Střípky ze života církve v roce 2008

Duchovní slovo otce Chromečka otištěné v Listech svatohostýnských:
K publikaci Svatý Hostýn 2008/01 2008/02 2008/03 2008/04    

 

Tříkrálová sbírka 2009

Všechny farnosti ve spolupráci s místní charitou vykonají sbírku pro potřeby charity. Otec arcibiskup Jan prosí všechny kněze, aby přijali tuto akci jako příležitost vydávat svědectví o Kristu všem lidem. Je třeba získat dostatečný počet koledníků a připravit je organizačně i duchovně, aby mohli navštívit všechny domácnosti ve farnosti a všude rozdávali vánoční radost z Boha, který se stal v Ježíši Kristu nám tak blízkým. Jako pomůcka slouží příručka My tři králové jdeme k vám, která byla vydána pro kněze, katechety a pracovníky charit. Rozeslání koledníků v olomoucké arcidiecézi s otcem arcibiskupem bude ve farním kostele sv. Filipa a Jakuba ve Zlíně v pátek 2. ledna 2009 v 10:30. Rozeslání má být slavnostní, za co největší účasti lidu.

 

Nejvýznamnější události v olomoucké arcidiecézi podle webu ČBK

Letošním Dnům lidí dobré vůle (5.7.2008) předcházelo otevření stezky, která spojuje poutní místa Hostýn a Velehrad.
Ve dnech 18.-20.7.2008 se na Velehradě uskutečnilo Setkání české a slovenské mládeže, ActIv8, které se konalo ve stejném termínu jako Světové dny mládeže v australském Sydney pro mladé lidi, kteří se nemohli do vzdálené Austrálie vydat.
Ve Veselí nad Moravou byla 2.9.2008 otevřena nová církevní základní škola.
V září byly v olomoucké katedrále sv. Václava a v kostele sv. Michala instalovány nové zvony.
Ve dnech 10.-20.10.2008 se konala diecézní pouť do Svaté země, které se účastnil i arcibiskup Jan Graubner.

A co bude v roce 2009:
Olomoucká arcidiecéze připravuje třetí arcidiecézní setkání katechetů na Velehrad (6.-8.2.2009), Arcidiecézní setkání mládeže v Kroměříži (4.4.2009), diecézní pouť k Janu Sarkandrovi v Olomouci (9.5.2009) a tradiční Dny lidí dobré vůle – Velehrad (5.7.2009). Připomene 20. výročí jmenování Mons. Františka Vaňáka biskupem a apoštolským administrátorem Arcidiecéze olomoucké (26.7.2009) a jeho jmenování arcibiskupem olomouckým (21.12.). Dne 23.3.2009 uplyne 400 let od kněžského svěcení sv. Jana Sarkandera.

 

A co by dodala k Vánocům Matka Tereza?

Vánoce jsou vždy, když dovolíme Ježíšovi, aby miloval druhé skrze nás. Vánoce jsou tajemstvím lásky, tajemstvím Lásky s velkým L. Vánoční doba tím, že znovu předkládá našemu nazírání Ježíšovo narození v Betlémě, nám ukazuje nekonečnou dobrotu Boha, který se stal Dítětem a chtěl vyjít vstříc naší chudobě a osamocenosti lidí. Přijal to, aby přebýval mezi námi a sdílel naše denní těžkosti. Neváhal spolu s námi nést tíži existence, s jejími námahami a jejími starostmi. Narodil se pro nás, aby zůstal s námi a aby každému, kdo mu otevře dveře svého srdce, udělil dar své radosti, svého pokoje a své lásky. Tím, že se narodil v jeskyni, protože jinde pro Něho nebylo místo, Ježíš poznal obtížné situace, které mnozí z vás zakoušejí. – Vánoce nám pomáhají pochopit, že Bůh nás nikdy neopouští a že nám jde vždycky vstříc, že nás chrání a že se stará o každého z nás, protože každá osoba, především ta nejmenší a bezbranná, je cenná v očích Otce bohatého něžností a milosrdenstvím.

 

Vánoční vanilkové rohlíčky od praprababičky

Ingredience
300 g hladké mouky „dvounulky“, tj. nejlepší kvality
2 žloutky
40 g cukru (jemná krupice)
250 g másla
100 g namletých vlašských ořechů
1 navršená (mírně) polévková lžíce kukuřičného škrobu (Maizena); NE bramborový (Solamyl)!

Postup
Prosetou mouku, máslo pokojové teploty a ostatní součásti spojíme v kompaktní hmotu.
Dáme ztuhnout do ledničky (chladné spíže, je-li) a druhý den vytvářime tlustší „hady“. Pak z hadů odkrajujeme menší kousky, z nichž ručně vypracováváme malé rohlíčky, které klademe na plech. Plech nemusí být vymazaný. Rohlíčky ručně tvarujeme co nejmenší.
Pečeme pozvolna v mírně předehřáté troubě (cca 150–170 °C). Dvířka od trouby můžeme nechat mírně pootevřená. V podstatě rohlíčky sušíme.
Hlídáme bedlivě, aby nezačaly hnědnout. Hotové jsou, když začnou být na omak tuhé a trošičku „zrůžovobéžovatí“. Kontrolujeme občas malíčkem pevnost rohlíčku; když drží pevně pospolu, vyndáme plech z trouby.
Upečené a co nejteplejší jednotlivě „mácháme“ ve směsi moučkového cukru s vanilkovým. Na větší vanilkové provonění je možno do misky se směsí cukru dát kousek rozemnuté pravé vanilky.
Klademe vychladlé do uskladňovací krabice vyložené papírovým ubrouskem.
Vanilkové rohlíčky dle tohoto receptu jsou velmi křehké a rozplývají se na jazyku.

 

Ježíš je Král a přichází jako dítě

 

Zemřel P. Jan Pavlík SJ, dlouholetý provinciál jezuitů

 

Nezbedův humor podruhé

V loňském roce vydala redakce dětského časopisu Nezbeda sbírku anekdot Nezbedův humor. Anekdoty byly doplněny dvaačtyřiceti kreslenými vtipy. Knížka byla brzy rozebrána a byl dělán dotisk, neboť jej mnozí využívali jako vhodný dárek pro děti, ministranty, děvčata ve schole apod. Koncem letošního listopadu vyšla další knížka s anekdotami. Je doplněna padesáti kreslenými příhodami andílka Otíka. Cena knížky je 60 Kč + poštovné. Nezbedův humor s Otíkem lze objednat na adrese redakce nebo e-mailem.

 

 

 

 

 

 

3. listopadu 2008 jsme si připomněli neslavné výročí

Nedávno vyšel v pořadí již 42. svazek edice Církevní památky věnující se sakrálním stavbám Čech a Moravy. Autoři publikace, akademický sochař Jan Bradna a PhDr. Mgr. Karel Kavička, představili veřejnosti pod názvem Praha – Mariánský sloup na Staroměstském náměstí nejen historický exkurz k někdejší dominantě Staroměstského náměstí stržené zmanipulovaným davem 3. listopadu 1918, ale především ilustrovali neuvěřitelný zápal těch, kteří nepřestávali a nepřestávají usilovat, aby mariánský sloup stál znovu tam, kde 268 let stál. Toto úsilí je do značné míry úsilím o překonání zjednodušených a nepravdivých historických klišé o českém národě, které v tomto případě a na pozadí prvních dnů Československé republiky prezentovalo mariánský sloup jako symbol podrobení habsburské moci po bitvě na Bílé hoře v roce 1620. Viníka bylo nutno potrestat. Skutečnost, že historická pravda byla zcela odlišná, aktivní účastníky stržení sloupu nezajímala.

Dne 25. července roku 1648, tedy v samotném závěru nesmírně kruté třicetileté války, se švédské vojsko pod velením Hanse Kryštofa Königsmarcka přiblížilo k Praze. Využilo trestuhodný nedostatek pozornosti císařských obránců, kteří se spolu s celou Prahou oddali oslavám panovníkovy svatby a za ranního rozbřesku následujícího dne pronikli přes hradby a bez větších potíží opanovali Hradčany, Malou Stranu a Pražský hrad. Na druhou stranu řeky Vltavy se Švédové již nedostali, výkřiky a výstřely probudily město. Rozhořel se litý boj o obranu města za Vltavou, jehož se účastnily všechny sociální vrstvy Starého i Nového Města. Königsmarck se obranu snažil oslabit vytrvalou dělostřeleckou palbou i útokem jízdy, vše marně. Odpor obyčejných lidí a kompanií studentů mařil každý švédský útok a výhled na velkou kořist až do nástupu zimy. Snad největší pozornost budil jeden z obránců Karlova mostu, mladý jezuita Jiří Plachý, muž vysoké postavy, jehož odvahu uznali i švédští oblehatelé a nazvali jej “Dlouhý páter”. Když se zdálo být jasné, že obránci kolem Dlouhého pátera most neudrží, pozvedli oči k nebi a na přímluvu Panny Marie prosili Boha o pomoc. Učinili slib, že odvrátí-li Matka Kristova nepřátelská vojska a zachrání Prahu před zničením, postaví jí z vděčnosti na Staroměstském náměstí sochu. Uzavření Vestfálského míru 24. 10. 1648 znamenalo konec švédských nadějí na dobytí Prahy. Ještě do vánoc opustila většina švédského vojska Prahu. S sebou si vedle zajatců, jenž později za nemalé výkupné vraceli zpět (jedním z mnoha byl například arcibiskup Arnošt Harrach), odváželi obrovské množství zlata a stříbra, důležité rukopisy (např. Codex argenteus a Codex gigas – tzv. Ďáblova bible) a písemnosti z klášterů a šlechtických paláců, jejichž historická cena je dnes nevyčíslitelná. Tři desetiletí trvající noční můra válečných zvěrstev sice skončila, ale země byla zcela rozvrácena (jak vylíčil Hans Jacob Christoph von Grimmelshausen na adresu švédských vojáků: Týrali ty ubožáky, jako by chtěli upalovat čarodějnice, neboť vstrčili již také jednoho z nich do pece a zatopili pod ním, třebaže se ještě k ničemu nepřiznal; jinému uvázali kolem hlavy provaz a utáhli jej klackem tak, že mu z úst, nosu i uší vytryskla krev.). Počet obyvatel se následkem války zmenšil ze dvou miliónů na polovinu – jen Olomouc čítala před příchodem Švédů v roce 1640 na 30 tisíc obyvatel, zatímco po jejich odchodu v roce 1650 jich zůstalo 1675.
Pražané svůj slib daný v beznadějné situaci dodrželi. Základní kámen byl položen 26. dubna 1650 a již 13. července 1652 byl celý sloup za přítomnosti císaře Ferdinanda III. a tisíců Pražanů posvěcen již zmíněným arcibiskupem Arnoštem Harrachem. Sloup stojící ve středu Staroměstského náměstí žádným způsobem neodkazoval k události bělohorské bitvy roku 1620. Ve zkušenosti celého národa a Evropy s hrůzami běsů minulých let a ve vděčnosti Panně Marii, jejíž přímluva přemohla zlo, se bolesti i naděje bezpočtu lidí vtělily do sloupu se sochou ženy, jejíž podoba vyzařovala vyslyšení proseb a pokojnou budoucnost.
Čas šel a sloup se stal posvátnou součástí pražské každodennosti. Konala se k němu pravidelná procesí, u jeho schodů se lidé modlili, zapalovali svíce, odpočívali. To vše skončilo v atmosféře prvních dnů samostatného Československa, v němž po dlouhé protikatolické agitaci mladočeských a realistických kruhů nebyla církev pozitivně přijímána. Z novin i mnoha úst znělo: Po Vídni Řím či Řím musí býti Čechem souzen a odsouzen. Po několikadenní přípravě se samozvaným exekutorům soudu s Římem podařilo zabezpečit vhodné nářadí. Dne 3. listopadu 1918 se se svým vůdcem Frantou Sauerem, za doprovodu rozvášněného davu přišlého ze srazu na Bílé hoře, rozhodli navždy ukončit “jho Říma” symbolizované mariánským sloupem. Na protestující se ohledy nebrali, hrabě Václav Kounic chtějící zabránit nesmyslnému počínání byl zbit. Postupným napínáním a povolováním lan navlečených na sochu se kamenný monument podařilo rozkývat a následně strhnout na zem, kde se rozbil na několik kusů. Jak popsal Franta Sauer, hlava Panny Marie odletěla “jako uťatá”. V následujících dnech došlo k rychlému odklizení zbytku sloupu z místa, ryze vandalský čin však zůstal nepotrestán. Snaha o znovupostavení sloupu na původním místě se objevila hned za 11 dnů po jeho stržení. A pak další a další. Všechny až do dnešních dnů bohužel bez úspěchu.
Publikace akademického sochaře Jana Bradny a PhDr. Mgr. Karla Kavičky vedle přiblížení historických souvislostí obsahuje rovněž líčení o těch, kteří své životní osudy spojili s obnovou mariánského sloupu, poutavá vyprávění autorů o pátráních po jednotlivých částech sochy a vhodně zvolený fotografický doprovod. Velmi důležitou částí publikace je komplexní popis činnosti Společnosti pro obnovu mariánského sloupu, založené v roce 1990, jejímiž členy jsou i oba autoři. Čtenář tak dostává možnost celistvě pochopit i nahlédnout do procesu tvoření díla, jež je konáno s upřímnou touhou po znovupostavení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí a duchovní obrodě celého národa, který potřebuje procitnout.
Oldin, Vít Hlinka

www.marianskysloup.cz

 

Otec arcibiskup Jan byl oceněn Řádem Tomáše Garrigua Masaryka

 

Myšlenky Matky Terezy

Nejkrásnější den? Dnes.
Největší překážka? Strach.
Nejlehčí věc? Mýlit se.
Největší chyba? Vzdát se.
Kořen veškerého zla? Sobectví.
Nejlepší rozptýlení? Práce.
Největší neúspěch? Ztráta odvahy.
Nejlepší odborníci? Děti.
Nejzákladnější potřeba? Komunikace.
Nejhlubší radost? Být užitečný druhým.
Největší tajemství? Smrt.
Nejhorší vlastnost? Zlá nálada.
Nejnebezpečnější člověk? Lhář.
Nejhorší pocit? Hněv.
Nejkrásnější dar? Odpuštění.
Nejdůležitější instituce? Rodina.
Nejlepší cesta? Ta, která je správná.
Nejpříjemnější zážitek? Vnitřní pokoj.
Nejvlídnější přijetí? S úsměvem.
Nejlepší lék? Optimismus.
Nejlepší uspokojení? Splněná povinnost.
Nejspolehlivější zdroj síly? Víra.
Nejpotřebnější lidé? Kněží.
Nejkrásnější věc na světě? Láska.

 

Arcidiecézní pouť do Svaté země 10.- 20. října 2008
Olomoucká arcidiecéze putuje do Svaté země

 

Vše o nových zvonech olomoucké katedrály

 

Cesty k obnově iniciační katecheze

Ve dnech od 15. - 17. září 2008 se na Hostýně sešli lidé odpovědni za katechezi z celé republiky na III. vědecké katech etické konferenci s tématem Křesťanská iniciace. Křest, biřmováni a první svaté přijímáni - svátosti nazývané iniciační, i příprava na ně byly předmětem přednášek a diskuzí.
Konferenci pořádala Katechetická sekce ČBK ve spolupráci s olomouckou teologickou fakultou. Se svými příspěvky vystoupili a diskuze se účastnili nejen odborníci z teologických fakult ale také zástupci diecézních katechetických center.
Křesťanská iniciace bývá vnímána jako vstup konvertitů a pokřtěných dětí do církve. "Někdy přitom opomíjíme, že je to sám Ježíš Kristus, který člověka uvádí do vztahu se sebou samým a se svým mystickým tělem," připomněl v úvodu P. Ludvík Dřímal. P. František Kunetka poukázal na praxi východních církví, které křtí, biřmují a podávají eucharistii dětem v kojeneckém věku, a tak ctí odkaz církevních otců a praxe prvotní církve. "Dědictvím historického vývoje v naší zemi je upřednostňování důkladného vyučování dětí zvláště v morálce, a to před přijetím prvního svatého přijímání. Totéž se pak opakuje i před biřmováním. Tímto způsobem se však nedaří probouzet zájem dětí ani jejich rodičů o autentický život z víry, natož o katechezi. Její identitou zdaleka není jen vyučování, ale patří k ní výchova víry, která má vyzrávat tak, aby křesťan dokázal o Kristu autenticky svědčit," uvedla Marie Zimmermannová.
Stranou zájmu nezůstal ani katechumenát dospělých. Ten sice v českých a moravských diecézích probíhá, ale často bez náležitého chápání jeho smyslu. Podle některých diskutujících nemá být člověk, který přijal Krista, jen "vyučen". Nýbrž má být posílena jeho konverze, má být uveden do společenství a seznámit se s tím, co to v životní praxi znamená být věřícím člověkem.
Závěry konference včetně plného znění všech příspěvků vydá Katechetická sekce ČBK ve sborníku, který bude avizován na stránkách http://katechet.cirkev.cz .
Ludmila Tesařová, KT

III. vědecká katechetická konference

Na začátku školního roku uprostřed měsíce září jsme se účastnili III. vědecké katechetické konference na Svatém Hostýně. Tématem byla křesťanská iniciace, to znamená svátosti křest, první svaté přijímání a biřmování. Obsahem konference v první její fázi byly přednášky vyučujících na Cyrilometodějské teologické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci prof. Ladislava
Tichého, Th.D., který o křesťanské iniciaci mluvil z pohledu biblistiky, a doc. Dr. Františka Kunetky, Th.D., který se iniciací zabýval z pohledu liturgiky, dále Mons. doc. Ing. Mgr. Aleše Opatrného, Th.D. z Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který mluvil o katechumenátu v naší zemi.
Druhá fáze konference se skládala ze vstupů zaměstnanců katechetických center, v nichž přednášející mluvili o tom, jak v různých farnostech probíhají přípravy na křest, první svaté přijímání a biřmování. Celou konferenci moderoval a tematickými vstupy provázel doc. Dr. Ludvík Dřímal, Th.D.
Nejvíce jsme mluvili na téma Příprava na první svaté přijímání. V ne málo, ale ani ne mnoha farnostech ostravské a královéhradecké diecéze. Tato příprava probíhá mimo výuku náboženství, to znamená, že děti různého věku, které chtějí přistoupit k prvnímu svatému přijímání, kromě toho, že chodí do náboženství, se ještě scházejí na faře. Do této přípravy bývají často zapojováni rodiče. Toto zapojení rodičů může probíhat například takto: Paní katechetka a pan farář se setkají s rodiči na začátku a povídají si s nimi, aby se vzájemně seznámili, aby lépe poznali rodinné zázemí dítěte a mohli tomu následující setkání přizpůsobit. Děti se pak každý týden setkávají na faře a jednou za měsíc přijdou i s rodiči. Pan farář má připravený asi hodinový program pro rodiče a paní katechetka pro děti. Potom se obě skupiny spojí a následuje společný program. Cílem přípravy na první svaté přijímání v těchto farnostech není, aby děti získaly mnoho vědomostí, ale katecheta se při setkání s nimi snaží podpořit růst jejich víry a jejich osobního vztahu k Pánu Ježíši. Tuto snahu pak podporují speciální bohoslužby pro tyto děti a jejich rodiče, při kterých se děti učí prožívat liturgii a vnímat její krásu.
Myslím si, že tyto zkušenosti z jiných diecézí by mohly být inspirací i pro farnosti naší arcidiecéze.
Martina Orlovská, Oldin

Fotogalérie z konference

 

Litmanová je dalším poutním místem na Slovensku
V olomoucké arcidiecézi čekají na blahořečení čtyři kandidáti
Europoslankyně Zuzana Roithová protestuje

Narozeniny otce arcibiskupa jako příležitost k poděkování
Otec arcibiskup Jan - syn fabrikanta s dělnickým původem
Olomoucký
arcibiskup šedesátníkem

 

Orelské "ne" komunismu před šedesáti lety

 

Odpočinku čest !

Pokud práce není vyvážena odpočinkem, působí na nás negativně. Práce většinu lidí naplňuje uspokojením. Pokud ale není vyvážena účinným odpočinkem, působí na člověka negativně. Přirozeným důsledkem činnosti je únava. Je to jakýsi poplašný signál potřeby odpočinku. Únava také způsobuje pokles výkonnosti a pozornosti.
Umělé odstraňování pocitu únavy se dlouhodobě nevyplácí. Na únavu reagují lidé různě. Buď příliš brzy (práci pak za ně musí udělat někdo jiný), anebo pracují, dokud jim síly stačí, a pokoušejí se zahánět pocit únavy kávou nebo různými chemickými povzbuzujícími prostředky. Umělé odstraňování pocitu únavy se ale dlouhodobě nevyplácí, není-li organismu alespoň dodatečně poskytnut potřebný odpočinek.

Odpočívat lze dvojím způsobem:
pasivně a aktivně. Při pasivním odpočinku ustáváme od veškeré činnosti a ničím se nezabýváme. Aktivní odpočinek spočívá ve vystřídání aktivity, která nás unavila, aktivitou jiného druhu.
Organismus není při práci zpravidla zatěžován rovnoměrně. Lidé, kteří pracují tělesně, by se měli věnovat v době odpočinku spíše duševní činnosti. Lidé pracující duševně naproti tomu aktivitám tělesným. Aktivní odpočinek je nejen efektivnější než odpočinek pasivní, pokud jde o obnovení práceschopnosti, ale přispívá i k všestrannějšímu rozvoji osobnosti. Pasivní odpočinek má tvořit jen menší část doby pro odpočinek vyhrazené.

Spousta lidí umí pracovat, ale neumí odpočívat.
V první řadě je potřeba pochopit, že odpočinek není nicnedělání. Lenošení je něco zcela jiného. Spousta lidí umí pracovat, ale neumí odpočívat. Není pravda, že lidé dnes nemají dostatek volného času. Jenom si nedovedou zorganizovat práci tak, aby jim volný čas vybyl. Mnohdy se jedná o chorobný stav, o workholismus, což je návyk na práci, podobně jako bývá návyk na alkohol. A tak jako alkoholik, když nepije, má abstinenční příznaky, tak workholik, když chvilku nepracuje, začne být neklidný, nervózní, roztěkaný. Říká si: „Já nic nedělám, jen sedím, měl bych už zase něco dělat, to je jinak hrozná ztráta času...“ Odpočinek je ale také činnost. Odpočívám-li, konám odpočinek - a on mne uschopňuje k další práci. Pro někoho je tak potřeba si osvojit pojem „dělat odpočinek“.

I odpočinek má svůj čas
Všechno má svůj čas. V každé chvíli je čas pro něco. A ne pro nic jiného. Pracovat v době modlitby je stejný nesmysl, jako v době, kdy má člověk obchodní jednání, zpívat ke chvále Boží. Každý všední den má svůj čas s Bohem i svůj čas pro práci i svůj čas pro odpočinek. Stejně tak i každý týden, měsíc a rok...
Všechno má určenou chvíli a veškeré dění pod nebem svůj čas: Je čas rození i čas umírání, čas sázet i čas trhat; je čas plakat i čas smát se, čas truchlit i čas poskakovat; je čas objímat i čas objímání zanechat. Je čas hledat i čas ztrácet, čas opatrovat i čas odhazovat; čas mlčet i čas mluvit; je čas milovat i čas nenávidět, čas boje i čas pokoje. Bůh všechno učinil krásně a v pravý čas, lidem dal do srdce i touhu po věčnosti.

Pojďte stranou na pusté místo a trochu si odpočiňte, praví Ježíš. (Mk 6,31)
Pojďte ke mně všichni, kdo se lopotíte a jste obtíženi, a já vás občerstvím, praví Ježíš. (Mt 11,28)

Podle knihy Jak žít s neurózou, kterou vydalo nakladatelství Portál a podle knihy Do výšky volím pád, kterou vydalo Karmelitánské nakladatelství.

 

Festival mladých v Medžugorji 1.-6. srpna 2008

Dovolená s kořalkou, prázdninová úvaha nejen o jednotě a svornosti

 

O prázdninách regenerujme tělesně i duševně

Potřebujeme v životě odpočinek. Přinejmenším se nám ho dostává ve spánku. Tehdy se regenerují naše síly, prospívá to našemu zdraví. Pokud dlouhodobě zatěžujeme organismus učením, prací, stresy, sebepoškozováním a nedáme tělu možnost relaxace, musí se to někde projevit. Přepětím mozkové činnosti je nasnadě duševní choroba. Chorobným workoholismem připravujeme svému organismu kolaps, žel někdy mozkové či srdeční povahy.
Dlouhodobým neřešením problémů si zajišťujeme pobyt v "ozdravovně", kdy si pro nás. přijdou dva muži v bílých pláštích. Soustavným "masírováním" sebe pro své neřesti nabýváme pocit, že už nám není pomoci. Dokonce můžeme nabýt dojmu, že už ani Bůh nám nemůže pomoci. Jakkoli jsme schopni či bezbranní, silní či slabí, zdraví či nemocní, potřebujeme "vypnout". Potřebujeme vydechnout, abychom s novým elánem studovali anebo pracovali. Potřebujeme odpočinek, abychom se s nadhledem postavili tváří v tvář konfliktům a těžkostem života.Potřebujeme dovolenou, aby nám došlo, že společnost, rodina či přátelé si poradí i bez nás. Potřebujeme relax, abychom nějakou dobu byli spolu, měli čas na sebe. Potřebujeme klid, abychom v dnešním "zrychleném" světě objevili, že je s námi a nad námi bdí Boží prozřetelnost.
Odpočinek nám může sloužit k celkové regeneraci tělesných a duševních sil. Křesťan navíc bdí, aby se "obnovily" i jeho duchovní síly. Proto i o dovolené kleká k modlitbě, navštěvuje chrám. Jde do kostela ne proto, že musí, ale aby zde "dobil baterky", aby nabyl jistoty, že Bůh není proti nám, ale s námi. Žalmista k tomu dodává: "Jen v Bohu spočívá duše má". Kéž život - školu i prázdniny, práci i dovolenou - prožíváme v Boží blízkosti, abychom jednou navždy spočinuli v Bohu.
P. Jan, Ostrava - Třebovice

 

Jáhenské a kněžské svěcení v olomoucké katedrále

Ve Vatikánu bude mít premiéru muzikál o Panně Marii

1. června uplynulo 50 let od zjevení P. Marie na Živčákově hoře, Turzovka

 

Zamyšlení olomouckého arcibiskupa

Boží slovo
Je dobře že od Druhého vatikánského koncilu se věnuje větší pozornost Božímu slovu v liturgii, ale i v teologii. U nás na rozdíl od jiných zemí se zavedla díky kardinálu Tomáškovi každodenní homilie, která pomáhá rozumět Božímu slovu většímu množství věřících. Dnes máme dostatek literatury, jsou biblické hodiny a různé biblické programy, naše arcidiecéze slaví Rok Bible, ale na tomto poli máme ještě mnoho co rozvíjet.
Zdá se mi však, že mnoho knih přibližuje čtenářům jen biblické příběhy, reálie, tehdejší kulturu a myšlení, zvyky, vlivy okolních národů atd., ale neumožňuje osobní setkání s Bohem, který k nám v Bibli mluví.
Máme řadu pomůcek k biblickým rozjímáním, ale zdá se mi, že rozjímáme často s malým užitkem, neboť chceme být Božím slovem obohaceni, povzbuzeni, posilněni či inspirováni, ale ne proměněni, protože, obrazně řečeno, stojíme nad ním a ne pod ním, chceme být jeho vlastníky a neodevzdáme mu vládu nad sebou, nesvěříme se jeho moci.
Domnívám se, že je nutné zásadně změnit postoj k Božímu slovu, které nemá být jen předmětem studia či meditace, ale má se v nás vtělit jako v Marii. Má být přijato jako Bůh, který se vyslovuje do dějin, který se vtěluje do našeho života, když je přijat. On i přes všechno naše studium zůstane vždy větší než naše schopnosti. Přesahuje naše chápání, protože je Bůh. Jestli mu přesto dovedeme říci ANO a jednat podle něj, slovo se stává tělem, Bůh se stává novým způsobem přítomný v našem životě i v dnešním světě a my děláme skutečnou náboženskou zkušenost. Bez ní je těžké uvěřit tak opravdově, abychom stavěli na první místo Boha, byli schopni pro něho něco opustit a stát se přesvědčivými hlasateli evangelia. Hlásání kazatelů ani náboženská výchova rodičů nebo katechetů nebudou účinné, když nebudeme moci říci spolu se sv. Janem: Co jsme slyšeli, co jsme na vlastní oči viděli, na co jsme hleděli a čeho se naše ruce dotýkaly, zvěstujeme vám: Slovo života. (1Jan 1,1)
Podobně je tomu se společenstvím církve. To začalo vznikat kolem vtěleného Slova, jehož učedníky byli apoštolové, a rostlo vydáváním svědectví o Zmrtvýchvstalém v síle Ducha, který v nich působil, takže mohli v Ježíšově jménu dělat zázraky.
On je také naučil všemu a připomněl jim všechno, co jim řekl Ježíš (srov. Jan 14,26).
Papež Jan Pavel II. říká: Původ a počátek komunity, společenství v církvi, je hlásané slovo Boží, jemuž nasloucháme, o němž rozjímáme a jež konfrontujeme s tisícerými každodenními situacemi tak, že uplatňujeme věčnou pravdu evangelia v konkrétních životních okolnostech. Nestačí totiž naslouchat slovu, nestačí je hlásat, je třeba je žít.
Dokážeme-li tento obrat, oživí se víra věřících i kazatelů a celého společenství církve, které bude mít zdravou misijní dynamiku a poroste.
arcibiskup Jan

 

Papež vyhlásil Rok sv. Pavla

U příležitosti dvoutisícího výročí narození Apoštola národů vyhlásil papež Benedikt XVI. Rok sv. Pavla, který má přispět ke znovuobjevení postavy sv. Pavla a jeho díla všemi křesťany za účelem oživení víry a evangelizace.
Zvláštní důraz těchto oslav bude položen zejména na otázku jednoty křesťanů. Poblíž hrobu apoštola Pavla vznikne z baptisteria baziliky zvláštní ekumenická kaple, která bude sloužit organizovaným skupinám nekatolických poutníků. Na straně křesťanů nekatolických vyznání je totiž o Rok sv. Pavla velký zájem. Podobnou iniciativu ke dvoutisíciletému výročí narozenin apoštola národů vyhlásil také ekumenický patriarcha Bartoloměj I. Rok sv. Pavla bude probíhat také v Turecku, kde jednotlivé jeho etapy představili tamější katoličtí biskupové arménské, syrské, chaldejské a latinské církve. Záměrem Benedikta XVI. je především důraz na ekumenický rozměr.
(rava)

Plnomocné odpustky v Roce sv. Pavla

Z rozhodnutí Apoštolské penitenciárie pověřené Svatým otcem, je možné v Roku sv. Pavla (od 28. 6. 2008 do 29. 6. 2009) získat plnomocné odpustky, jak stanovuje její dekret k tomuto roku vydaný. Kromě jiného je možné získat tyto odpustky ve všech kostelích při veřejné pobožnosti ke cti Apoštola národů a při zahájení a ukončení jubilejního roku. Dále v kostelích zasvěcených sv. apoštolu Pavlovi ve dny, které stanoví místní biskup a na dalších místech, která určí místní biskup.
Stanovuji tedy všechny první pátky, první neděle v měsíci a také 29. den v každém měsíci. Kromě kostelů sv. Pavla určuji katedrálu v Olomouci a papežské baziliky: Velehrad, Svatý Hostýn a Svatý Kopeček u Olomouce. Dále pak tyto kostely: Kostel Obrácení sv. Pavla: Syrovín, Kostely sv. Petra a Pavla v diecézi, farní: Biskupce, Bohdíkov, Brodek u Konice, Deštná (Svitavy), Horní Němčí, Kelč, Kostelec u Holešova, Kunovice, Litenčice, Lubník, Medlov, Nezdenice, Penčice, Polešovice, Prostějov, Rataje, Smržice, Těšetice, Těšnovice, Tištín, Vřesovice, Želechovice nad Dřevnicí, filiální: Hlušovice, Sklené, Ústí (Hranice) Hraničné Petrovice
arcibiskup Jan

 

Souhrná informace o sociálním zabezpečení užitečná nejen v Olomouci

 

Vatikán připouští existenci "mimozemských bratří“

Víra v Boha je slučitelná s vírou v mimozemšťany, prohlásil v polovině května 2008 ředitel vatikánské astronomické observatoře José Gabriel Funes SJ v rozhovoru pro vatikánský deník L'Osservatore Romano.
"Přestože zatím nemáme žádné důkazy, nemůžeme vyloučit hypotézu, že jsou další obydlené planety. Stejně jako na Zemi žije mnoho stvoření, mohou být i jiné inteligentní bytosti, jež stvořil Bůh, " prohlásil tento papežův astronom z Castel Gandolfa. Navrhl dokonce, aby se hovořilo o "našich mimozemských bratřích" - podobně jako sv. František z Assisi označoval za bratry a sestry všechna pozemská stvoření.
Pokud jde o otázku vykoupení, jezuita soudí: "Existují-li jiné inteligentní bytosti, není nikde řečeno, že potřebují být vykoupeny. Možná zůstaly v plně přátelském vztahu se Stvořitelem, aniž se dopustily prvotního hříchu."
Pokud tomu tak není, pak podle něj i pro ně platí vykoupení Kristovo.
(čtk, mtz)

Proč astrologie nefunguje

Astrologie nemůže fungovat. To je jednoznačný závěr přednášky astrofyzika RNDr. Jiřího Grygara. V aule Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně se jí v pátek 25. dubna 2008 zúčastnilo přes 200 zájemců.
Jiří Grygar nepopírá, že astrologie – hvězdopravectví, předpovídání budoucnosti podle polohy hvězd v okamžiku zrození člověka nebo vzniku nějaké události, sestavování horoskopů – má svou historii a má své vášnivé stoupence i dnes. Dokonce i mezi vysoce vzdělanými lidmi s tituly před i za jménem. Jmenoval například prof. RNDr. et PhDr. Zdeňka Neubauera, CSc., RNDr. Milana Špůrka, CSc., nebo známého docenta Ing. Antonína Baudyše, CSc., který se krátkou dobu angažoval i v politice. U mnohých astrologů může jít o hluboký omyl, o slepou víru, ale také o chladnokrevnou vypočítavost, jak vytáhnout z důvěřivých lidí peníze. Stačí, když bude věštec dobrým psychologem a když bude své předpovědi vytvářet v náležitě mlhavé podobě, aby se dokázal “strefit” do osudů svých klientů a navodit u některých dojem, že dopředu věděl a předpověděl, co se stane.
Z vědeckých námitek proti astrologii zmínil Jiří Grygar například paradox dvojčat. Přestože se (dvojvaječná) dvojčata narodí v okamžiku téměř shodného postavení hvězd, jejich osudy bývají naprosto odlišné. Astrologie nebyla potvrzena ani žádnými hodnověrnými statistickými výzkumy. Proti astrologii stojí dříve neznámý faktor precese, který spočívá v tom, že v periodě 2200 let se vlivem krouživého pohybu zemské osy posune poloha nebeských těles o celé jedno znamení zvěrokruhu. Principy astrologie jsou zpochybňovány také neúplnými znalostmi planet sluneční soustavy. Některé planety dříve vůbec nebyly známy. Astrologie rovněž zanedbává vliv vzdálenosti těles od Země.
O to zajímavější byly informace ve druhé části přednášky, když Jiří Grygar hovořil o fungování vědecké astronomie. V tomto oboru do sebe jednotlivé poznatky přesně zapadají a postupně vytvářejí úžasný obraz vesmíru. Ani zdaleka však neznáme odpovědi na všechny otázky, které si lidé kladou. Jedním ze způsobů, jak se přibližovat pravdě, jsou další náročné výzkumy. Na jednom z nich se prostřednictvím nové astronomické observatoře v Argentině podílejí i vědci z České republiky včetně Jiřího Grygara.
Vojtěch Cekota, Zlín

 

Církev uznala zjevení Panny Marie ze 17. století

 

Výročí 180 let od založení - olomoucký arcibiskup Rudolf - zakladatel Vítkovických železáren

Ostrava
Pro mnohé z nás je tato informace pravděpodobně velkým překvapením. Co má církev společného s těžkým průmyslem a ještě k tomu přímo olomoucký arcibiskup ... ?
Na úvod je nutno konstatovat, že církev (hodně široce řečeno) musela (a musí mít) i z ohledu zabezpečení svých aktivit své ekonomické zdroje. Kromě tradičních zdrojů polního a lesního hospodaření se s nástupem průmyslové revoluce objevují nové ekonomické zdroje a církev, vědoma si svého základního poslání "hlásat evangelium", i tyto zdroje vytváří a následně pro toto hlásání využívá.
V tomto ohledu byl velice prozíravým a významným mužem olomoucký arcibiskup Rudolf Habsburský. Byl přímým vnukem rakouské císařovny Marie Terezie, mecenášem a žákem i přítelem Ludwiga van Beethovena (Ten pro jeho arcibiskupskou intronizaci složil známou Missu solemnis.). Arcibiskupem a kardinálem se stal v roce 1819. Tehdy - na počátku 19. století - dochází k intenzivnímu průmyslovému rozvoji a tedy ke zvýšené poptávce po železe. Na severní Moravě a ve Slezsku sice existovaly hutě na jeho výrobu (Frýdlant n/O., Sobotín, Vrbno p/P.), které využívaly místní zdroje železné rudy, ale jejich kapacity byly nedostatečné. Hlavní projektant Severní (Ferdinandovy) železné dráhy F. X. Riepel nabídl tehdy výše zmíněnému olomouckému arcibiskupovi Rudolfu vzhledem ke snadné dostupnosti energetických zdrojů (uhlí a vody) vybudování pobočného závodu frýdlantských hutí v malé vesnici Vítkovice. Olomoucký arcibiskup zareagoval pozitivně, v roce 1828 pověřil tohoto muže, aby svůj projekt ve Vítkovicích zrealizoval a celou stavbu sám finančně zajistil. Během necelých dvou let byla vybudována nová, na základně moderních technologií pracující huť na výrobu surového železa a k tomu tři vá1covací stolice. Tento závod dostává dle svého zakladatele název Rudolfova huť. Tak byl položen jeden ze základů budoucího dynamického rozvoje celého Ostravska. Když arcibiskup Rudolf v roce 1831 zemřel, stala se huť majetkem olomouckého arcibiskupství, které ji v roce 1843 prodalo významnému bankéři Salomonovi Rothschildovi. Ten z ní vybudoval jeden z největší závodů na výrobu železa ve střední Evropě, což je ale už jiné téma.
Pro teologickou aktualizaci této významné postavy je vhodné si připomenout dvě skutečnosti:
Arcibiskup Rudolf svou olomouckou arcidiecézi miloval. Když v roce 1831 ve věku 43 let zemřel, musel být sice jako člen rodiny Habsburků pochován v rodinné hrobce v kapucínském kostele ve Vídni, ale před svou smrtí nařídil, aby do zvláštní schránky v kryptě katedrály sv. Václava v Olomouci bylo uloženo jeho srdce a na mramorovou krycí desku byl napsán tento (latinský) text: ,,Rudolfa arcivévody purpurem oděného biskupa olomouckého srdce, do něhož za živa své svěřené vkládal. Zde se chová jako trvalý symbol lásky." Byť tedy arcibiskup položil základ velkého průmyslového podniku, byl prvotní pohnutkou jeho jednání vztah lásky.
Kopie busty arcibiskupa Rudolfa z krypty olomoucké katedrály byla v roce 1998 umístěna před ředitelstvím Vítkovických železáren na ulici Ruská v Ostravě. Je zvláštní a také překvapující a pro nás svým způsobem výzvou i otázkou, že se průmyslový gigant ke svému zakladateli hlásí. Průmyslový nevěřící svět nám, věřícím, připomíná významnou postavu naší vlastní církevní historie a možná chce - potřebuje očekává připomenutí duchovního poselství, které jako křesťané skrze tuto významnou osobnost naší církve v sobě neseme.
P. Jan Larisch

 

Věřící sledují mše na Svaté Hoře přes internet

Příbram - Až v Austrálii mohou nyní lidé sledovat bohoslužby sloužené na Svaté Hoře v Příbrami. Tamní Mariánské poutní místo totiž spustilo na svých webových stránkách internetovou televizi.
„Na internetu se televize objevila minulý týden. A na návštěvnosti stránek je to nesmírně znát, stoupla o sto procent. Kamera byla instalována především kvůli nemocným lidem a těm, kteří jsou od Svaté Hory daleko,“ řekl správce Stanislav Přibyl. Kamera snímá prostor, kde se při bohoslužbě pohybuje kněz. Obraz z presbytáře je přenášen nepřetržitě, zvuk pouze tehdy, když je zapnuto i ozvučení kostela, tedy například při mších.
„Vše je uděláno tak, aby návštěvníci stránek viděli kněze a mohli tak poslouchat jeho kázání,“ řekl Přibyl. Svatá Hora se tak stala jedním z mála poutních míst, které tyto služby nabízejí. V Česku se nachází celkem osm velkých Mariánských poutních míst, jen Hostýn a Příbram ale poskytují on-line přenosy.
S nápadem spustit internetovou televizi přišli v Příbrami sami věřící. „Ptali se, když u nás máme bezpečnostní kameru, zda by nešel obraz nějak využít,“ uvedl Přibyl. Podle něj nebyla změna nijak nákladná, stačilo zakoupit jen novou kameru za dvacet tisíc korun.
Sám Přibyl přiznává, že bez světové sítě si už svůj život neumí moc představit. „Bez internetu nedám ani ránu. Bez elektronické komunikace už v současné době nelze fungovat. A mnoha starším lidem, těm zvídavým, kteří hodně čtou, přijde také zajímavý. Mají ho buď sami a nebo u svých dětí a vnoučat,“ řekl Přibyl.
Nyní ale správa poutního místa narazila na technický problém. „Zjistili jsme, že současně televizi může sledovat jen sedm lidí. Těm dalším už se film nezobrazí,“ komentoval správce nedostatek, který se objevil. Jednou z možností podle něj je nahrát film na páteřní síť. „Zda to půjde, nyní zjišťujeme. Pokud by to ale bylo finančně nákladné, nemohli bychom si to dovolit. Televize je totiž služba, kterou poskytujeme zdarma,“ dodal Přibyl. V opačném případě by pak zájemci o přímý přenos museli s připojením počkat, až se někdo z uživatelů odhlásí.
Vylepšení webových stránek
www.svata-hora.cz tím ale nekončí. Kromě internetového obchodu by zde brzy měla být ke zhlédnutí i virtuální prohlídka po areálu.
Mladá fronta, 27.3.2008

 

Týden modliteb za kněžská a řeholní povolání

 

Milí čtenáři,

ve Skutcích apoštolů (Sk 2,22–32) Petr poprvé veřejně mluví o smrti a vzkříšení Pána Ježíše. Ten Petr, který jej neubránil v Getsemanské zahradě, a pak jej dokonce na veleknězově dvoře zapřel.
Odkud vzal ten nápad, že Ukřižovaný, kterému setník probodl kopím srdce, aby tak úředně potvrdil Pilátovi jeho smrt, žije? Odkud získal jistotu Kristova odpuštění a potvrzení své papežské služby? Bez setkání se Vzkříšeným není takový obrat vůbec myslitelný. Přijměme svědectví toho, který si jím byl tak jist, že se pro ně nechal bít i zabít. Až po setkání se vzkříšeným Kristem si apoštolové vzpomínají, jak jim předpověděl, že vstane z mrtvých, až po setkání s ním jim docházejí všechny souvislosti ze Starého zákona. Apoštol je svým židovským současníkům vysvětluje.
David mluvil o Kristově zmrtvýchvstání. Ježíš Kristus žije. A je s námi.
A že je mezi námi, silný a živý, můžeme poznávat z toho, že až dodnes, i mezi námi, jeho živá obětavá láska přemáhá nenávist, že jeho odpuštění pomáhá i nám odpouštět naše vzájemné křivdy a provinění a vrací nás do společenství radosti a naděje. Vždyť stále dává svého Ducha těm, kdo nebyli ve víře vychováni, a oni uvěří a dají se pokřtít. Také nás povzbuzuje a vytahuje ze začarovaných kruhů našich hříchů, nedůvěry, úzkostí, strachů a přes naše opětovné pády nás vede, abychom vytrvávali v dobrém a zlo stále znova odmítali.
A ten vzkříšený Vítěz nad zlem a nad smrtí půjde před námi, podobně jako apoštoly předešel do Galileje. Převede nás přes všechny překážky, které se v našem životě mohou vyskytnout. Převede nás i přes tu poslední a konečnou překážku, které se nikdo nevyhne, smrt. On, ukřižovaný a vzkříšený Pán, Vítěz, půjde před námi. Vždycky a všude.
P. Bohumír Vitásek

 

Možnost exercicií a rekreace v zahraničí v českém katolickém prostředí

V krásném vysokohorském prostředí italských Dolomit má naše olomoucká arcidiecéze k dispozici Pastorační dům Velehrad. Dům slouží k duchovně-rekreačním pobytům pro farnosti, církevní školy, mládež a další společenství. Informace o Pastoračním domě Velehrad (PDV) je možné získat na: www.pdvelehrad.cz , nebo napsat na: pdv@pdvelehrad.cz.

 

Velikonoční pastýřský list

Drazí bratři a sestry,
Velikonoce jsou pro nás vždy příležitostí k oživení a posílení naší víry i k rozvoji církve, když nejen prosíme o to, abychom hlouběji chápali náš křest, jímž jsme obmyti od hříchu a zrozeni k novému životu pro zásluhy Kristova kříže, ale když také skutečně začneme nově žít. Jak? Podívejme se na prvotní církev v Jeruzalémě, jak vznikala a rostla.
Zmrtvýchvstalý se ukáže a dá poznat mnoha učedníkům. Ti získávají vnitřní jistotu o správnosti své cesty. Když odejde Ježíš do nebe, aby nám poslal svého Ducha a v nebi pro nás připravil místo, jsou učedníci pohromadě a modlí se. Tehdy je naplní Duch Svatý a oni hned začínají vydávat působivé svědectví. Zvědavý zástup se ptá, co se to děje. Petr – ten, který se ještě před dvěma měsíci bál k zatčenému Ježíši přiznat – odvážně vysvětluje, že to Ježíš, kterého zástupy nepoznaly a nepřijaly jako mesiáše, a rukama bezbožníků ho nechaly ukřižovat, vstal z mrtvých, odešel do nebe a nyní jim poslal Svatého Ducha. Petr se hlásí jako svědek Kristova vzkříšení. A lidé ho nekamenují. Ba ptají se: co máme dělat, abychom to napravili? Petr jim otevřeně řekne: Uvěřte v Ježíše a dejte se v jeho jménu pokřtít. Tisíce žádají křest.
Petr nejen vydává svědectví o Zmrtvýchvstalém, ale v Ježíšově jménu i uzdravuje nemocné. Bůh v něm působí. Uzdravení způsobí rozruch. Apoštolové skončí před veleradou, kde odvážně svědčí, že v nikom jiném není spásy, než v Ježíši z Nazareta. Dostanou zákaz o Kristu mluvit, ale oni pokračují. Ve společenství se modlí a dostávají novou sílu Ducha Svatého, aby dál kázali. Znovu stojí před veleradou a na svou obranu mají jediný důvod: Více se sluší poslouchat Boha, než lidi. Je přece nemožné, abychom nemluvili o tom, co jsme viděli a slyšeli. Jsou za trest zbičováni. Oni se však radují z toho, že mohli pro Ježíše trpět.
Členové velerady uznali některé jejich argumenty, vždyť všem známý nemocný, jehož apoštolové uzdravili, stojí před nimi zdravý. To nejde popřít. Neuvěřili však jejich svědectví. Uvěřili ale jiní a společenství rostlo nejen co do počtu, ale i co do krásy. Měli mezi sebou lásku Ducha Svatého, dovedli se o všechno dělit. Svůj majetek dávali do společného. Nebylo mezi nimi strádajících. A přicházeli stále noví a noví.
Chceme-li zažít i dnes velikonoční obnovu křesťanské víry a oživení společenství církve, je třeba stejných kroků:
• Modlit se ve společenství, v rodině, ve farnosti.
• Mít odvahu vydávat svědectví víry. Nebát se hlásit ke Kristu i v prostředí nevěřícím. Více poslouchat Boha, než lidi. Jednat tedy podle Božích přikázání a rad všude, v soukromí i na veřejnosti, i kdybychom riskovali, že budeme kritizováni, zesměšněni či znevýhodněni.
• Nebát se pro Krista a jeho evangelium i něco vytrpět. Ba takovou těžkost přijmout jako vyznamenání. Jako apoštolové děkovat Bohu, že jsme pro Ježíšovo jméno mohli něco vytrpět. Vždyť jde o naši spoluúčast na Kristově oběti zachraňující svět! Všichni naše svědectví sice nepřijmou, ale právě kvůli němu mohou uvěřit jiní.
• Nechat v sobě působit Svatého Ducha, který je láska. To znamená: milovat všechny a bez ohledu na to, jestli si kdo naši lásku zaslouží. Milovat láskou, která umí odpouštět a také se dělit s druhými. Prakticky to taky znamená cítit odpovědnost za církevní společenství a dát mu k dispozici nejen něco ze svého majetku, ale i své schopnosti a svůj čas. Společně pomáhat potřebným, aby mezi námi nebyl nikdo v nouzi. Jak působivým znamením by byla Církev, kdyby každý z nás například daroval službě Církvi jednu hodinu týdně!
Pak naše společenství porostle i v dnešní době a bude přitahovat svou krásou i vitalitou. Stane se znamením naděje a začátkem obnovy evropské společnosti. Proto přeji každému z vás hluboké prožití velikonočních tajemství a takové setkání se zmrtvýchvstalým Pánem, které zasáhne v hloubi duše a změní náš život jako u apoštolů, u Petra či Jana, kteří byli ochotni dát i život za Ježíše, jako u pochybujícího Tomáše nebo pronásledovatele Šavla, z něhož se po setkání se Zmrtvýchvstalým stává apoštol národů Pavel.
Kéž plody těchto Velikonoc se ukáží u každého z nás ve společné modlitbě, veřejném svědectví o Kristově vítězství a v budování krásného společenství církve ve víře a lásce.
K tomu každému z vás ze srdce žehná arcibiskup Jan

 

Výzva českých a moravských biskupů ke sbírce Svatopetrský haléř

Drazí bratři a sestry,
v neděli 24. února se uskuteční pravidelná sbírka nazvaná Svatopetrský haléř. Prostředky získané v rámci této sbírky jsou určeny k tomu, aby Svatý otec mohl jménem celé církve přispět ke zmírnění následků neštěstí, pomoci obětem válečných konfliktů, živelných katastrof, uprchlíkům a dalším lidem v nouzi.
Svůj dar věnujeme s vědomím křehkosti naší vlastní existence a s přáním preventivně poskytnout pomoc těm, kteří ji budou potřebovat. V roce 2007 se při ní v České republice vybralo 12,7 milionu korun. Svatý otec v děkovném dopise velmi ocenil toto gesto naší účasti na jeho pastoračním úsilí a všem dárcům uděluje apoštolské požehnání.
Za tuto štědrost vám patří dík nejen od Svatého otce, ale i od nás, biskupů.
Vaši čeští a moravští biskupové

 

Maltézští rytíři nabízejí nemocným pouť do Lurd
Poselství papeže ke světovému dni nemocných

Oslavy 150 let lurdského zjevení Panny Marie

Na den 11.2. letos připadne jubileum zjevení Panny Marie v Lurdech (Francie). Pondělí 11.2. je rovněž Světovým dnem nemocných.
Věřící mají možnost získat plnomocné odpustky jubilejního roku. Tyto odpustky získá také ten, kdo ve dnech 2.-11.2.2008 navštíví lurdskou jeskyni či zobrazení P. Marie Lurdské určené k veřejné úctě v jakémkoliv kostele. Tam má setrvat v modlitbě a zbožném rozjímání, které uzavře modlitbami Otče náš, Vyznáním víry a vzýváním Panny Marie.
V Lurdech je možné tyto plnomocné odpustky získat po celý rok 2008. Jubilejní rok začal v Lurdech dne 8.12.2007 a potrvá do 8.12.2008.

O lurdském zjevení Panny Marie

Sv. Bernadeta Soubirousová se narodila v r. 1844; pocházela z chudé rodiny. V červnu 1856 odešla k jedné rodině do Bartrès, kde pásla ovce, věnovala se dětem a zároveň měla chodit do školy a učit se katechismus. Na vzdělání však moc času nezbývalo.
Mívala vždy u sebe růženec, který se modlila, když hnala ovce na pastvu. Po půldruhém roce se vrátila do Lurd s touhou připravit se k prvnímu sv. přijímání.
Ve škole ji začali vyučovat řeholní milosrdné sestry z Nevers s otcem Pomianem a zjistili, že neví nic ani o Nejsvětější Trojici. Nadále nechodila soustavně do školy, protože se musela starat o sourozence a shánět dřevo na topení.
Ve čtvrtek 11.2.1858 při sbírání dřeva v massabiellské jeskyni u řeky Gavy zažila první zjevení Panny Marie, kterou označovala jen slovem "Paní". Ta se jí zjevila celkem 18x v rozmezí od 11.2. do 16.7.1858.
Když se jí "Paní" poprvé zjevila, sáhla instinktivně po růženci, který nosila u sebe. Reakcí Panny Marie byl úsměv a něžné gesto, na které Bernadeta nikdy nemohla zapomenout. K prvnímu rozhovoru s ní došlo při třetím zjevení 18.2., kdy se jí Ježíšova Matka zeptala, zda jí chce prokázat laskavost a přicházet za ní po 15 dní.
Také jí řekla: "Neslibuji ti, že budeš šťastna v tomto životě, ale ve druhém." Při dalších zjeveních požadovala skrze Bernadetu i od ostatních modlitbu a skutky pokání. Při 16. zjevení jí řekla, že je Neposkvrněné Početí.
Bernadeta zemřela v r. 1879. Boží služebnici svatořečil papež Pius XI. 8.12.1933, právě na slavnost Panny Marie počaté bez poskvrny prvotního hříchu.
V roce 1917 se Panna Maria několikrát zjevila třem dětem – sv. Františkovi, Hyacintě a Lucii v portugalské Fatimě. Obě mariánská zjevení patří k nejznámějším a jsou potvrzená katolickou církví.

 

Zpravodajství Vatikánského televizního centra OCTAVA DIES k dispozici i v archivu na internetu

Každý týden můžete sledovat zhruba půlhodinové obrazové zpravodajství z nejdůležitějších událostí týkajících se církve, Vatikánu a Svatého otce s názvem Octava dies. Zpravodajství připravuje Vatikánské televizní centrum, českou verzi zpracovává www.tvnoe.cz (je financována z darů diváků TV NOE) a mimo odvysílání v nedělní premiéře je pořad Octava dies umístěn i do archivu na www.tv-mis.cz , kde je ho možno ho přehrát nebo stáhnout do počítače kdykoliv, a to v různé kvalitě, dle rychlosti internetového připojení. Nové vydání pořadu bývá do archivu zařazeno dle technických možností v průběhu neděle, nebo nejpozději v pondělí. Reagujeme tak na přání z řad kněží, aby tento hodnotný pořad byl k dispozici nejen v době vysílacích časů na TV NOE, ale i v archivu dostupný kdykoliv, a to i zpětně. Pořad napomáhá porozumění, čím církev žije a spojuje nás se světovou církví.
P. Pavel Zahradníček, Oldin

 

Audio výklad Bible na internetové stránce Českého rozhlasu

Český rozhlas Online zveřejnil ve spolupráci s Redakcí náboženského vysílání Audiovýklad Bible na internetových stránkách www.rozhlas.cz/nabozenstvi/bible . “Základem projektu Audiovýklad Bible jsou dva pořady s náboženskou tematikou. Jednak pořad Ranní Slovo Českého rozhlasu 3 – Vltava, který každou neděli přináší zamyšlení nad jedním z biblických textů, jenž na příslušnou neděli připadá podle liturgického kalendáře, a jednak pořad Českého rozhlasu Plzeň Křesťanská vlna,” uvedla Petra Hanzelková z tiskového oddělení Českého rozhlasu.
Oba pořady moderuje Petr Vaďura a mezi jeho hosty patří naši přední teologové jako Jiří Beneš, Pavel Filipi, Pavel Hošek, Petr Pokorný, Jan Sokol a další. V Audiovýkladu Bible nechybí ani záznamy krásných a neotřelých výkladů nedávno zemřelého profesora Jana Hellera.
“Cílem tohoto projektu je představit jednotlivé knihy Starého i Nového zákona a nabídnout výklady jejich částí. V současné době jsou zpřístupněny stránky ke všem knihám Nového zákona. Ze Starého zákona jsou zatím k dispozici Žalmy a kompletní výklad knihy Daniel. Ostatní starozákonní knihy budou zveřejňovány během první poloviny tohoto roku,” upřesnila redaktorka náboženských stránek z Českého rozhlasu Online Jana Šustová.
Prozatím jsou k dispozici pořady Ranní Slovo vysílané od března 2005 doposud. V nejbližších měsících přibudou pořady vysílané od února 2004 do února 2005. Pořad Ranní Slovo má ve vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava dlouhodobou tradici (od dubna 2002). Lze jej naladit vždy v neděli od 7.35 do 8.00 hodin. Každý nově odvysílaný pořad Ranní Slovo Český rozhlas Online pravidelně zveřejňuje na internetových stránkách www.rozhlas.cz/nabozenstvi a rovněž jej bude zařazovat i do Audiovýkladu Bible.
(doo), Oldin

 

 

 

Střípky ze života církve v roce 2007