Církevní rok - něco z 1. části liturgického mezidobí
DEN ZASVĚCENÉHO ŽIVOTA
Církevní svátek Uvedení Páně do chrámu (2. února) - lidově Hromnice (dříve
"Obětování Páně" či "Očišťování Panny Marie") připomíná, že v tento den
přinesli Marie a Josef Ježíše do chrámu, aby jej zasvětili Bohu (viz
Lukášovo evangelium 2,22-38). Přitom došlo k setkání se starcem
Simeonem, který nazval Ježíše "světlem k osvícení pohanů". Toto byl
zřejmě popud k tradici svěcení svící. Průvod se svícemi byl zaveden
pravděpodobně jako protiváha pohanské slavnosti "amburbale"; připomíná
se již v 7. století. Svátek je podobenstvím ochoty zasvětit vlastní
život vyšším ideálům.
Svátek Uvedení Páně do chrámu byl poprvé oficiálně slaven jako "Den
zasvěceného života" v roce 1998. Již několik desetiletí se řeholnice a
řeholníci setkávají s papežem a se svými biskupy, aby dali najevo svou
ochotu a připravenost ke službě Bohu a místní církvi. V naší vlasti má
Den zasvěceného života tradici již od r. 1990, kdy se řehole představily
po "vyjití z podzemí" ještě před první návštěvou papeže Jana Pavla II.
SVATÝ BLAŽEJ,
též
Blasius, Blas, Blaž, Vlas, Vlaho († 316) je světec katolické, ortodoxní
a arménské církve, biskup a mučedník, původní profesí lékař, podle
tradice jeden ze Čtrnácti svatých pomocníků a ochránce při onemocnění
krku.
Blažej byl biskupem v maloasijské Sebastě, sídelním městě římské
provincie Arménie, což je dnešní Sivas v Turecku. Za římského císaře
Lucinia byl pronásledován, a nakonec podstoupil mučednickou smrt roku
316. Jeho úcta se rozšířila po celé církvi, zejména díky legendě Vita
sancti Blasii, jež popisuje jeho životní osudy.
Den liturgické památky v římsko-katolické církvi je 3. února, kdy se v
kostelech udílí tzv. Svatoblažejské požehnání. Na přímluvu svatého
Blažeje ať Vás (Tě) Bůh chrání ode všeho zlého a zachová ve zdraví duše
i těla. Ve jménu Otce i Syna † i Ducha svatého. Amen.
PANNA MARIA LURDSKÁ
11. února roku 1858 se v Lurdech ve Francii zjevila Panna Maria 14leté venkovance Bernadetě Sourbirous.
O čtyři dny později tu pak vytryskl pramen, jehož voda doposud uzdravuje nemocné poutníky.
V péči o nemocné hraje významnou roli také církev, navštěvovat nemocné
je také jedním ze sedmi skutků tělesného milosrdenství.
Papež František vydává poselství ke Světovému dni nemocných, který se
každoročně připomíná 11. února na památku Panny Marie Lurdské
SV. VALENTIN
14. února připadá památka sv. Valentina, který je považován za
patrona zamilovaných. Valentin z Terni byl biskupem, který zemřel
mučednickou smrtí ve 3. století. V křesťanské tradici je chápán jako
patron mládeže a šťastného sňatku. Zvyk milovanému člověku v tento den
něco darovat, se odvozuje ze životopisu tohoto světce. Valentin měl
obdarovávat mladé páry pestrými kyticemi ze své zahrady. Římským mužům
přitom údajně radil zůstat raději doma u své ženy než táhnout do války.
14. února 269 byl proto za císaře Klaudia popraven.
Z Anglie pochází starobylý zvyk zasílání anonymních milostných dopisů v
den jeho svátku. V Americe se zase vyvinul obyčej "voleb Valentina a
Valentiny" roku. Dalším z pěkných zvyků, které památku sv. Valentina
provázejí, je obdarovávání dívek a žen květinami, které jsou výrazem
vzájemné úcty a lásky. Zajímavé je, že již ve starém Římě se 14.2.
slavil den bohyně Juno a pastýřského boha Luperca, kteří byli považováni
za ochránce manželství a rodiny. V "loterii lásky" nacházeli mladí lidé
rozhodnutím losu své protějšky.
14. únor je nejen památkou sv. Valentina, ale podle liturgického
kalendáře slaví církev tento den také památku sv. Cyrila a Metoděje -
slovanských věrozvěstů a spolupatronů Evropy. To, že se neslaví u nás,
je dáno roční dobou, počasím. Kvůli tradici poutí jsou v našich zemích
oslavy přesunuty na 5. červenec. V Římě slaví každoročně památku sv.
Cyrila a Metoděje příslušníci slovanských národů společně s římskými
věřícími.
Podle tiskového servisu ČBK
MASOPUST
Masopust je třídenní lidový svátek, který ve své podstatě sice nemá
nic společného s liturgií, ale přesto je podřízen běhu církevního
kalendáře. Slavil se ve dnech předcházejících Popeleční středě, kterou
začíná 40denní půst před Velikonocemi. Protože datum Velikonoc je
pohyblivé, byl pohyblivým svátkem i masopust.
Přípravou na masopust býval čtvrtek před masopustní nedělí, nazývaný
"tučný čtvrtek" či "tučňák". Panovalo přesvědčení, že v tento den má
člověk jíst a pít co nejvíce, aby byl celý rok při síle. Hlavní
masopustní zábava začínala o "masopustní neděli". Také toho dne byl oběd
bohatý, ale netrval příliš dlouho, protože se všichni chystali do
hospody k muzice. Někdy se tancovalo přímo na návsi a tanec se často
protáhl až do rána. Také masopustní pondělí probíhalo ve znamení zábavy
a tance. V mnoha vsích se konal "mužovský bál", kam neměla přístup
svobodná chasa; tancovali jen ženatí a vdané.
Vyvrcholením masopustu bylo úterý. Toho dne procházely vesnicemi průvody
maškar, hrála se masopustní divadelní představení, secvičená obvykle
žáky. Obchůzky masek neměly závazná pravidla; záleželo na vtipu a
pohotovosti "maškarádů", jaké taškařice budou provádět. Masky byly všude
pohoštěny - něčím k zakousnutí a především pálenkou a pivem, které ještě
zvyšovaly rozpustilost a veselí. Bývalo však i několik tradičních masek,
které se objevovaly každoročně. Mezi ně patřil např. medvěd, někdy
vedený na řetězu medvědářem. Jinou tradiční maskou bývala tzv. klibna (=
šiml, kobyla, koníček), skrývající často dvě osoby. Objevovala se i
maska s jezdcem na koni, Žid s pytlem nebo rancem na zádech, bába s
nůší, kominík se žebříkem, kozel a mnoho dalších.
Téměř všude končila masopustní zábava přesně o půlnoci. Tehdy zatroubil
ponocný na roh a rychtář či někdo z radních všechny vyzval, aby se v
klidu rozešli domů, protože nastala středa a s ní předvelikonoční půst.
Někde zakončili o půlnoci muziku "pochováním basy" (symbol toho, že v
postu si hudebníci nezahrají), jinde o půlnoci pochovávali Baccha. Lidé
věřili, že pokud budou o masopustu tancovat přes půlnoc, objeví se mezi
nimi ďábel, často jako cizinec v zeleném kabátě.
O masopustních rejích z Čech i Moravy jsou dochovány písemné zprávy již
ze 13. století, i když svátek je zřejmě ještě staršího data. Od
středověku mravokárci vystupovali proti rozpustilostem, které se o
masopustu děly, lidem to však nijak neubíralo na dobré náladě. Kolem 18.
století se začaly pořádat zvláštní taneční zábavy, tzv. reduty. Zpočátku
byly přístupné jen širším vrstvám, později všem zájemcům. První reduta v
Praze se konala v roce 1752.
Zpracováno podle knihy Vlastimila Vondrušky "Církevní rok a lidové
obyčeje"
POPELEČNÍ STŘEDA - PŮST
Popeleční středou vstupují věřící do čtyřicetidenního postního
období, jehož smyslem je duchovní očista člověka. Začátek postního
období byl v 6. či 7. století přeložen ze 6. neděle před Velikonocemi na
předcházející středu, protože neděle není chápána jako postní den. Již
od konce 11. století se na Popeleční středu uděluje popelem znamení
kříže na čelo (= popelec). Přijetí popelce je znamením kajícnosti
převzatým z biblické tradice a uchovávaným v církvi až do dnešní doby.
Symbolicky se tak naznačuje stav hříšného člověka, který vyznává před
Bohem svůj hřích, vyjadřuje vůli vnitřně se obrátit a je veden nadějí,
že mu Bůh odpustí. Popeleční středa a Velký pátek jsou v katolické
církvi jedinými dny přísného postu.
Znamením popelce tedy začíná příprava na velikonoční svátky. Ježíšova
výzva k obrácení a k pokání, jako již u starozákonních proroků, nemíří
především na vnější skutky, "žíněné roucho a popel", posty a umrtvování,
nýbrž na obrácení srdce, na vnitřní pokání a obnovu. Bez toho by kající
skutky zůstaly neplodné a lživé. Vnitřní obrácení motivuje k tomu, aby
se takový postoj projevil i navenek. Jde o radikální rozchod s hříchem,
což znamená odvrácení se od zla a naopak nové zaměření celého života k
Bohu. Toto obrácení ovšem není výsledkem jen jakési "duchovní
gymnastiky", ale je především působením samého Boha v životě člověka.
Bůh nám dává sílu a možnost začít znovu. Když objevíme velikost Boha a
jeho pozitivní vztah k nám, snažíme se odpovídat adekvátním způsobem.
Vnitřní pokání křesťana může mít velmi rozmanité projevy, které se
vhodně modifikují podle potřeb doby. Vedle klasických forem újmy v jídle
či odřeknutí si masných pokrmů se současné době se v řadě zemí rozšiřuje
např. "ekologický půst" - omezení zbytečných jízd autem apod. Vždy ovšem
půst vychází z biblické a církevní tradice a je zaměřen na zkvalitnění
vztahu k Bohu, k druhým lidem i k sobě samému, a tím může ve svých
důsledcích vést i ke zlepšení života a atmosféry v celé společnosti.
Podle tiskového servisu ČBK