce 1930 stále ještě nebyla hotová
křížová cesta, ale mistr Koehler slíbil, že na jaře příštího roku se
několik obrazů osadí. V následujícím roce se přistoupilo k budování I.
zastavení podle návrhu stavitele Matušky z Bystřice. Dne 10. srpna 1933
přijeli pracovníci z Rakovníka a Poštorné, aby osadili zbývající obrazy
k I. a VII. zastavení. Tak byla konečně po 29 letech nová křížová cesta
dokončena. Posvěcena byla 15. října provinciálem františkánů v Kroměříži
dr. Vyskočilem. Majitel šamotové továrny v Rakovníku kníže Liechtestein
poskytl slevu na obrazy ve výši 7500 K.
I když se z velkolepého Jurkovičova plánu realizovala na Hostýně pouze
křížová cesta, jedná se o zcela výjimečnou a malebnou architekturu
citlivě propojenou s hostýnskou krajinou, která potvrzuje názory
odborníků, že její autor byl právem nazýván „básníkem dřeva“.
Hostýnská hora nebyla Jurkovičovi cizí. V době svého působení na Vsetíně
se stal valašským architektem. V blízké valašské osadě Rusavě našel
útočiště a úkryt před Maďary u pastora Daniela Slobody už jeho děd
Samuel, později i kmotr Hurban a matka Emilie. On sám byl vychován v
evangelické rodině a hluboká víra mu vydržela celý život. To je důkazem
i toho, že mnoho krásných staveb navrhl pro katolická poutní místa.
Vlivy lidové architektury v jeho dílech mají původ už v rodině
Jurkoviče. Jeho otec byl známý slovenský vlastenec, matka znalkyně
lidového umění, jeho děd Samuel stál u zrodu Matice slovenské. Ukázkou
jeho geniality je schopnost propojit své stavby s přírodou i různorodé
stavební materiály. Stal se významným představitelem rustikální secesní
architektury.
V roce 2019 obdrželi restaurátoři manželé Paříkovi z Prahy vyznamenání
České biskupské konference za zdařilou rekonstrukci a technologické
řešení obnovy tří značně poškozených Koehlerových obrazů křížové cesty
na Hostýně. Jde o druhé originály v nerezových rámech předsazené před
původní obrazy a připevněných do zdiva. Jedná se o obrazy I., X. a XI.
zastavení. Díky manželům Paříkovým vidíme Koehlerovy obrazy opět v
původní kráse.
Podle různých dostupných pramenů sepsala Olga Kozlová, srpen 2020
Křížové cesty na Svatém Hostýně v dokumentu ČT
Publikace - Jurkovičova křížová cesta na Svatém Hostýně
Brožura
malého formátu (A6 - 72 stran), s texty a fotografiemi Jurkovičovy
křížové cesty byla vydána Maticí svatohostýnskou a Duchovní správou na
Svatém Hostýně a je tam k dispozici.
Texty k zastavením křížové cesty vybrala a připravila Olga Kozlová,
která napsala i historii cesty v závěru brožury.
Rozjímání křížové cesty byla převzata z Kolosea, kde cestu vedl Svatý
otec Jan Pavel II. Knížečka obsahuje i modlitbu za obdržení milostí na
přímluvu tohoto blahoslaveného papeže. Úvodní slovo napsal P. Jan
Chromeček SJ.
Kniha obsahuje i 37 fotografií, které byly pořízeny v průběhu posledních
pěti let Ivo Buráněm za různých světelných podmínek a v různých ročních
obdobích.
Konečně je na Svatém Hostýně k dispozici publikace spojující duchovní
dimenzi této křížové cesty a architektonického skvostu, citlivě
umístěného v krásné přírodě. Této publikace se dožadovali jak věřící,
tak i ti, kterým se někdy říká "hledající".
Jurkovičova křížová cesta ve formátu pdf 1,6 MB (brožura je v prodeji za 30 Kč na Svatém Hostýně)