číslo 4
prosinec
2008
ročník XII
OBSAH
Betlémská hvězda
Nová publikace o našem poutním místě
Duchovní slovo
Investiční plány duchovní správy
Další numismatické zajímavosti s tématikou Svatého Hostýna
Oprava Vodní kaple
Dvě vzpomínky bývalého hostýnského varhaníka
V čem byla letošní poutní sezona jiná
Ocenění olomouckého arcibiskupa
Desátá svatohubertská pouť
Kronika
Střípky z naší elektronické pošty
Stručně z výboru MSH
Co nás čeká v roce 2009
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Betlémská hvězda
Svět opět třeští a lidé s nim.
Jedni s plnýma rukama, druzí se studenou skepsí.
VÁNOCE!
Není to k ničemu, jenom práce a starosti. Nejlépe vyrazit k teplému moři
nebo do hor na lyže.
Také už ničemu nevěříte? Že všechno odeznělo a vaši leží v hrobě? Nebo
jste je dali rozprášit?
A paměť že máte děravou?
Jistě, takoví jsme všichni.
Ale co srdce? To snad ještě zbývá a teď se svírá a tíží. Nezmizelo.
A kdybys měl paměť sebeděravější, hlasům matky a otce vystupujících ze
závojů vánočních tajemství, neodoláš.
Marně
zavíráš oči.
Ta TISÍCILETÁ a nad Betlémem zářící oslepuje.ON už je tady, už přichází.
Je jedno, kolik je ti let a žes musel doběhnout přes polovinu světa,
abys
usedl ke společnému stolu - alespoň v duchu jsi slyšel tu VELKOU NOVINU,
všechny milované hlasy, zapomenutý čas dětství i tíhu zmizelých let.
To plane BETLÉMSKÁ HVĚZDA ZVĚSTOVÁNÍ a z jeslí je slyšet dětský pláč.
NARODIL SE!
Pavel Hejcman
Nová publikace o našem poutním místě
Za celou existenci poutního místa na Svatém Hostýně vyšla o jeho
dějinách celá řada publikací knih a článků. V minulosti to byly zásadní
spisky P. Cibulky, P. Vídenského a P. Zimmerhackela, menší práce
publikovali M. Pojsl, L. Hosák a další. Jako poslední vyšla práce Dr. J.
Paly. Žádná z nich však nepojala temeno moravské posvátné hory tak
důkladně jako právě vydávaná kniha Olgy Kozlové Obrazy z dějin Hostýna.
Autorka se narodila a nyní žije v Bystřici pod Hostýnem. Dlouho však
pracovala v Památkovém ústavu v Olomouci a tak není divu, že historie je
jejím celoživotním koníčkem a posláním. Jako členka redakční rady Listů
svatohostýnských od začátku vydávání svatohostýnského časopisu
seznamovala čtenáře s historií Svatého Hostýna. Není proto divu, že její
obrovská vytrvalost přímo volala po shrnutí celého seriálu článků do
jednolité knihy, kde by čtenář našel o Svatém Hostýně vše – dějiny,
současnost, fakta, souvislosti duchovního i zcela světského rázu,
rejstříky a přehledy, zkrátka to, co pomůže k jeho snadnější orientaci.
Je jen škoda, že se k vydání nerozhodla Matice svatohostýnská. Když měla
autorka rukopis hotový již delší dobu, oslovilo ji město Bystřice pod
Hostýnem s nabídkou, že by její práci vydalo jako historicky první
knihu, kterou by vydalo ve své edici Knihovnička Zpravodaje. Olga
Kozlová prosbě vyhověla a svůj rukopis poskytla. Po jeho prostudování
bylo jasné, že obsah ukrývá nejen dosavadní poznatky, ale také řadu
nových archivních materiálů. Vedle písemné části obsahoval rukopis také
řadu závažných a objevných, do té doby nepublikovaných, vyobrazení a
fotografií. Přesto editoři oslovili také současné fotografy J.
Zahradníčka a I. Buráně, kteří ochotně poskytli své fotografie. Mohli
tím realizovat původní záměr, aby kniha poskytovala, mimo jiné, možnost
srovnání historie a současnosti.
Celá ediční příprava netrvala dlouho. Přípravě knihy napomohla
kompaktnost a přehlednost rukopisu, příprava fotografií a přesná
představa autorky o charakteru díla. Protože byla ve shodě s představou
vydavatele, práce postupovaly velmi rychle. Celkovému vzhledu knihy
napomohla rovněž ochota a nevšední vstřícnost manželů Krčmařových, v
jejichž tiskárně dostala kniha svoji konečnou podobu.
Olga Kozlová rozdělila svoji práci do dvou rozměrných celků. První je
dynamický a provází čtenáře od dob tatarského vpádu přes staletí až k
postavení poutního chrámu v 18. století. Další kapitoly zachycují jeho
zrušení a znovuposvěcení, připomínají výstavbu dalších staveb kolem
kostela, reflektují návštěvu císaře Františka Josefa I. i korunovaci
Milostné sochy Panny Marie a Ježíška.
Druhou neméně důležitou část knihy pojala O. Kozlová jako statický
celek. Všímá si v něm všech staveb na Hostýně, popisuje osudy staveb
zaniklých, podrobně zachycuje historii výstavby historicky “nových“
staveb, popisuje detailně výzdobu chrámu, ale přináší také mnoho
zajímavostí o záměrech, které církevní představitelé a umělci se Svatým
Hostýnem měli. Stranou neponechala ani společenské a politické vlivy,
které Svatý Hostýn rovněž poznamenaly v dobrém i ve zlém.
Nedílnou součástí knihy je rovněž již zmíněná obrazová dokumentace,
která dává nahlédnout do dob minulých a porovnává je s dneškem. Tisk
starých obrázků a fotografií si vyžádal, aby byl použit kvalitní křídový
papír. Proto také bylo rozhodnuto o knižní podobě práce Olgy Kozlové.
Vázanou podobu však získala kniha také proto, aby byl podtržen její
význam pro zachycení dlouhého vývoje mariánské tradice a věhlasu
nejslavnějšího moravského poutního místa. Pevně věřím, že se kniha
zařadí mezi nejdůslednější a nejdokonalejší dokumenty historie Svatého
Hostýna. Případné zájemce mohu ubezpečit, že nejde v žádném případě o
vědecky pojatou publikaci. Kniha je velmi čtivá. Kdo ji již přečetli,
hovoří o dvou večerech, které se protáhly do pozdní noci. S takovým
nadšením a dychtivostí četli vše o “svém Hostýnku“.
Blíží se Vánoce. Dlouhé večery vybízejí k četbě. Kniha Olgy Kozlové
Obrazy z dějin Hostýna může být pěkným vánočním dárkem.
Knihu Obrazy z dějin Hostýna vydalo město Bystřice pod Hostýnem nákladem
1000 výtisků. Vytiskla ji tiskárna E. Krčmař v Bystřici pod Hostýnem.
Její cena je 200 Kč, k dostání je v Informačním centru v Bystřici pod
Hostýnem (tel. 573 501 901), v Matici svatohostýnské na Svatém Hostýně,
na farním úřadě na Velehradě a v některých knihkupectvích ve Zlíně a
Olomouci. Bližší informace na
www.mubph.cz
Pavel Malének
Duchovní slovo
Místo Betléma pospěšme k oltáři
Vánoční píseň je milou výzvou jak k jednání, tak k zamyšlení. Betlém a
oltář. Betlém – kdysi prostičká stáj. Několik chudých pastýřů u jesliček
v údivu nad tím, co jim bylo zvěstováno. Oltář – desetitisíce oltářů a
svatostánků v katedrálách i nepatrných kaplích. Miliony lidí, kteří
denně přicházejí, aby se poklonili svátostnému Spasiteli a přijali ho do
náruče svého srdce. I my “pospěšme k oltáři a na kolena padněme s
pastýři zde před Ježíšem v Oltářní svátosti“ (píseň 221).
Sláva a díky Bohu na výsostech: v Kristu nám přišlo Boží království a je
v pravdě mezi námi. A vážíme si toho? Dovedeme to vůbec pochopit? Svým
současníkům Ježíš v evangeliu vytýká, že mají oči a nevidí. Na otázku
farizejů, kdy přijde Boží království, odpovídá: Království Boží nepřijde
se zevní nápaditostí, ani nebudou říkat: hle tu jest, nebo tam jest.
Neboť hle, Boží království je mezi vámi! (Lk 17,20–21)
Uprostřed nich stál Král, ale oni nechtějí vidět a ještě se budou drze
ptát, jaké znamení jim ukáže, aby uvěřili, že je Syn Boží.
Znamení již jsou dána a svědčí to o naší víře a čistém srdci, když jsme
ochotni vidět Boha skrze jím daná znamení. Pastýřům v Betlémě přislíbil
znamení anděl: A toto vám bude znamením: naleznete děťátko ovinuté
plénkami a položené v jeslích. (Lk 2,12)
Nalezli a viděli. Viděli opuštěnou rodinu s děckem, které nemělo ani
vlastní kolébku. Očima víry však viděli a srdcem přijali, že před nimi
je svatá rodina, že dnes se jim narodil Spasitel, Kristus Pán. (Lk 2,11)
Oni, pastýři ho vidí jako první ze všech lidí. Plni radosti a údivu snad
ani nechápou, jaké je to vyznamenání! – Blahoslavení čistého srdce, oni
budou vidět Boha! (Mt 5,8)
Skrze osmero blahoslavenství nás Ježíš poučil o tom, že dar víry dopřává
Bůh především těm, kdo mají čisté a dobré srdce, lidem dobré vůle. Víra
nás uschopňuje vidět a přijímat Bohem daná znamení. Tak i svatí Tři
králové pochopili nebeské znamení a vydali se na obtížnou cestu, aby se
poklonili narozenému Králi. – Mimochodem, od sv. Mechtildy (13. století)
a zrovna tak z výpovědí blahoslavené Kateřiny Emerichové se dovídáme, že
je pošetilé mluvit o pouhé konjunkci, spojení dvou hvězd. Jednalo se o
mimořádný hvězdný úkaz, jak dosvědčuje Písmo: Hle, hvězda, kterou
předtím spatřili na východě, šla před nimi (z Jeruzaléma do Betléma!),
až došla na místo, kde bylo dítě, a zastavila se! (Mt 2,9–10)
Mojí drazí, my nemáme znamení betlémské hvězdy, ani znamení andělů. Máme
daleko víc. Protože Boží království je v plnosti mezi námi, máme také
plnost znamení. Jaký dar a vyznamenání pro nás, že jsme schopni vidět a
chápat Boží znamení, jímž je sám živý a eucharistický Kristus! “Emmanuel
– Bůh s námi.“ Víra v tuto svátostnou přítomnost je zdrojem naší radosti
nejen o svátcích, ale pro celý náš život.
Pane Ježíši, děkujeme Ti, že mezi námi přebýváš v tolika svatostáncích
světa: Tebe chceme v chrámě často navštěvovat, Tobě se klanět, za
všechno děkovat. Dej, ať v nás hoří Boží lásky plamen – bez konce. Amen.
AVE MARIA!
P. Jan Chromeček, SJ
Investiční plány duchovní správy
V nejhorším stavebním stavu je stará křížová cesta. Postupně v
průběhu několika let chceme opravovat jedno zastavení po druhém. Začali
jsme tím, že jsme na 12. a 13. zastavení vyměnili krytinu z
pozinkovaného plechu za měděnou.
Dále jsme nechali zpracovat restaurátorskou zprávu na mozaiku
Jurkovičovy křížové cesty. Vyplývá z ní, že přinejmenším první zastavení
se musí vyrobit celé znovu. Problém bude v tom, kde se replika vyrobí.
Měli jsme příslib od podniku RAKO Rakovník, který byl i původním
výrobcem mozaiky, že nám ji dokonce zdarma vyrobí, ale se změnou na
rakouské majitele došlo k náhlému obratu a přes několikeré pokusy o
komunikaci, nemáme žádnou odezvu, takže zatím nevíme, jak budeme dále
postupovat.
S rostoucími cenami energií jsme se také rozhodli, že ve farní kotelně
osadíme tepelné čerpadlo, které by mělo výrazně uspořit na nákladech na
vytápění fary. S tím je také spojena příjemná zpráva, že se snad již
definitivně dohodlo na dlažbě v bazilice a při její realizaci by se na
tepelné čerpadlo napojila i bazilika, která by byla temperována na asi 8
stupňů Celsia, takže bychom v zimě “nemrzli“ při mínusových teplotách.
Dlažba bude stejná jako stávající. Podepsali jsme smlouvu na výrobu za
2,5 milionu korun. Protože se jedná o ruční výrobu, realizace by měla
být v zimě roku 2010. Jelikož cena bude určitě vyšší než pět milionů
korun, zvažujeme, že dárce jednoho tisíce korun by dostal jeden kus
stávající dlažby s certifikátem o příspěvku na pořízení nové dlažby. Ale
je to zatím jen úvaha, bude záležet na mínění poutníků a dobrodinců
Svatého Hostýna.
To je jen hrubý výčet toho, co nás čeká v nejbližší době. Jak je vidět
přes spoustu práce, která již byla udělána, spousta jí ještě čeká. A tak
prosíme všechny poutníky, aby zůstali Svatému Hostýnu věrni a pomohli
nám v našem úsilí, ať už modlitbou, nebo pokud to je možné, i finančně.
Věříme, že Panna Maria našemu dílu požehná.
Petr Janek, technický administrátor na Svatém Hostýně
Další numismatické zajímavosti s tématikou Svatého Hostýna
Jak jsem poznamenal v minulém čísle Listů svatohostýnských, jen málo
numismatických artefaktů je datováno. Existují však tři numismatika,
která můžeme časově přesně určit.
K 25. výročí korunovace Milostné sochy Panny Marie a Ježíška byla asi
vydána svátostka, na jejímž aversu je poutní chrám se schody a krámky,
Sarkandrovou kaplí a poutními domy. V okruží je text Stánek rodičky
Boží, v horním oblouku, v dolním je nápis Na sv. Hostýně. Na reversu je
Panna Maria Svatohostýnská, po bocích má dva letící anděly, v okruží má
nápis Vítězná ochrano Moravy oroduj za nás. K této domněnce mne vede
fakt, že tato svátostka o průměru 20 mm má velmi podobnou ražbu jako o
něco větší odznak k zapíchnutí do klopy. Má tedy jen přední stranu, s
opisem 25ti leté jubileum korunování P. Marie Sv. hostýnské. Hliníková
svátostka má detailnější ražbu, po pravé straně chrámu jsou poutní domy,
kdežto odznak je “vyplněn“ stromy.
Shodou okolností i další odznak je datován. Byl připraven pro orelskou
pouť v roce 1947. Na aversu je postava Panny Marie, není však celá, na
spodní okraji je nápis Orelská pouť. Nad hlavou má vročení 1947 a celý
odznak končí na vrcholu nepovedeným vypodobněním svatohostýnského
chrámu. Odznak má zhruba tvar trojúhelníku. Posledním odznakem, patrně
ze 60. nebo 70. let minulého století je červený obdélníkový odznak se
svatohostýnským chrámem, mezi jehož věžemi je nápis Hostýn. Protože je
bez označení svatý, domnívám se, že pochází z období tzv. normalizace.
Další zajímavostí je hliníková plaketa s horním podlouhlým ouškem, které
jsme jako malí hoši nosili na řemenových poutkách na krátkých kalhotách.
Je mírně vypouklá, ve spodní části má boční pohled na poutní chrám,
obklopený lesem. Uprostřed se vine stuha s nápisem Sv. Hostýn a nad ní,
v horní polovině stojí Panna Maria Svatohostýnská. Zajímavé je, že za
kostelem je vidět objekt s věžičkou, která tam nikdy nebyla.
Turistickými upomínkami jsou štítky na turistické hole. První, patrně
mosazná, má zhruba oválný tvar. Ve spodní půlce je podobné vyobrazení
poutního chrámu v pohledu od hřbitova s již zmíněnou věžičkou za
kostelem. V horní části najdeme rozhlednu bez dřevěné nadstavby, která
byla sejmuta v roce 1915, proto lze usuzovat, že ražený štítek je
mladší. Po pravé straně má nápis 736 m. n. m. Druhý štítek má tvar
rytířského štítu a je barevný. V dolní půlce s červeným podkladem jsou
korunky posvěcené papežem Piem X. ke korunovaci v roce 1912. Ve středu
se táhne bílá stuha s nápisem Sv. Hostýn na Moravě a nad ní je
vyobrazení poutního chrámu se schodištěm. Štítek je rámován stříbrným
rámečkem s rýhami.
Za nejcennější po stránce umělecké považuji však dvě medaile, které byly
vydány v roce 1982. Jednak je to medaile vydaná státní mincovnou v
Kremnici u příležitosti prohlášení poutního chrámu bazilikou minor.
Medaile mají průměr 30 mm a byly vydány v bronzu, stříbře a snad i
zlatě. Objednatelem byl farní úřad na Hostýně. Kdo však je autorem, se
nepodařilo, alespoň zatím, zjistit. Na líci vidíme Pannu Mariu
Svatohostýnskou, na rubu je mariánský nápis Maria, v opise nápis
Hostýnská P. Maria oroduj za nás. Není znám ani počet kusů jednotlivých
ražeb.
Druhou, větší pamětní medailí je upomínka na 70. výročí korunovace Panny
Marie. Byla rovněž vyražena v kremnické mincovně. Jejími autory jsou
výtvarník Jozef Durian a rytecky ji zpracoval L. Bódi. Má průměr 80 mm a
je oboustranně patinovaná. Byla vydána v bronzu, stříbře i zlatě.
Nemýlím-li se, viděl jsem však rovněž exemplář tzv. “proof“, ve zlatě.
Bylo to však ještě v době, kdy mne numismatika nijak neoslovovala. Na
aversu vidíme hostýnský chrám se smrky po stranách, v popředí jsou
slavnostní korunky. V horní polovině je opis S. mons Hostýn in Moravia
(svatá hora Hostýn na Moravě). Na rubu nalezeme Pannu Marii
Svatohostýnskou v tradičním vypodobení s opisem B.V.M. tutela Moraviae
Victrix O.P.N. (Blahoslavená Panno Maria, ochránkyně Moravy vítězná,
oroduj za nás). Všechna tato numismatika se nacházejí v soukromé sbírce
v Bystřici pod Hostýnem a byla mně s velkou ochotou zapůjčena pro
potřeby tohoto článku.
Prozatím posledním numismatikem je plaketa vydaná v roce 2008 pražskou
firmou CMQC. Plakety jsou raženy oboustranně, v provedení mosaz, bílá
mosaz a staromosaz. Mají průměr 30 mm a sílu 2 mm. Na líci je
svatohostýnský chrám s horní částí schodiště s opisem Svatý Hostýn –
Basilica minor. Na rubu najdeme tradiční vyobrazení Panny Marie
Svatohostýnské s opisem Panna Maria Svatohostýnská. Autory jsou sochař
Vladimír Oppl a rytec Jiří Nechvátal. Náklad je neuzavřen a může být
doplněn. Tyto plakety jsou k dostání v kanceláři Matice svatohostýnské,
popř. v Informačním centru v Bystřici pod Hostýnem.
Pavel Malének
Oprava Vodní kaple
Konečně můžeme napsat: definitivně hotovo. Je pravda, že se nám
oprava Vodní kaple protáhla, ale dali jsme přednost kvalitě a dotažení
všech řemeslných i uměleckých prací před urychleným dokončením v
plánovaném termínu. Trochu se nám natáhla výroba vnitřních mříží
zapříčiněná nemocí kovářského mistra pana Koláře z Martinic, před kterým
ale musíme hluboce smeknout, protože náročnou výrobu zvládl ve věku již
hodně přes 80 let. Také sochař a restaurátor, autor většiny těchto prací
na Svatém Hostýně, Jan Kozel z Bystřice pod Hostýnem, který je stále
zaneprázdněn opravami památek nejen na našem poutním místě, ale i v
širokém okolí Bystřicka, také nestíhal tak rychle, jak jsme si
představovali, ale bylo to zapříčiněno také tím, že rozsah prací byl
daleko větší, než byla naše původní představa. Spoustu času mu také
vzalo modelování sochy Panny Marie Svatohostýnské, která je jeho
originálním dílem. Mimo to také restauroval květinovou výzdobu stropu
kaple, opravu pískovcových prvků a portál. Za odvedenou práci mu upřímně
děkujeme, a také za to, že mnohé práce provedl bez nároku na honorář.
Zbylé řemeslné práce, včetně opravy vstupních dveří, oprav omítek,
oplechování a položení dlažby provedl Martin Musil se svými
spolupracovníky, kteří také často provádějí řemeslné opravy na Svatém
Hostýně.
Celková částka oprav překročila milion korun a byla hrazena výhradně ze
sbírek a darů věřících, bez jakékoliv dotace. Mnozí přispívali
několikrát v průběhu několika let, kdy práce probíhaly, a nyní projevují
radost nad výsledkem našeho snažení. Velký dík patří všem, kdo se na
opravách podíleli jakýmkoliv způsobem, a hlavně poutníkům, bez jejichž
modliteb a darů by se toto dílo nemohlo realizovat. Věříme, že Vodní
kaple bude ve své prosté kráse sloužit k modlitbě, duchovnímu i
fyzickému občerstvení dalším generacím poutníků Svatého Hostýna. Z toho
důvodu byly také obnoveny pobožnosti, které se konají v kapli každou
první sobotu v měsíci v poutní sezoně.
Petr Janek, technický administrátor na Svatém Hostýně
Dvě vzpomínky bývalého hostýnského varhaníka
Jak jsem se stal varhaníkem na Svatém Hostýně
Po likvidaci řádu jezuitů byl ustanoven duchovním správcem Hostýna P.
Vincenc Majar – Prostějovák a kamarád z ulice a z kostela jako
ministrant. Přijel náhle k nám, abych mu pomohl sehnat na nějakou
krátkou dobu na Hostýn varhaníka, protože prý pan Bělík musí na léčení
nebo do lázní, a to zrovna v době, kdy připadá na Hostýně hlavní pouť a
její termín nelze změnit. Bylo nás varhaníků v Cyrilské jednotě asi pět
amatérů, vyškolených prof. Bezdíčkem, ale jen já jako mladý jsem byl
držitelem motocyklu a také jsem jezdil, kde bylo potřeba “zaskakovat“.
Měl jsem nevybranou dovolenou tři týdny a zbytek neplacené (pochopení
šéfa), takže jsem sbalil manželku a tříletou dceru a jeli jsme na
Hostýn.
Byla to nejkrásnější dovolená! Bylo sice hraní dost a dost, protože v
předkoncilní době hrál varhaník stále, jen přerušil hru při proměňování,
ale zážitků za těch několik týdnů mám na celý život.
Jak jsem políbil Panně Marii Svatohostýnské ruku
Jednoho krásného letního večera po svátostném požehnání jsme stáli s P.
Vincencem před kostelem a radovali se z krásného pohledu na západ slunce
za naší rodnou Hanou. Svěřil se mně, že má obavy z blížících se poutních
dnů, protože na Hostýně nejsou slavnostní korunky. Co má říci těm
tisícům poutníků z Valašska, Slovácka, Hané i ze Slovenska...
“A kde jsou?“
“Odvezli je do Prahy a jsou snad na ministerstvu kultury.“
“Tak tam zajeď. Buď ti dají korunky zpět, nebo ať zdůvodní, proč Panna
Maria nebude mít letos sváteční korunky svěcené Svatým otcem Piem X. A
zeptej se, co máš na kazatelně na to věřícím říci.“
Dlouho se rozmýšlel, ale nakonec jel a za dva dny korunky přivezl.
Pochopitelně víme všichni, jaká byla politická situace, začínala doba
pronásledování církve, tak bylo nutné korunky instalovat zase zpět na
hlavu sochy Panny Marie na oltáři, kde budou na veřejnosti nejlépe
chráněny.
Asi týden před svátkem Nanebevzetí Panny Marie večer po požehnání jsme
zavřeli kostel – několik bohoslovců, kteří na Hostýně byli na
prázdninách (mezi nimi i Antonín Bělík, syn varhaníka a pozdější děkan v
Kyjově), pomohlo donést speciální dvoják, žebřík z farské stodoly, a
udělali jsme si menší soukromou slavnost. Naše tříletá Marjánka nesla
korunky ze sakristie k oltáři, tam jsme se krátce pomodlili a P. Vincenc
a já jsme stoupali po žebříku k soše královny Moravy. Slušně jsme se
omluvili a poprosili za odpuštění, že budeme svatou Pannu chvilku
“obtěžovat“. P. Vincenc odjistil všední korunky (mariánskou a Ježíškovu)
a “korunoval“ Pannu Marii slavnostními korunkami. Na rozloučenou jsme
jen požádali o požehnání. A jak se sluší a patří, políbil jsem svaté
Panně ruku.
Mohlo by se mi toto stát, kdybych nebyl varhaníkem?
Jiří Dvorský, Prostějov
V čem byla letošní poutní sezona jiná
Z minulosti se traduje, že poutní sezona na Svatém Hostýně začíná
první květnovou neděli valnou hromadou Matice svatohostýnské a že končí
druhou říjnovou nedělí dušičkovou poutí. Bylo to dáno zejména přírodními
podmínkami, kdy se na Hostýně přes zimu “vše uložilo k zimnímu spánku“.
Dnes je poutní místo snadno dostupné po celý rok a tak toto dělení roku
na poutní sezonu a mimosezonu už neodpovídá skutečnosti. Poutníci i
turisté navštěvují vrchol Hostýna celoročně. Mimo tradiční vymezení
poutní sezony jsou zde významné a hojně navštěvované profesní poutě –
pouť hasičů a pouť myslivců a hojně zejména mladou generací navštěvovaná
pouť na přelomu roku. K tomu je nutno připočíst různé poutě farní, pouť
svatojosefskou, pouť bohoslovců a další náročné pěší (i noční) poutě z
různých směrů – se zakončením v bazilice na Svatém Hostýně. Podzimní,
zimní a jarní měsíce jsou hodně využívány i pro exercicie většinou
uzavřených farních nebo řeholních společenství.
Na počátku letošní poutní sezony se konala valná hromada Matice
svatohostýnské, která zvolila nový výbor a kontrolní komisi (ta byla
zcela obměněna) a do výboru se dostali tři noví členové, kteří
podstatným způsobem snížili jeho věkový průměr.
Hlavním fenoménem je však nárůst pěších (i cyklistických) poutí, často z
velikých vzdáleností v průběhu celého roku. Je to celoevropský trend -
nárůst pěšího putování jednotlivců, rodin a různých společenství. Při
pěší pouti každý z poutníků překonává nástrahy cesty, nepřízeň počasí.
Zvláště u delších poutí poutník vypadne ze všedního stereotypu, má
možnost se nad sebou zamyslet, má příležitost osobního rozhovoru s
Bohem, může se společně s ostatními pomodlit nebo i zazpívat a případný
nocleh bývá spartánský.
Výbor Matice svatohostýnské tento trend zaznamenal (bylo to hlavně
zásluhou jeho předsedy Mgr. Aleše Dufka s určitým přispěním Matice
Velehradské). Jako krok na jeho podporu v předstihu vytýčil, osadil
dvaceti pěti zastaveními a označil v mapě poutní trasu v délce 50 km
mezi Velehradem a Svatým Hostýnem – nejznámějšími poutními místy na
Moravě. Poutní cesta byla slavnostně otevřena před hlavní
cyrilometodějskou poutí na Velehradě a poutníci ji prošli ve dvou dnech
ve směru ze Svatého Hostýna na Velehrad, kde dorazili před zahájením
koncertu v rámci Dnů lidí dobré vůle. Od té doby po této trase putovaly
stovky individuálních poutníků a desítky skupin. Aby bylo všechno, jak
má být a aby se tato trasa stala budoucí částí severo-jižní poutní cesty
z polských poutních míst až do Říma, bude nutno vylepšit a doplnit ještě
mnohé. Výbor bude v této činnosti pokračovat.
Z ekonomického hlediska je výbor Matice svatohostýnské s poutní sezonou
spokojen – daří se splácet dluhy, které vznikly po financování
rekonstrukcí poutních domů a Jurkovičova sálu. Je to hlavně nárůstem
počtu ubytovaných a příspěvky a dary členů Matice svatohostýnské. Téměř
všechny víkendy měly poutní domy obsazeno.
Přetrvávají problémy s automobily a autobusy - mnozí i zdraví poutníci
mají představu, že se se svým autem nebo autobusem musejí dostat až před
vchod do baziliky. Návštěvnost také ovlivňuje počasí.
Ivo Buráň
Ocenění olomouckého arcibiskupa
Arcibiskup Graubner byl oceněn Řádem Tomáše Garrigua Masaryka
V den státního svátku vzniku samostatného československého státu a oslav
90. výročí založení Československé republiky 28. října 2008 udělil
prezident republiky Václav Klaus vyznamenání 28 osobnostem, mezi nimiž
byl také olomoucký arcibiskup a metropolita moravský Mons. Jan Graubner,
který obdržel Řád Tomáše Garrigua Masaryka za vynikající zásluhy o
rozvoj demokracie, humanity a lidských práv u příležitosti svých 60.
narozenin.
Ve zdůvodnění ocenění moravského metropolity se uvádí, že jako
arcibiskup olomoucký se zasloužil o obnovu církevního života v naší
zemi. Ve funkci předsedy České biskupské konference se aktivně angažuje
ve veřejném životě, důraz klade především na dialog nad současnými
problémy společnosti. Stál u zrodu mnoha vzdělávacích a charitativních
organizací a institucí.
Děkan Katolické teologické fakulty Univerzity Karlovy v Praze profesor
PhDr. Ludvík Armbruster, SJ, dostal Medaili za zásluhy v oblasti výchovy
a vzdělání.
Josef Pala
Desátá svatohubertská pouť
Jubilejní X. svatohubertská pouť na Svatém Hostýně se konala v sobotu
18. října. Byla pořádána jako závěrečná pouť sezony na nejznámějším
moravském poutním místě k oslavě patrona české myslivosti, svatého
Huberta. Mši svatou celebroval olomoucký arcibiskup Jan Graubner.
V Jurkovičově sále byla otevřena prodejní výstava obrazů Karla Bubílka i
jiných autorů, také výstavky umělecké činnosti myslivců a prodej
mysliveckých potřeb. Program byl zahájen na schodišti před bazilikou.
Tradičně se představili trubači OMS Přerov se žáky Střední lesnické
školy v Hranicích, kteří předvedli ukázky loveckých signálů.
Slavnostního průvodu, ve kterém byla nesena trofej jelena k již zaplněné
bazilice, se kromě řádových myslivců zúčastnili i členové Řádu Černých
myslivců Pobeskydských a členové Řádu sv. Huberta, patrona všech
myslivců.
Slavnostní mší svatou program nekončil. Na louce byly dále k vidění
ukázky dravců skupiny Vancoš z Ostravské ZOO, výcviku loveckých psů,
nebo si zájemci mohli vyzkoušet střelbu z kuše. Rovněž byl pro ně
připraven poslech ukázek vábení či troubení jelenů i jiné zvěře.
Richard Vocel
Kronika
SRPEN 2008
Poutní zájezdy:
18. 8. • Valašské Klobouky
19. 8. • Metylovice • poutníci z Polska
20. 8. • Jalubí • Traplice • Sušice • Pašovice • Lipovec
22. 8. • Rajnochovice • Vsetín • Svitavy
23. 8. • Štípa • Boršice u Blatnice • Suchov • Nová Lhota
23. – 24. 8. • Orelská pouť s hlavním celebrantem arcibiskupem Janem
Graubnerem
24. – 26. 8. • Provinční setkání jezuitů
27. 8. • Velehrad a okolí
30. 8. • Tlumačov • Poproč (Slovensko) • Morkovice • Pačlavice •
Prasklice • Počernice • Arcidiecézní pouť rodin a dětská pouť na konci
prázdnin
31. 8. • Salesiánští dobrovolníci ze Zlína
ZÁŘÍ 2008
3. 9. • Vlkoš u Přerova • Říkovice • Stará Ves • pěší pouť soukromého
reálného gymnázia • Přírodní školy z Prahy
4. 9. • Staré Město
5. 9. • Kojetín • Měrovice na Hané • Křenovice a okolí
6. 9. • Březce • Žerotín • Štěpánov • Uničov • Libhošt • Otaslavice •
Krumsín • Myslejovice • Vřesovice • 16. muklovská pouť s hlavním
celebrantem Michalem Josefem Pojezdným, opatem strahovským z Prahy
7. 9. • Kroměříž
11. – 14. 9. • Mezinárodní konference křesťanských psychoterapeutů
13. 9. • Starý Jičín • Bernartice nad Odrou • Luhačovice • tradiční mše
svatá v latině u příležitosti zakládajícího setkání hnutí Juventutem v
ČR (hlavní celebrant P. Miroslav Tesarčík)
14. 9. • Pouť členů Matice svatohostýnské s biskupem Josefem Hrdličkou •
23 poutníků z Texasu (USA) Czech Heritage Town
15. 9. • Rožnov pod Radhoštěm • Uherský Ostroh
15. – 17. 9. • Seminář o křesťanské iniciaci pořádaný katechetickou
sekcí ČBK (přítomni: arcibiskup Jan Graubner a biskupové Karel Herbst a
František Lobkowicz)
16. 9. • Napajedla • Žlutava • Frýdek-Místek • Vnorovy • Prusinovice
19. – 21. 9. • Soustředění pěveckého sboru z Masarykova gymnázia Vsetín
19. – 22. 9. • Tradiční pouť františkánů
20. 9. • Břest • Bílovice • Březolupy • Lužice • Ostrava-Hošťálkovice
21. 9. • Ruda nad Moravou
24. 9. • Olomouc a okolí • Tábor-Klokoty
27. 9. • Bohdalice • Kučerov • Jedovnice
28. 9. • Čeladná
ŘÍJEN 2008
1. – 2. 10. • Pracovní setkání zaměstnanců diecézních center z Olomouce
za účasti pomocného biskupa Josefa Hrdličky
2. 10. • Valašské Meziříčí • Lešná • Branky
4. 10. • Prostějov • Smržice • Troubky • Henčlov • Kyselovice • Choryně
• Loučka u Valašského Meziříčí • Litovel
5. 10. • Rozseč nad Kunštátem • Cholina
7. 10. • Červená Voda
11. 10. • Lanžhot • Zborovice • Medlova • Staříč • Kuželov • Hrubá Vrbka
• Velká nad Veličkou • Vlčnov • dušičková pouť s hlavním celebrantem
Mons. Vojtěchem Šímou
12. 10. • Závišovice • Rybí • Slavičín • Kochavec • druhý den dušičkové
pouti (hlavní celebrant Mons. František Polášek z Olomouce)
15. 10. • Velká Polom • Háje ve Slezsku
28. 10. • Vranov u Brna • Hulín
29. 10. • Veselí nad Moravou • Hustopeče nad Bečvou • Černotín • Bělotín
• Špičky
LISTOPAD 2008
19. 11. • Svatý Martin se letos o týden opozdil – první sníh
Sestaveno podle internetových stránek Svatého Hostýna –
www.hostyn.cz
Střípky z naší elektronické pošty
• Děkuji Vám za vysílání záběrů z Vaší web-kamery z baziliky i v
nočních hodinách. Nemohu pro svou nemoc a nemoc mé manželky jet na Svatý
Hostýn osobně, jak jsem činil v mládí a nakonec i před dvěma lety
naposled. Záběry z web-kamer mě hodně posilují. Ještě jednou děkuji.
• Děkujeme a velice si vážíme přenosu mší svatých a modliteb růžence
přes internet. Děkujeme také všem kněžím za jejich hodnotné homilie.
• Ing. Buráň správně psal v některém ze svých článků o kamerách na
Svatém Hostýně – jedná se o poněkud neosobní účast na bohoslužbách.
Současně je ale vhodné uvědomit si – jedná se kolikrát o jedinou
možnost, jak se dotyčný člověk bohoslužeb může zúčastnit. Prosím
zohledněte to při úvahách, zda vypnout nebo nevypnout kameru.
• Už jsme si zvykli na náš večerní program, buď jednu nebo druhou mši
svatou ze záznamu ze Svatého Hostýna.
• Děkuji za příznivou zprávu, že se pokusíte příště nechat zvuk zapnutý.
Je nás mnoho, kdo se může v každé denní i večerní době – dle svých
možností, účastnit mší svatých alespoň duchovně. To je důležitější než
koncert, který by také potěšil. Nedovedete si asi ani představit, jakou
posilou pro všední i sváteční dny jsou všechny přenosy – o tom se nám
nikdy, ani v době kdy jsme si dělali kurzy ovládání PC a pak
nainstalovali internet – o takové Boží milosti se nám nezdálo. Za tyto
dary denně děkujeme Bohu a Panně Marii a také rádi na Svatý Hostýn
jezdíme. Přejeme Vám požehnané dny a úspěchy v přenosech všeho krásného
a Bohu milého.
• Přeji Vám požehnané a pohodové dny, přinášíte nám mnoho dobrého,
děkujeme.
• Prosím nevypínejte (pokud to není nutné) kameru. Naše stařenka patřila
mezi věrné poutníky k Panně Marii Svatohostýnské – ovšem v současné době
nevydrží ze zdravotních důvodů ani mši svatou v našem kostele.
• A nedaly by se doplnit přenosy ještě o jednu kameru, která by zabírala
zcela neobvyklý pohled, např. z věže baziliky, po schodech, dolů k
prameni?
• Váš archiv bohoslužeb je vynikající, protože ten, kdo si objedná
bohoslužbu a pak v bazilice se jí rodina osobně zúčastní, pak zpětně ji
mnohokrát sleduje na PC pozpátku...
Vybral a sestavil Ivo Buráň
Stručně z výboru MSH
10. října 2008
– rekonstrukce bývalé kotelny na víceúčelový sál
– nákup nového automobilu MSH
– výsadba stromů podél poutní cesty Velehrad – Svatý Hostýn (úsek Svatý
Hostýn – Rusava)
– adorační služby na Svatém Hostýně
– informace o stavu studie územního plánu
– schválen dodavatel nábytku do poutního domu č. 3
– nové ceny za ubytování na Svatém Hostýně
14. listopadu 2008
– schválen dodavatel nového automobilu MSH
– schválen Domovní řád poutních domů
– výpověď nájemců restaurací (v poutním domě č. 3 a Ovčárna),
odsouhlasení jejich nástupců
– smluvní vztah k pozemkům Arcibiskupství olomouckého na Svatém Hostýně
– jmenování inventarizační komise
– odměny zaměstnancům MSH za rok 2008
– schválení smluv pro realizátory časopisu Listy svatohostýnské
– informace o pouti křesťanských pedagogů (22. 8. 2009)
Václav Lednický, zapisovatel MSH
Co nás čeká v roce 2009
V příštím roce, dá-li Pán Bůh, bychom měli především opět snížit naše
závazky, které nás tíží z minulých let. Vzhledem k tomu, že “tučná” léta
v naší zemi střídají léta “hubená”, nemůžeme počítat s nějakým velkým
rozvojem našich finančně náročných aktivit. Zaměříme se tak jenom na
opravy a rekonstrukce, pokusíme se renovovat na Svatém Hostýně vodojem a
investovat do rekonstrukce točny autobusů.
Nelze totiž asi příliš počítat s penězi z různých projektů EU či jiných
zdrojů, byť se i o jejich získání pokusíme.
Výše uvedené skutečnosti nás však přímo vybízejí k tomu, abychom
rozvíjeli aktivity nevyžadující větší náklady. Budeme pokračovat v
tradici putování mezi Svatým Hostýnem a Velehradem a jejím dobudování.
Letos v říjnu jsme například vysadili první stromořadí (asi 120 stromů)
na této poutní trase, konkrétně mezi Rusavou a Hostýnem. Jedná se o
projekt, který plně hradí státní Agentura ochrany přírody a krajiny.
Pokusíme se dále navázat spolupráci s církevními školami a zapojit je do
našich aktivit na Svatém Hostýně a na této poutní cestě.
Je to málo?
Vzhledem k minulým rokům asi ano, ale měli bychom být realisty a dokázat
reagovat na znamení času, která jsou poměrně jasně rozpoznatelná.
Aleš Dufek, předseda MSH
Bude vás zajímat
Jízdní řád platný od 14. 12. 2008 do 12. 12. 2009
Odjezdy autobusů z Bystřice pod Hostýnem
LÉTO pracovní dny 6.34, 7.40, 8.40, 10.00P, 10.40, 11.25P, 12.40, 13.35,
14.15, 15.25, 16.30
sobota, neděle 6.40, 7.15, 7.35, 8.30s, 10.00, 10.40, 11.25, 12.40,
13.32, 14.15, 15.25, 16.30, 17.20
ZIMA pracovní dny 8.40, 10.40, 12.40, 14.15
sobota, neděle 6.40, 7.35, 8.30s, 10.00, 10.40, 12.40, 13.32, 14.15,
15.20
Odjezdy autobusů ze Svatého Hostýna
LÉTO pracovní dny 6.57, 8.03, 9.05, 10.22P, 11.04, 11.50P, 13.05, 14.00,
14.39, 15.55, 16.58
sobota, neděle 7.03, 7.38, 7.58, 8.55s, 9.04, 10.23, 11.04, 11.50,
13.05, 13.58, 14.39, 15.55, 16.58, 17.45
ZIMA pracovní dny 9.05, 11.04, 13.05, 14.39
soboty, neděle 7.03, 7.58, 8.55s, 9.04, 10.23, 11.04, 13.05, 13.58,
14.39, 15.45
P – jede jen v době hlavních prázdnin
s – jede jen v sobotu
Nový ceník ubytování od 1. ledna 2009 (Kč/osoba/noc)
1 a 2 noci 3 a více nocí
Poutní dům č.1 Dospělí 250 200
Dítě do 15 let 120 90
Poutní dům č.2 Vícelůžkový pokoj 150 130
Postel a spací pytel 100 80
Poutní dům č.3 Jednolůžkový pokoj s příslušenstvím 300 250
Dvou a třílůžkový pokoj s příslušenstvím 250 200
Přistýlka na pokoji s příslušenstvím 120 100
Dvoulůžkový pokoj bez příslušenství 150 130
Přistýlka na pokoji bez příslušenství 100 80
Duchovní cvičení s knězem 200 200
Spací pytel na zemi 50 50
K ceně je nutno připočítat poplatek obci, který činí 6 Kč/osoba/noc.
Od tohoto poplatku jsou osvobozeni důchodci, děti a studenti.
Sleva pro členy Matice svatohostýnské: 30 Kč/osoba/noc
Pronájem sálů: 200 Kč/hod., max. 1000 Kč/den
V zimním období jsou slouženy mše svaté na Svatém Hostýně
všední dny: 7.00, 9.15
soboty a neděle: 7.15, 9.15, 11.00
Každou neděli ve 13.00 hod. je svátostné požehnání.
Vánoční bohoslužby
Mše svaté na Svatém Hostýně na Štědrý den: 7.00, 9.15, 11.00 a také v
15.30 hod., V NOCI MŠE SVATÁ NENÍ!
Se starým občanským rokem se na Svatém Hostýně rozloučíme ve středu 31.
prosince.
Mše svaté: 7.00, 9.15, 11.00 a ve 24.00 hod.
Před půlnoční mší svatou ve 22.30 hod. je sv. růženec, adorace a ve
23.45 hod. Te Deum a sv. požehnání.
Na Silvestra budou jezdit autobusy jako ve všední den, od 19.00 hod. do
2.00 hod. po půlnoci bude doprava kyvadlová.
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
František Pekař, Provodov, 75 let
Antonín Vaculík, Vlčnov, 74 let
Marie Vaculíková, Vlčnov, 71 let
Věra Čajková, Vnorovy, 76 let
Miroslav Zedník, Vyškov, 90 let
Dagmar Švestková, Chválkovice, 86 let
Františka Horňáková, Suchá Loz, 89 let
Marie Kubáňová, Horní Bečva, 76 let
Ludmila Božičevičová, Nezamyslice, 82 let
Zdeňka Klímová, Uničov, 75 let
Eliška Rozsypalová, Pravčice, 78 let
Viktorie Kaňovská, Jarošov, 96 let
Jan Mlýnek, Petrov, 75 let
Marie Juříková, Sudoměřice, 85 let
Jiřina Janáčová, Smolina, 71 let
Marie Zezulová, Petrov, 86 let
Jakub Valigurský, Zborovice, 82 let
Emílie Barcuchová, Smolina, 78 let
Vlasta Umělá, Kojetín, 89 let
Božena Rachůnková, Pašovice, 77 let
Božena Kůrečková, Dolní Bojanovice, 75 let
Jaroslav Račický, Dolní Bojanovice, 64 let
Marie Trochtová, Študlov, 66 let
Božena Knotková, Vlčnov, 86 let
Jaroslav Kamarád, Boršice, 70 let
Anežka Vaculovičová, Mutěnice, 80 let
Rostislav Měchura, Dolní Němčí, 84 let
Ludmila Bravencová, Dolní Bojanovice, 77 let
Marie Salajková, Dolní Bojanovice, 70 let
Marie Grombířová, Kozojídky, 77 let
|