číslo 1
březen 2006
ročník XOBSAH
Přehled poutí na
Svatém Hostýně v roce 2006
Radujme se
10. ročník vydávání Listů svatohostýnských
Výbor MSH u olomouckého arcibiskupa
Pozvánka na valnou hromadu MSH
Duchovní slovo
Před sto lety začaly vycházet Hlasy svatohostýnské
Rozhovor s novým svatohostýnským superiorem
Prosba o pomoc
Řeholní sestra Svatého kříže na Svatém Hostýně
Stručně z jednání výboru MSH
Na svatý Hostýn putují evropské peníze
Kronika
Hospodaření MSH v roce 2005
Restaurování obrazů hrabat Rottalů
Rok 2006 – jubilejní rok Tovaryšstva Ježíšova
Bude vás zajímat
Zemřelí členové Matice
svatohostýnské
Přehled poutí na Svatém Hostýně v roce 2006
29. dubna So Třináctá
celonárodní pouť hasičů
7. května Ne Valná hromada MSH / Pouť Klubu křesťanských žen
21. května Ne Čtvrtá celonárodní pouť včelařů
28. května Ne Jedenáctá pouť Radia Proglas
5. června Po Šestá pouť píšících křesťanů
10. června So Společná pouť Sdružení žáků a žákyň Dona Boska
11. června Ne Čtvrtá pouť podnikatelů
17. června So Eucharistický průvod z Bystřice na Svatý Hostýn
20. června Út Pouť kněží olomoucké arcidiecéze za vlastní
posvěcení
23. června Pá Pouť členů Apoštolátu modlitby
1. července So Dětská pouť na začátku prázdnin
8. července So Pouť obce Slavkov
13. srpna Ne Hlavní pouť
20. srpna Ne Orelská pouť
26. srpna So Arcidiecézní pouť rodin a dětská pouť na konci
prázdnin
2. září So Čtrnáctá pouť muklů – vězňů totalitních režimů
10. září Ne Pouť členů Matice svatohostýnské
7. října So Františkánská pouť
8. října Ne Růžencová pouť
14. října So Dušičková pouť
21. října So Osmá myslivecká svatohubertská pouť
Radujme se
I země už otevřela oči a shrnula
závěje ledového prachu z víček.
A jsou opět tady.
Svátky naděje a vzkříšení.
Snad jen skryté úžlabiny pod bazilikou na svazích Hostýna ještě
vyplakávají zbytky ledových slz do jarních vod.
Ale JEŽÍŠ už vstal z mrtvých a hlasitě vzkřiklo jaro.
Leč stará smrt – ta dobře známá a neúnavně obcházející – jejíž dech
obnažuje zasuté lebky Golgoty, se nikdy nevzdává.
Biblická země i ubohá Európa sténají pod hříchem praotce a potomky Hagar.
Ta stará smrt – ne ta slitovná sestřička – ta stará s ledovou náručí,
kterou vzývají, netouží spasit svět. Marně naši “téměřbratři” topíce se
v krvi vražd halasně vykřikují ”tu smrt milujeme, smrt je naše láska!”
Kolikrát tomu už tak bylo, kolika vlnami zla po celé tisíciletí
zaplavovali křesťanské země, ale ON vždycky vstal z mrtvých!
GLORIA!
A ti naši, ti zdejší bez Boha, bez Desatera, jimž led stále zmrazuje ducha
i oční víčka, slepě pádí, hlasitě jásajíce, vychladlou zemí k tajícím
bažinám zvrhlostí v bláznivém tanci bezradného světa.
Marnost nad marnost a sláva tráva.
Nic jim nepomůže, nemají schopnost procitnout, pokud na ně VZKŘÍŠENÝ
nepoloží milosrdné dlaně.
Radujme se!
JEŽÍŠ VSTAL Z MRTVÝCH.
Pavel Hejcman
10. ročník vydávání Listů svatohostýnských
Deset let – kulaté výročí, kdy se
člověk obvykle více zamýšlí nad těmi uplynulými roky. Před deseti lety si
uvědomil tehdejší výbor Matice svatohostýnské, že je třeba zlepšit
komunikaci s členskou základnou, že je třeba naše členy i širokou rodinu
ctitelů Panny Marie Svatohostýnské pravidelně informovat o tom, co se na
Svatém Hostýně děje, co připravujeme, jak zvelebujeme toto poutní místo.
Nešlo nám o komerci, obchod, ale o kontakt. Nebyli jsme si jistí, zda jsme
zvolili ten správný nástroj, vždyť již v té době jsme byli doslova
zaplaveni tiskovinami všeho druhu. První výtisk nultého (zkušebního)
čísla, které vyšlo v dubnu 1997, měl příznivý ohlas a tak jsme se pustili
do dalšího pravidelného vydávání. O to více nás těší, že zájem o náš
časopis vydržel. Těší nás, že se dostal i do zahraničí (USA, Kanada,
Francie) k našim krajanům – rovněž s kladným ohlasem. Je pro nás
povzbuzením, když se lidé ptají v období před vydáním dalšího čísla: “Kdy
už přivezete další číslo?” – nebo “Minulou neděli jsem nebyl v našem
kostele, nedovezl jste náhodou už Listy?”
Mám před sebou na stole všech 37 dosud vydaných čísel, tj. celkem 740
stran (bez zvláštních příloh). Některé pravidelné rubriky by již mohly
vytvořit malou samostatnou knihu (např. z historie Svatého Hostýna od paní
Kozlové, nebo duchovní slovo otce Chromečka). Je v nich zachyceno i úsilí
výboru a všech členů Matice svatohostýnské o postupné zvelebení poutních
domů tak, aby mohly sloužit opět po čtyřiceti letech svému původnímu
účelu. Konečně letos budeme moci konstatovat, že všechny poutní domy jsou
připraveny přijmout důstojně poutníky po celý rok a poskytnout jim služby
na úrovni současných evropských standardů.
Abychom toto mohli letos konstatovat, k tomu svou troškou přispěl i náš
časopis. Jeho prostřednictvím jsme aktivizovali jak členy Matice
svatohostýnské, tak i další ctitele tohoto posvátného místa k pomoci
finanční (výzva k půjčkám “sami sobě” a k darům) i k modlitbám za zdar
celého díla. Je to naše společné dílo a vy, čtenáři našeho časopisu, na
něm máte ohromný podíl. Odměnou za naše úsilí ať je ještě větší každodenní
oslava a díkůčinění našemu Spasiteli a jeho Matce právě na tomto posvátném
místě. Ať i příští generace zde na Svatém Hostýně naleznou posilu do
dalšího boje se Zlem.
Je přáním nás všech, aby i následující ročníky našeho časopisu nás na této
cestě povzbuzovaly.
Václav Lednický
Výbor MSH u olomouckého arcibiskupa
V pátek 3.března 2006 přijal
olomoucký arcibiskup Mons.Jan Graubner – protektor Matice svatohostýnské –
téměř kompletní výbor MSH (nebyl přítomen pouze otec Chromeček) včetně
předsedy revizní komise a vedoucí hospodářské správy MSH.
Účelem návštěvy byla informace o probíhající rekonstrukci poutních domů a
dokončovacích pracích na těchto objektech, které nebyly zahrnuty do
původního projektu (zejména oprava fasád poutních domů č. 2 a 3, jejich
barevné řešení) a zajištění financování těchto víceprací. Výborem navržené
provedení oprav fasád bylo arcibiskupem schváleno, i když zatím nejsou
plně zajištěny finanční prostředky na tyto opravy. Všichni přítomní
vyjádřili přesvědčení, že situace je řešitelná a bylo dohodnuto jednat
s realizační firmou.
Výbor informoval otce arcibiskupa také o scénáři hostýnského muzea, které
se v rámci prováděných rekonstrukcí realizuje v Jurkovičově sále. I tento
záměr byl otcem arcibiskupem podpořen a výbor si z Olomouce odvezl první
příspěvky do tohoto muzea – různé sakrální památky, které věnoval právě
otec arcibiskup.
V závěru setkání poděkoval otec arcibiskup přítomným za vykonávanou práci
a udělil jim své apoštolské požehnání.
Václav Lednický
Pozvánka na valnou hromadu MSH
Valná hromada Matice svatohostýnské
se koná na Svatém Hostýně v den zahájení poutní sezóny v neděli 7. května
2006.
V 9 hod. bude sloužit mši svatou olomoucký arcibiskup Mons.Jan Graubner,
protektor Matice svatohostýnské.
Jednání začne po ukončení bohoslužby. Prezence účastníků bude probíhat od
7 hod.
Hlavní body programu:
– zpráva o činnosti a hospodaření Matice svatohostýnské v roce 2005
– zpráva revizní komise
– plán činnosti na rok 2006
– diskuze
Všechny členy zve výbor Matice svatohostýnské
Duchovní slovo
Vím, komu jsem uvěřil
Byl to svatý Pavel, který mohl se vší pravdivostí potvrdit, že ví, komu
uvěřil, protože jeho setkání s Kristem Vzkříšeným bylo oslňující a mimo
veškerou pochybnost. Vidíme i apoštola Tomáše, jak padá na kolena před
vzkříšeným Kristem a volá: “Pán můj a Bůh můj!” Přesto si apoštol Tomáš
vysloužil přívlastek “nevěřící”. Nevěřící Tomáš si totiž při zprávě o
vzkříšení kladl podmínku: Dokud neuvidím a nedotknu se, neuvěřím!
Jak to vypadá s naší vírou dnes? Věříš v Krista a věříš Kristu? Víš vůbec,
co a komu jsi uvěřil?
Je tu důležitý rozdíl. Mohu obdivovat sportovce, herce, státníka. Na
otázku, zda mu věřím, bych však možná musel odpovědět docela záporně.
Kdysi, když jsem pracoval ve fabrice, mi jeden dělník vytkl jednání
křesťanů otázkou: “Jaký je rozdíl mezi komunisty a křesťany? Obojí jsou
věřící. Marxisté věří v Lenina a žijí podle toho. Křesťané věří v Krista a
nežijí podle toho.”
Smutná pravda. A ještě smutnější je všechno to nějak zpřeházet a vyznávat
Krista, ale žít podle
Lenina, nebo obráceně – vyznávat a volit ateizmus a přitom chodit do
kostela. V čem je problém? Jde jen o jedno malé, ale zásadní slovíčko.
Slovíčko – štěstí.
Člověk – jeho lidské srdce – je stvořeno pro štěstí, pro rajskou blaženost
bez konce. Lidé bez Boha usilují o ráj na zemi a slibují ráj na zemi.
Kristus slibuje také ráj, ale především na věčnosti. Cesty a nauky, které
mají vést k cíli, jsou dokonale rozdílné. Ovšem i výsledek je rozdílný.
Jak snadné je uvolnit lidské pudy a vyzývat k nenávisti a zabíjení
třídního nepřítele. Jak těžké je naproti tomu milovat nepřátele a jít
dokonce na kříž, na smrt za jejich spásu, místo toho, abychom je zavčas
likvidovali: vždyť pro ty, kteří hlásají ráj bez Boha, je náboženství
nepřítelem číslo jedna.
A výsledek? Jedni umírají dobrovolně s Kristem – pro spásu a věčné štěstí
svých bližních. Druzí nechávají likvidovat miliony takzvaných nepřátel,
aby menšina vyvolených dosáhla pomyslného ráje.
Pomyslný ráj – protože i ten nejkrásnější ráj na zemi, vybudovaný na
násilí a bezpráví, bez respektování Božího zákona, se nakonec nějak
vymstí, nebo dokonce pro lidské sobectví se promění v pravé peklo.
Když je možno na cestě ke štěstí věřit člověku, proč tedy nevěřit
v Krista, nevěřit Synu Božímu. On sám nás však upozorňuje: Nelze sloužit
dvěma pánům – kdo miluje tento život, ztratí jej, kdo však ztratí svůj
život pro mne, nalezne jej.
A tak – bratře a sestro – přemýšlej! A jsi-li moudrý, pochopíš a dokážeš
potom i svým životem vyznávat: Věřím v Krista a vím komu jsem uvěřil.
P. Jan Chromeček, SI, duchovní správce na Svatém
Hostýně
Před sto lety začaly vycházet Hlasy
svatohostýnské
V. ČÁST (1917–1920)
První číslo válečných Hlasů Svatohostýnských v roce 1917 se v podrobném
úvodním článku vrací k úmrtí významného svatohostýnského poutníka císaře
Františka Josefa I.
František Josef I. se narodil 18. 8. 1830 ve Vídni a dětství prožil
v přísně klerikálním prostředí. Vojenská služba v Itálii v době revoluce
1848 mu byla průpravou na dlouhá léta panování (1848 až 1916). Po abdikaci
nesvéprávného císaře Ferdinanda I. nastoupil jako 18letý na trůn místo
svého otce, protože měl skvělé vzdělání a tím i dobré předpoklady pro
vládnutí. Mluvil perfektně německy, francouzsky a italsky, dobře znal i
maďarsky a česky. Měl také dokonalou paměť. František Josef I. se oženil
s Alžbětou Bavorskou a jejich zprvu šťastné manželství ztroskotalo.
Císařskou rodinu pak stíhala jedna tragédie za druhou. Bratr Maxmilián byl
zastřelen v Mexiku, jeho syn Rudolf spáchal sebevraždu, bratr Karel Ludvík
zemřel na tyfus a císařovna se stala obětí atentátu. Následníkem trůnu se
nakonec stal syn Karla Ludvíka, arcivévoda František Ferdinand d´Este.
Avšak 28. června 1914 byl na něho a jeho choť spáchán atentát v Sarajevě,
kterému oba podlehli. Měsíc po atentátu vyhlásil císař František Josef I.
Srbsku válku, která nakonec vedla k rozpoutání první světové války. Císař
chápal bezvýchodnost války a chtěl jednat o uzavření separátního míru.
Největší část jeho panování byla dobou klidu a pokoje, takže byl právem
nazýván knížetem míru. Jestliže se přesto ve svém požehnaném věku rozhodl
sáhnout k meči, učinil tak jen z donucení, na obranu těžce ohrožené
monarchie a v zájmu jejích národů. Konce a rozpadu monarchie se nedožil.
Zemřel 21. listopadu 1916 ve věku 86 let. Pouť na naši svatou horu vykonal
císař 1. září 1897, když při příležitosti čtyřdenních manévrů
rakousko-uherské armády pobýval v bystřickém okolí. Při návštěvě
hostýnského chrámu se vroucně modlil před milostnou sochou Panny Marie a
do její ochrany svěřil sebe i celou říši. Po svátostném požehnání se
podepsal do pamětní knihy a také podepsal zakládající listinu ke stavbě
kaple sv. Kříže a rozhledny a dotkl se základního kamene, který byl ještě
téhož dne posvěcen P. Antonínem Cyrilem Stojanem. Na žádost P. Cibulky
svolil, aby rozhledna nesla jeho jméno.
Na pískovcovém kameni je proto nápis: Základní kámen položil císař a král
František Josef I. 1. IX. 1897 a pod tímto kamenem je osazena mramorová
deska s textem Ku poctivosti Sv. Kříže P. N. Ježíše Krista založeno při
návštěvě císaře a krále Františka Josefa I. L. P. 1. IX. 1897.
Dalším úmrtím, které oznamovaly Hlasy Svatohostýnské, bylo úmrtí
významného ctitele, obnovitele a dobrodince Svatého Hostýna Mons. Dr. Jana
Schneidera.Už jako příborský kaplan se začal zajímat o dění na Svatém
Hostýně a se svým spolukaplanem A. C. Stojanem založili Družstvo
svatohostýnské, pozdější Matici svatohostýnskou, kde byl více než 30 let
pokladníkem. Jan Schneider se narodil 19. dubna 1844 v Kyjově. Působil na
olomoucké fakultě jako adjunkt, byl gymnazijním katechetou, později
kaplanem, farářem a posléze kapitulním děkanem. Stál u zrodu Apoštolátu
sv. Cyrila a Metoděje, byl předsedou Jednoty duchovenstva, ale především
mužem obětavé a nezištné práce. Při častém zaneprázdnění A. C. Stojana
míval na starosti Hostýn sám. Bylo to jeho vedlejší zaměstnání při své
mnohostranné působnosti. Zemřel 16. ledna 1917 a na jeho přání byl
pochován na hostýnském hřbitově. Zádušní pobožnosti se nejprve konaly v
Kroměříži, při nichž připomněl zásluhy zesnulého olomoucký světící biskup
Karel Wisnar, za účasti asi 100 kněží. Po slavném rekviem byl zesnulý
převezen na Svatý Hostýn, kde pohřební obřady vykonal jeho starý přítel
ThDr. Antonín Cyril Stojan.
Po celou dobu hrůzné války se uveřejňovaly v Hlasech dopisy našich vojínů,
které zasílali ze všech válečných končin i z dalekého zajetí. Ve svých
dopisech často vzpomínají na naše poutní místo, na Matku Boží – Vítěznou
ochránkyni Moravy – a prosí o její pomoc a šťastný návrat. Pravidelným
dopisovatelem z bojiště byl také jezuitský fráter Jan Oškera, který v době
míru působil na Svatém Hostýně. Zajímavé a úsměvné jsou jeho vzpomínky na
mládí, na dobu ministrování i současné postřehy z bojiště.Mimo jiné píše,
že mnohé srdce vojáků díky válečným útrapám otupělo, obalilo se
náboženskou lhostejností, ale jsou i případy opačné, kdy válečné svízele a
časté postavení tváří v tvář smrti vyburcovaly tvrdé muže z lhostejnosti a
obrátily jejich zraky k Matce milosrdenství, Moravany pak k Hostýnské
Panně Marii. U některého pluku byla zřízená i malá dřevěná kaplička se
zpovědnicí, která se stávala nejmilejším místem oddechu, úlevy a
občerstvení pro vysílené vojáky.
Tyto mnohé dopisy zůstanou trvalým a nejvýmluvnějším dokladem, s jakou
láskou se naši hrdinové obraceli k Svatému Hostýnu – a vzpomínka na
Vítěznou ochránkyni Moravy jim byla jedinou posilou a útěchou v nejtěžších
chvílích života. Mnozí z nich se však již nedočkali míru a vzkříšení svého
národa ze staleté poroby, ale Ta, kterou tak vroucně uctívali, je určitě
neopustila v hodince smrti a uvedla je do říše věčného odpočinku a stálého
míru. A ti, kteří se mohli navrátit do svých domovů, do náručí svých
nejdražších, jistě nezapomenou své nebeské Ochránkyni zůstat věrní a
vděční a s láskou budou putovat na svatou horu.
Důstojným ukončením hostýnských slavností byla dušičková pouť 14. října
1917.
Dne 14. září 1919 se na Svatém Hostýně konalo slavnostní svěcení pomníku
Omladiny. Brzy po vypuknutí války, kdy už naši mnozí chlapci padli na
bojišti, rozhodli se členové Omladiny ke stavbě pomníku padlým
spolubratrům. Tohoto úkolu se ochotně ujal P. Žůrek. Spolu s hostýnským
superiorem navrhli, aby zadní strana kapličky 2. zastavení nové křížové
cesty byla ozdobena pamětní deskou se jmény padlých. Protože válka neměla
konce a padlých přibývalo, bylo rozhodnuto, že jména všech zemřelých
vojáků budou napsána na pergamenovou listinu a uložena do základů kaple.
Místo desky se jmény byl zhotoven bronzový reliéf, který vyjadřuje
myšlenky živé Omladiny, vzpomínající na své padlé bratry. Touto prací byl
pověřen mistr Č. Vosmík, autor impozantní sochy Božského Srdce Páně na
Svatém Hostýně. Bronzový reliéf, umístěný na zadní stěně kaple, je 3 m
dlouhý, 2,3 m vysoký a váží 600 kg. Uprostřed obrazu je Spasitel, který
rozpíná své probodené ruce nad vojenskou mohylou. Kolem něho vidíme
modlící se vdovu se svými sirotky, klečícího chlapce, který ztratil ve
válce otce, smutnou dívku, jež přišla o svého snoubence, vysoké postavy
vojáků uctívající památku svých druhů, zástupce kněží, ustarané hlavy
matek a otců, spínajících ruce k modlitbě za své padlé syny. A nad těmi
všemi skupinami postav se velebně vznáší Svatohostýnská Panna Maria. Obraz
je ukončen věnovací deskou s nápisem: Padlým v boji bratřím – venkovská
Omladina 1919. Královno svatohostýnská, přimlouvej se za ně!
Olga Kozlová
Rozhovor s novým svatohostýnským superiorem
K 1. 9. 2005 byl jmenován novým superiorem
komunity na Svatém Hostýně P. Ing. Jiří Šolc, SI, z Českého Těšína.
Narodil se 22. 3. 1945 v Červeném Kostelci. Do Tovaryšstva Ježíšova
vstoupil v roce 1968 ještě v době studií VŠ strojnické v Liberci. Teologii
musel studovat tajně v řádu a s pomocí bratří františkánů, protože “nebylo
v celospolečenském zájmu, aby studoval druhou vysokou školu” –
tedy teologii v Litoměřicích. V letech 1969 až 1990 pracoval proto jako
technik v několika strojírenských závodech. Kněžské svěcení přijal tajně
13. 3. 1982 v Bratislavě-Petržalce z rukou biskupa Jána Chryzostoma Korce,
SI. Do duchovní služby nastoupil až 1. 2. 1990 a působil nejprve
v Jablonci nad Nisou, potom v Lounech a okolí, následovalo Lidečko, Praha
a Český Těšín.
Jaká byla vaše cesta ke kněžství a
k řeholnímu životu? Většina z nás dobře ví, jak to za socialismu bylo
těžké.
O kněžství jsem uvažoval již v osmé třídě základní školy, a proto jsem
chtěl jít na střední školu, abych měl maturitu. Měl jsem i možnost jít do
učení na opraváře ledniček. Po maturitě v Náchodě v roce 1963 jsem však
nebyl plně rozhodnutý a také mi studium v tehdejším semináři nebylo příliš
doporučováno. Po roce praxe ve Výzkumném ústavu bavlnářském v Ústí nad
Orlicí jsem se tedy přihlásil na VŠST v Liberci, obor textilní stroje.
V Liberci tehdy působili P. František Opletal a P. Karel Volejníček a
věnovali se nám – tehdy mládeži. Během druhého roku studia, s jejich
pomocí, dozrálo mé rozhodnutí stát se knězem. Nebyl jsem ale přijat do
semináře a zůstal jsem tedy v Liberci a dokončil VŠ v roce 1969. Na vojnu
jsem byl ale povolán až v roce 1970. Když jsem ji skončil, tak již
nastoupila “normalizace” a opět jsem nebyl do semináře přijat
s odůvodněním, že “není v celospolečenském zájmu, abych studoval druhou
vysokou školu”.
Ale již před tím na mne mělo velký vliv setkání s P. Alojzem Dlugi, SI,
který tehdy pracoval v Liberci jako kostelník a později s P. Bohumilem
Kovářem, SI, který pracoval v Liberci jako železář-betonář. Požádal jsem
je, zda by bylo možno vstoupit do noviciátu Tovaryšstva Ježíšova. S P.
Bohumilem jsme jeli tehdy opatrně za P. Františkem Šilhanem, SI –
tehdejším provinciálem. Ten mi dovolil začít noviciát pod vedením P.
Františka Jedličky, SI, který tehdy působil jako duchovní u sester
v Horním Maxově. Noviciát jsem tedy začal 30. 11. 1968 v Horním Maxově
a první sliby jsem skládal ve Smržovce na faře 31. 11. 1971. Kněžské
svěcení jsem přijal tajně 13. 3. 1982 v Bratislavě. Po svěcení jsem, jak
se říkalo, “mařil dozor” státu nad církvemi asi 7 let. Sloužil jsem si mši
svatou sám nebo s nejbližšími přáteli – rodiči, sourozenci a jejich
rodinami a v Jablonci u manželů Ženatových.
Můžeme zavzpomínat, jaké to bylo po
listopadu 1989? Roku 1990 jste byl první “porevoluční” kněz v Jablonci nad
Nisou.
Mohu říci, že to pro mne bylo dost drsné. Bylo to “hození do vody” v plném
slova smyslu. Neměl jsem prakticky žádnou praktickou
přípravu ke kněžské službě ve farnosti a najednou jsem ze dne na den – 1.
února 1990 byl administrátorem čtyř farností – Jablonec nad Nisou a
“okolí”. Přitom jsem nikdy veřejně nekázal, nekřtil, nesezdával,
nepohřbíval, nedělal přípravy ke křtu, ke svatbě, nikdy jsem nedělal
účetnictví. K tomu ještě nutné opravy na faře, otevření fary pro mládež,
účast na mítincích, návštěvy ve školách... Ve farní budově sám, v noci
přikládat do kotle... Často se mi večer, když jsem se měl modlit Breviář,
únavou klepaly ruce.
Jak těžké a složité bylo vaše rozhodnutí
k životu zasvěcenému Bohu?
Bylo to pro mne dost obtížné rozhodnutí. Musel jsem si s pomocí Boží
probojovat “několik srdečních záležitostí” – v období po maturitě a během
VŠ. Být knězem znamená chtít dát Bohu všechno s vědomím, že Bůh ve svém
Synu již pro mne dal všechno... Je to odpověď na volání Boží lásky
s vědomím, že duchovní služba zprostředkovává lidem ty největší, Boží
hodnoty – pokoj ve svědomí, pravou radost, kterou nemůže dát tento svět, a
život věčný.
Jaké to bylo studovat tajně teologii? Které
všechny předměty jste se učil? Jak se skládaly zkoušky?
Nejsem typ, který by dokázal studovat jen z knih, a proto jsem si po čase
sehnal možnost studovat tajně spolu s bratry františkány v Liberci.
Studovali jsme různé filozofické disciplíny, základy biblické teologie,
morálku, pastorální teologii, dogmatiku, liturgiku, církevní právo,
dějiny...
Studium probíhalo pod vedením P. Jana Křtitele Bárty, OFM, a jeho
spolupracovníků. Společně jsme poslouchali přednášky každý druhý víkend
a po práci jsme studovali, jak jsme uměli, a potom jsme dělali zkoušky.
Vím, že P. Bártovi velmi záleželo na tom, abychom byli lépe připraveni,
než ti ze semináře.
Je známo, že jezuité mají velice
propracovaná duchovní cvičení. Můžete je pro naše čtenáře nějak přiblížit?
Duchovní cvičení jsou pro jezuitu a pro každého, kdo hledá své povolání,
velmi důležitou duchovní zkušeností. Je to čas ztišení a modlitby, kdy si
má člověk před Bohem uspořádat svůj život, a pokud je ještě svobodný, mají
mu pomoci ke správné volbě životního stavu. Dá se říci, že duchovní
cvičení je třeba konat pod vedením exercitátora. Konat je jen podle knížky
by nebylo vhodné. Je to čas, kdy exercitant má pravdivě poznat svůj život
před
Bohem, minulost uzavřít do Božího milosrdenství a své nitro otevřít
působení Boží milosti, působení Ducha Svatého. Bůh sám si pak tuto duši
povede po svých cestách.
Na vašich internetových stránkách je každý
den nabízeno “zamyšlení” nad úryvkem z Písma, tzv. “posvátný prostor”. Jak
probíhá duchovní život u jezuitů, popř. denní řád?
Protože Tovaryšstvo Ježíšovo je apoštolský řád, není denní řád u nás tak
přesně určen jako v některých jiných řádech. Nemáme předepsanou společnou
denní modlitbu, ani se společně nemodlíme Breviář. Míváme společnou
polední modlitbu, ale pokud má někdo apoštolské úkoly, nemusí na ní být
přítomen. Ale osobní modlitba je pro každého jezuitu i pro každého kněze
naprosto nezastupitelná. Kdo se nemodlí, nevytrvá v povolání. Je to jako
by manžel nechodil domů, nemluvil se svou ženou. Pro nás je velmi
důležité, abychom nalezli čas na denní rozjímání, a sv. Ignáci velmi
leželo na srdci, abychom dvakrát denně konali zpytování svědomí. To má být
chvíle setkání s Bohem, která nám pomáhá k pravdivosti, je účinnou
“zpětnou vazbou”, korekturou na různosti životních cest a je novým
impulzem do dalšího úsilí o dobro, o připodobnění se Kristu.
Zejména dnešní mládež ztrácí reálnou
představu o tom, co to byl komunismus v Československu a státní dozor nad
církvemi.
Komunismus je ideologie, kdy jediná “strana = KSČ” má ve všem pravdu a má
po ruce všechny mocenské prostředky, aby tuto “svou pravdu” prosazovala.
Křesťanství – podle nich – bylo “vrcholem tmářství” a bylo je třeba
důsledně hlídat, aby bezbolestně vymřelo, protože všechny křesťany
postřílet by bylo před světem přece jen nepřijatelné. Proto komunisté na
různých úrovních určovali, kdo smí a kdo nesmí studovat na kněze, co se
smí a co nesmí tisknout, říkat v televizi a rozhlase, kde který kněz bude
působit, nebo zda nebude působit vůbec a půjde do výroby, protože se více
věnoval mládeži... Bohužel, tato strana si nyní hraje na demokratickou,
ale nezřekla se plně své zločinné minulosti. Pokud by komunisté vyhráli
volby, tak by to mohly být na dlouhou dobu opět poslední svobodné volby!
Podle toho, jak se podíváme do dnešních
učebnic dějepisu, učí se některé věci stejně jako před rokem 1989. Mám tím
na mysli např. pálení knih za P. Koniáše. Jak to dnešní mládeži vysvětlit?
Také se opomíjí vzdělávací úsilí jezuitů.
Duchovně jsme za těch patnáct let příliš nepostoupili. Stále se církvi
předhazují staré a negativní záležitosti, na které se díváme očima dneška
a ne pohledem tehdejší doby. To pozitivní v ohledu výchovy, vzdělávání,
kultury národů se nevidí... Pálení bludných a nekvalitních knih vycházelo
z názoru, že kniha má sloužit dobru, pravdě a vzdělání lidí a ne k jejich
duchovní likvidaci... Dnes beztrestně šíříme násilí, pornografii, alkohol
a drogy mezi mládeží ... a říkáme tomu “svoboda”. Pravda nikoho nezajímá,
každý má přece právo na “svou pravdu” a hlavně “na kšeft”. Je to ale
opravdu pokrok? Není to spíše vnitřní destrukce jednotlivých osob i celé
společnosti? Pálení bludné a nekvalitní literatury, odevzdané často
dobrovolně, kulturní škodu nezpůsobilo, ale přece jen bylo pociťováno jako
nátlak a vztah k Bohu a k pravdě potřebuje prostor svobody. Často nebyly
knihy zničeny, ale jen přeškrtnuty bludné věty a knihy vráceny. Přitom
bludné knihy nějak
historicky cenné byly ukládány v klášterních knihovnách, jak to dosvědčil
i Alois Jirásek. Bohužel tento cenný fond byl často poničen v padesátých
letech komunistickými komandy při záboru klášterů. Z vědeckých monografií
je možno připomenout dílo Jiřího Bílého
Jezuita Antonín Koniáš. Je jen škoda, že tento nepředpojatý pohled na
barokní kulturu a úlohu jezuitů v ní dosud nepronikl do středoškolských
učebnic. K výročí 450 let od příchodu jezuitů k nám, bude v Praze na
Karlově univerzitě uspořádáno vědecké kolokvium a výstava na toto téma.
Lze srovnat státem vnucovaný ateizmus za
socialismu s dnešní situací?
Když se vrátíme do dnešní doby, tak se ukazuje, že dnešní “praktický
materialismus” je svým způsobem zhoubnější a nebezpečnější, než byl ten
teoretický v minulosti. Většina lidí dnes má špatně srovnanou stupnici
hodnot – mají na zřeteli jen ten kratinký čas “pozemského batolení” a
uniká jim rozměr věčnosti. O hlubším pohledu na život nechtějí nic slyšet
a tak jim každé osočování církve (ať již částečně pravdivé nebo ne) pomáhá
uchlácholit si své svědomí, že je to s nimi v pořádku, že se sebou nemusí
nic dělat – plavou přece s davem. Že plavou do záhuby, o tom nechtějí nic
slyšet... Tzv. “doba temna” byla v mnoha ohledech proti dnešní době dobou
“velikého světla”, ať již v rozvoji poznání, ale hlavně přijetím a
“rozvíjením vertikálního rozměru člověka”. Člověk není ”bytím k smrti”,
ale “bytím k plnosti života v Bohu”.
Loni jste byl jmenován superiorem
(představeným) jezuitské komunity na Svatém Hostýně.
Co zde máte konkrétně na starosti?
Mám na starosti naši komunitu, která se stará o duchovní pomoc poutníkům,
aby se pouť pro ně stala novým pozitivním impulzem do jejich duchovního
života. Věnujeme se tedy hlavně službě svátosti smíření (v sezoně i pět
hodin denně) a důležitá je i promluva při mši svaté. Jsme rádi, že
Duchovní správa na Svatém Hostýně má své webové stránky společně s Maticí
svatohostýnskou. Na adrese:
http://www.hostyn.cz je tedy možno sledovat aktuální dění na Svatém
Hostýně.
Rozhovor připravil Ivo Buráň
Prosba o pomoc
Prosba o pomoc s dokončením
rekonstrukce poutních domů
Do konce května 2006 by měla být dokončena rekonstrukce poutního domu č.
2, poutního domu č. 3 a Jurkovičova sálu na Svatém Hostýně. Jedná se
především o vybudování výtahu, nových lůžek, otevření muzea, nové střechy
na domech a výměnu oken. Na toto dílo byla již podepsána smlouva se
společností RAPOS, s. r.o., z Holešova. Rekonstrukce úspěšně probíhá a
její financování je z větší části zajištěno z prostředků Evropské unie a
státního rozpočtu. Především díky tomu, že se tím zvýší ubytovací kapacity
na Svatém Hostýně a rovněž dojde k vytvoření nových pracovních míst.
S tímto však úplně nesouvisí další práce, které bude nutno provést, aby
Svatý Hostýn pěkně vypadal. Jedná se o nové fasády na všech třech
budovách. Ty staré zašedlé již dosloužily, zvláště na poutním domě č. 2 a
na Jurkovičově sále omítka doslova padá na hlavu. Proto se výbor Matice
svatohostýnské rozhodl rovněž vybudovat nové fasády, měly by být i
barevnější. Toto rozhodnutí má svou logiku i z toho důvodu, že při výměně
střech bude postaveno kolem budov lešení, takže výměnu fasády půjde
provést levněji.
Prostředky si však musí Matice svatohostýnská zajistit sama, jedná se asi
o 4 mil. Kč, budovy jsou skutečně velké. Náš rozpočet je však nyní velmi,
velmi napnutý. Proto vyzýváme všechny členy MSH i poutníky a příznivce
Svatého Hostýna, aby nám poslali alespoň malé příspěvky na toto dílo.
Víme, že situace žádného z nás není jednoduchá, valí se na nás různé
žádosti o pomoc. Původně jsme si mysleli, že už ani o žádné mimořádné
příspěvky žádat nebudeme, neboť hospodaření MSH je poměrně úspěšné.
Nicméně toto je mimořádná příležitost, jak na několik desetiletí vyřešit
situaci s existencí poutních domů na Svatém Hostýně.
Proto vás k této mimořádné pomoci vyzýváme.
Aleš Dufek, předseda MSH
Řeholní sestra Svatého kříže na Svatém
Hostýně
Kořeny institutu jsou pevně spjaty s
řeholí sv. Františka z Assisi. Jeho radostně prožívaná dobrovolná chudoba
byla životním stylem zakladatele, kněze a kapucína Theodosia Florentiniho
(1808–1865). Ten byl schopen jako jeden z mála svých současníků v 19.
století předvídat, že odklon od Boha je současně ztrátou zájmu o bližní.
Spolu s první generální představenou Matkou M. Terezií Schererovou
(1825–1888, blahořečena 1995), usiloval o reformu školství ve Švýcarsku a
řešení materiální a duchovní bídy. Jejich charitativní dílo přesáhlo
daleko za hranice Švýcarska. Téměř bez prostředků budoval jen ze sbírek
veřejné nemocnice, školy, sirotčince a chudobince a neváhal zakročit proti
bezpráví páchanému na dělnictvu v rozvíjejících se továrnách.
Na Moravu povolala sestry hraběnka Luisa Šternberková z Malenovic u Zlína
roku 1872. Přála si, aby se sestry ujaly výchovy dětí a mládeže na jejím
panství. Z nepatrného počátku prvních tří sester vyrostly kláštery v
Napajedlích, Choryni, ve Štípě a z nich vycházely první ošetřovatelky do
veřejných nemocnic v Moravské Ostravě, Kroměříži, Uherském Hradišti,
Vsetíně, později v Novém Městě na Moravě, Litomyšli, Novém Jičíně i jinde.
Rovněž školství, třebaže s přerušením za druhé světové války, se slibně
rozvíjelo. V roce 1949 měla provincie 637 sester. Sestry z české provincie
byly z převážné části vysídleny spolu s německým obyvatelstvem.
Proticírkevní politika se v 50. letech zaměřila na likvidaci řeholí
(centralizační kláštery, nasazení řeholnic v továrnách v pohraničí, zákaz
přijímání nových členů atd.). Nyní – po čtyřiceti letech putování pouští –
nastává pro řád doba obrody. Počet nových povolání ale nedovoluje plné
rozvinutí charizmatu zamýšleného zakladateli, totiž zmírnění každého druhu
lidské bídy. Několik sester svatého Kříže pracuje v pražské nemocnici Na
Františku, malá skupina sester působí v Církevní střední škole svaté
Anežky České v Odrách, jedna sestra v Církevní základní škole v Kroměříži.
Pomáhají vyučovat náboženství ve farnostech. V současné době má provincie
163 sester, z toho devět s časnými sliby. Mateřský dům institutu je v
Ingenbohlu ve Švýcarsku, sídlo nynější české provincie je v Kroměříži.
V současné době pracují na Svatém Hostýně řeholní sestry:
Ancilla Vieriková – pochází z Liptovské Lužné na Slovensku
První řeholní sliby v Choryni v roce 1972, dlouhodobě na Svatém Hostýně,
řadu let pracovala u mentálně postižených dětí v ÚSP, od roku 1988 jako
sakristiantka a pastorační asistentka.
Regina Podolská – pochází z Blýskavice na Znojemsku
Vstup do kláštera
v únoru 1949. V září 1950 byly sestry internovány do
Bohosudova, tam zahájila tajně noviciát. V březnu 1951 byla
přemístěna do nemocnice v Rakovníku, aby nebyla společně se sestrami,
absolvovala zdravotní školu. V roce 1955 jí byl povolen návrat mezi
sestry. V roce 1958 složila řeholní sliby. Od
roku 1995 arcibiskupská rezidence v Olomouci a pak v roce
2004 Svatý Hostýn, kde pracuje v kuchyni na faře.
Samuela Kováčiková, představená komunity – pochází z Balogu u Brezna na
Slovensku
První řeholní sliby v Choryni v roce 1972, následovala práce v ÚSP u
mentálně postižených dětí na Svatém Hostýně a péče o kostel, od roku 1986
ve Štípě, od roku 1992 ve Fulneku, od roku 1994 na arcibiskupství v
Olomouci, od 10. srpna 2002 sakristiantka na Svatém Hostýně.
Tichomíra Viktorinová – pochází z Bohuslavic nad Vlárou
První řeholní sliby v Kroměříži v roce 1950, nemocnice v Uherském
Hradišti, Domov důchodců Lukov, Charitní dům Choryně, Provinční dům v
Kroměříži, od roku 2002 na Svatém Hostýně, vykonává domácí práce.
Barbora Mašková – pochází z Gerníku v Banátu v Rumunsku
Je ze šesti dětí, do řádu vstoupila v roce 1994 a první řeholní sliby
složila v Kroměříži v roce 1997, kde působila jako švadlena do roku 2003.
Od tohoto roku je na Svatém Hostýně jako kuchařka.
Snímky řeholních sester: Ivo Buráň
S využitím materiálů na internetu zpracoval Ivo
Buráň
Stručně z jednání výboru MSH
Výbor MSH byl seznámen s předpokládaným
rozsahem víceprací a vyjádřil s tímto předběžný souhlas.
Výbor MSH schválil podnájem reastauračního zařízení v poutním domě č. 3
pro Jakuba Navrátila z Kroměříže.
Výbor MSH pověřil Mariána Kadlice jednáním s Ing. Kubešou a s Agenturou
životního prostředí ve Zlíně ohledně budování zeleně na Svatém Hostýně.
Výbor MSH pověřil Ing. Ivo Buráně dodáním fotografických materiálů o
Svatém Hostýně pro putovní výstavu Arcibiskupství olomouckého.
Výbor MSH vzal na vědomí informaci Petra Janka o provozu elektrárny na
Svatém Hostýně.
Výbor MSH odmítl nabídku firmy UNITA na koupi a prodej oplatků s motivem
Svatého Hostýna.
Výbor MSH vzal na vědomí zprávu revizní komise přednesenou Ing. Jaroslavem
Ševčíkem.
Výbor MSH jednomyslně zamítl nabídku S. Bartoníka o vybudování další
větrné elektrárny na Svatém Hostýně.
Výbor MSH pověřuje Břetislava Dudáka ze Vsetína budováním muzea na Svatém
Hostýně.
Výbor MSH pověřuje Mgr. Aleše Dufka a Ing. Václava Lednického k jednání
s firmou RAPOS ohledně smlouvy o dílo, jejímž předmětem by mělo být
zhotovení fasád na poutních domech.
Výbor MSH schválil vybudování expozice Příroda hostýnských vrchů, kterou
byl pověřen PaedDr. Jiří Tomeček z Chvalčova.
Výbor MSH schválil grafický návrh recepce a kanceláře do poutních domů a
ostatní vybavení poutních domů a Jurkovičkova sálu.
Výbor MSH schválil přijetí dalších 32 členů Matice svatohostýnské.
Lubomír Vývoda, zapisovatel MSH
Na svatý Hostýn putují evropské peníze
Když se v roce 2003 mluvilo o tom, že
se naše republika chystá na vstup do Evropské unie, kladli si mnozí z nás
otázku, co nám to přinese. Budeme se mít lépe, nebo hůř? Odpověď jsme
dostali velmi brzy od pracovníků hygienické stanice: Od 1.5. 2004
v souvislosti se vstupem do EU budete muset dodržet mnohé hygienické
předpisy v restauracích, jinak vám je zavřeme. Nezbylo, než poslechnout.
Hned v lednu 2004 jsme se do práce pustili. Splnili jsme vše, co se po nás
požadovalo, stálo nás to téměř jeden milion korun, ale máme všechny tři
kuchyně moderní, odpovídající evropským standardům.
Další informace týkající se EU přišla o několik měsíců později a byla
mnohem příjemnější. V rámci podpory chudších regionů vyhlásila Evropská
komise podmínky k čerpání finančních prostředků z několika fondů. Pro nás
připadalo v úvahu zajímat se o Společný regionální operační program, který
mimo jiné podporuje aktivity v cestovním ruchu. Termín podání přihlášek
byl stanoven na 30. červenec. Tady určitě platí, že štěstí přeje
připraveným. I když jsme byli připraveni jen částečně, okamžitě jsme
začali vyjednávat další dokumenty potřebné k podání žádosti. I když jsme
původně skončili jako náhradníci, v dubnu 2005, kdy už jsme s tím ani
nepočítali, jsme se stali příjemci dotace.
Nyní nastaly další kroky, směřující k realizaci celé akce – tzn. vyhlášení
výběrového řízení na zhotovitele, vyřízení úvěru k předfinancování a
doložení dalších dokumentů směřujících k podpisu smlouvy. Ta byla
podepsána 7. prosince. Práce jsme zahájili už v říjnu, dokud nám počasí
dovolovalo pracovat venku. Začali jsme poutním domem č.2 a přístavbou
výtahu u poutního domu č. 3. V letošních krutých mrazech byly stavební
práce opravdu náročné, mnohdy byl problém sem vůbec vyjet. Ale dělalo se
stále, práce byly rozvrženy tak, aby se co nejvíce pracovalo uvnitř.
V současné době je před dokončením rekonstrukce přízemí poutního domu č.3
a dostavba výtahu se schodištěm. Ještě nás čeká celková rekonstrukce
Jurkovičova sálu včetně střechy, střecha na poutním domě č. 3, všechny
fasády a terénní úpravy. V provozu již je poutní dům č. 2. Prozatím práce
probíhají podle harmonogramu, počítáme s celkovým ukončením během měsíce
června.
Kromě stavebních prací nás bude čekat znovu plno administrativních úkonů k
ukončení celého projektu, předložení dokladů a kontrola ze strany
poskytovatelů dotace, že jsme dodrželi původní projekt, na který byly
peníze přislíbeny. Jako při každé rekonstrukci došlo i u nás k určitému
navýšení původně plánované částky, protože se objevily nutné vícepráce,
bez kterých nebylo možno dále pokračovat.
Když všechno dobře dopadne, měli bychom získat z evropského fondu SROP
částku 13,5 mil. Kč a od Ministerstva pro místní rozvoj asi 2,5 mil. Kč.
Něco takového se Matici svatohostýnské dosud nepovedlo, dotaci od státu
jsme v průběhu posledních 15 let dostali pouze na vybudování některých
sítí. Ostatní investice do oprav poutních domů a celého areálu jsou
prováděny za pomoci členů MSH a ostatních dárců a ctitelů Svatého Hostýna.
Pokud by MSH dělala tuto akci vlastními silami, trvalo by to nejméně šest
let. Takto se posuneme o několik let dopředu a budeme se moci pustit do
věcí, které stále odkládáme na pozdější dobu, jako je výstavba nových
stánků, nebo obnova zeleně.
Takže i toto nám přinesl vstup naší republiky do Evropské unie. Jsme za to
vděčni a těší nás, že se tyto prostředky mohou zviditelnit právě na Svatém
Hostýně, který je skutečně nejen duchovním centrem, ale i důležitým
střediskem turistů a návštěvníků celé oblasti Hostýnských vrchů. Vždyť
v poutních domech je dnes k dispozici již 160 lůžek, které budou sloužit
všem zájemcům nejen z celé naší republiky, ale dost často i návštěvníkům
ze zahraničí.
Naděžda Nováková, vedoucí hospodářské správy MSH
Kronika
LISTOPAD 2005
25. – 27. 11. Duchovní obnova pro členy Matice svatohostýnské pod
vedením olomouckého arcibiskupa Jana Graubnera za účasti 49 osob
PROSINEC 2005
28. 12. Dva autobusy poutníků z Hranic a autobus poutníků ze Všechovic pod
vedením P. Jiřího Doležala
30. 12. 150 mladých i se svými duchovními náčelníky vykonalo pouť na Svatý
Hostýn v rámci svého silvestrovského pobytu v Rajnochovicích
31. 12. Rozloučení s občanským rokem za účasti olomouckého arcibiskupa
Jana Graubnera
LEDEN 2006
13. – 15. 1. Víkend pro ženy organizovaný Centrem pro rodinu
ostravsko-opavského biskupství za účasti 41 žen a dvou kněží
28. 1. Pouť na Svatý Hostýn pro ministranty a jejich odvážné sestry z
Přerova v doprovodu P. Michala Šálka
ÚNOR 2006
1. 2. Sportovní hry pro mentálně postižené mladší i starší ze Zlínského
kraje za účasti 150 osob
4. 2. Pouť hnutí fokoláre, kterou vedl P. Jan Kutáč z Prahy
5. – 10. 2. Setkání prvokomunikantů z farnosti Karviná pod vedením P.
Karla Houdka – Psychosociální kurz pro studenty Vyšší odborné školy
Caritas Olomouc
10. – 12. 2. Kurz Filip farnosti Kroměříž za účasti 49 osob
11. 2. Ráno po snídani se vydalo 32 studentů Teologického konviktu Olomouc
auty a vlakem na pouť na Svatý Hostýn, z Bystřice pod Hostýnem se brodili
sněhem až k bazilice Nanebevzetí Panny Marie, kde se zúčastnili poutní mše
svaté celebrované spirituálem P. Janem Linhartem
17. 2. Pouť dětí a mládeže z farnosti Frýdek – na Svatém Hostýně zasedala
redakční rada Listů svatohostýnských
Sestaveno podle internetových stránek Svatého
Hostýna –
www.hostyn.cz
Hospodaření MSH v roce 2005
NÁKLADY
Spotřeba materiálu 165 214 Kč
Náklady na Listy svatohostýnské 160 056
Kč
Náklady na Svatohostýnský kalendář 93 984 Kč
Spotřeba elektrické energie 561 027 Kč
Spotřeba plynu 217 461 Kč
Opravy a udržování 273 435 Kč
Telefon 32 675 Kč
Poštovné 45 376 Kč
Odpady 44 606 Kč
Stočné 177 283 Kč
Ostatní služby 252 709 Kč
Mzdové náklady včetně odvodů 1 040 220 Kč
Úroky z půjček 86 585 Kč
Odpisy majetku 1 269 744 Kč
Celkové náklady 5 004 490 Kč
TRŽBY
Nájmy (restaurace, vysílače) 1 063 566 Kč
Listy svatohostsýnské 238 787 Kč
Svatohostýnský kalendář 77 630 Kč
Elektrická energie 812 889 Kč
Rozhledna 77 680 Kč
Ubytování 1 475 938 Kč
Parkovné 46 814 Kč
Dary
kasička bazilika 94 076 Kč
kasičky na WC 54 107 Kč
farnosti, obce, PD1, nečlenové 335 367 Kč
Členské příspěvky 1 884 910 Kč
Tržby celkem 6 944 056 Kč
Hospodářský výsledek 1 939 566 Kč
Náklady z hospodářské činnosti 3 434 747 Kč
Tržby z hospodářské činnosti (bez darů a příspěvků) 3 884 160 Kč
Zisk z hospodářské činnosti 449 413 Kč
Z uvedených údajů vyplývá, že ve
vlastní hospodářské činnosti jsme loni nejenže byli opět soběstační, ale
vytvořili jsme čistý zisk téměř půl milionu korun. Přesto je to
o 70 000 Kč méně než loni. Tato situace je způsobena nikoli nižšími
tržbami, ale vyššími náklady. Proti předcházejícímu roku jsme zaplatili o
240 tisíc korun více za elektrickou energii a 177 tisíc korun za stočné,
které se platilo v roce 2005 i zpětně za rok 2004. Naším nejdůležitějším
příjmovým ukazatelem jsou tržby za ubytování, které oproti roku 2004
vzrostly o 261 205 Kč, což je nárůst o 21,5 %.
Co se týká darů a příspěvků, tak všechny byly použity na investice. Celkem
240 000 Kč bylo vráceno na půjčkách poutního domu č. 1, zbytek byl použit
na probíhající rekonstrukci poutních domů č. 2 a 3.
Stav bankovních účtů k 31. 12. 2005 činí 2 092 096 Kč, bankovní úvěr
4 000 000 Kč.
Naděžda Nováková
Restaurování obrazů hrabat Rottalů
V roce 1650 koupil hrabě Jan z Rottalů
od rodu Lobkoviců holešovské a bystřické panství, do kterého patřilo také
území hostýnské. Zřídil nadaci pro dva stálé kněze u mariánské kaple, čímž
sledoval povznesení poutí. Původní stavbu nechal zvětšit a starobylý
mariánský kostelík opatřil věží a zvonem. Protože ani to nestačilo
rostoucímu počtu poutníků, nechal ještě po stranách tohoto starého kostela
postavit další dvě otevřené kaple. Z nich dodnes zůstala pouze severní
kaple sv. Jiljí, po přestavbě v roce 1889 zasvěcená dnes již svatému Janu
Sarkandrovi. Jeho manželka Marie nechala pro hostýnskou kapli pořídit v
Německu mariánský obraz. Později byl tento obraz doplněn plastickým
reliéfem znázorňujícím zázračné vyhnání Tatarů z hostýnské hory, vytepaném
ve stříbře. Tento obraz se dnes nachází v bystřickém kostele.
Péči o Hostýn odkázal Jan z Rottalů také svým potomkům jako záležitost
rodové cti a prestiže. Vnuk František Antonín uskutečnil slib svého otce
Jana Zigmunda postavit na Hostýně velkolepý chrám, jehož stavba byla
zahájena v roce 1721.
Právě obrazy hrabat Rottalů, Františka Antonína a jeho manželky Marie
Emílie, jsou movité kulturní památky, zhotovené kolem poloviny 18. století
neznámým malířem. Protože zub času se negativně projevil na technickém
stavu obrazů, je nutné přistoupit k jejich zrestaurování. Také díky PhDr.
Evě Krystýnkové se podařilo na tento účel získat dotaci z krajského
rozpočtu ve výši 30 tisíc korun. Celkové náklady na zrestaurování obrazů,
které bude provádět akademická malířka Radana Hamsíková, budou činit
41.000 korun.
Protože bez rodu Rottalů by nebyl Svatý Hostýn tím, čím dnes je, si příští
generace zaslouží, aby portréty těchto církvi a Bohu oddaných šlechticů
zůstaly zachovány.
Petr Janek
Rok 2006 – jubilejní rok Tovaryšstva
Ježíšova
Po celém světě letos slaví
Tovaryšstvo Ježíšovo tři významná jubilejní výročí.
500 let – kdy se 7. dubna 1506 narodil František Xaverský, světec,
jezuita, apoštol Indie a Japonska, patron misií.
500 let – kdy se 13. dubna 1506 narodil blahoslavený Petr Faber, jezuita,
významný apoštol Evropy.
450 let – od blažené smrti svatého Ignáce z Loyoly, zakladatele
Tovaryšstva Ježíšova. Odešel na věčnost v ranních hodinách 31. července
1556. První generální představený řádu zemřel v Římě.
Svatý František i Petr Faber se setkali se sv. Ignácem na univerzitě
v Paříži. Všichni tři tam společně studovali a bydleli. Pod vedením sv.
Ignáce pěstují intenzivní duchovní život a ve škole exercicií v nich roste
touha žít a pracovat pro Boží království pod praporem Kristova Kříže. Oba
mladí muži patří mezi prvních šest druhů sv. Ignáce. Spolu s ním skládají
v roce 1534 své první sliby a stávají se tak spoluzakladateli vznikajícího
Tovaryšstva Ježíšova.
Jezuité v českých zemích mají ještě další důvod k díkučinění.
450 let – od příchodu prvních dvanácti jezuitů do Prahy. Přicházejí 21.
dubna 1556. Vydali se na cestu z Říma 12. února 1556 přes Vídeň. Svatý
Ignác píše českému králi Ferdinandovi I., že na jeho naléhání posílá
královské Milosti muže, kteří touží nejen prací, ale i krví a životem
přispět ke spáse duší, ke kterým jsou posláni. V Čechách doznívalo bojovné
husitství, začínalo se ujímat Lutherovo učení a tak není divu, že i
tehdejší papež Pavel IV. udělil odcházejícím jezuitským apoštolům
požehnání se slovy, že je posílá jako ovce mezi vlky. Česká krajina byla
poznamenána množstvím vypálených hradů, klášterů i kostelů a česká šlechta
se stavěla proti císaři.
Jezuité přes počáteční nevraživost Pražanů vybudovali gymnázium, chlapecký
seminář a novou univerzitu. Obětavou činností ve školství si získali nejen
přízeň obyvatelstva, ale také početná řeholní povolání. V době rozkvětu
měla česká provincie jezuitů až tisíc členů.
Do Olomouce uvedl jezuity o deset let později biskup Vilém Prusinovský –
4. října 1566 založil kolej – dům a gymnázium u Panny Marie Sněžné. Roku
1573 tam byla založena i univerzita.
Počet řeholníků Tovaryšstva Ježíšova na celém světě se uvádí okolo 30
tisíc. Žáků na jejich školách, ústavech a univerzitách je až ku 400.000.
Počet členů české provincie po zrušení a padesátiletém pronásledování se
pohybuje nyní kolem čísla 90.
P. Jan Chromeček, SI
Bude vás zajímat
Upozornění na změnu e-mailových adres
• Při elektronické korespondenci s Maticí svatohostýnskou užívejte adresu:
matice@hostyn.cz
• Při elektronické korespondenci s Duchovní správou na Svatém Hostýně
užívejte adresu: fara@hostyn.cz
Duchovní cvičení na Svatém Hostýně
v roce 2006
15. 9. – 17. 9. Duchovní cvičení pro studenty – vede P. Pavel Bačo
19. 9. – 23. 9. Ignaciánské exercicie – vede P. Jan Chromeček
17. 10. – 21. 10. Ignaciánské exercicie – IV. Týden – vede P.
František Lízna
24. 10. – 28. 10. Ignaciánské exercicie – vede P. Jan Chromeček
24. 11. – 26. 11. Duchovní obnova pro členy MSH – vede Mons.Jan
Graubner
28. 11. – 2. 12. Příprava na advent – vede P. Jan Chromeček
5. 12. – 9. 12. Adventní doba – vede P. Jan Kutáč
Velké Ignaciánské exercicie trvají 30 dní. Jsou rozděleny do 4 týdnů,
které na sebe metodicky navazují. Témata jednotlivých týdnů:
I. týden Poznat hloubku vlastního hříchu a Božího milosrdenství.
II. týden Poznat, milovat a následovat Ježíše Krista.
III. týden Pociťovat zranění srdce s Ježíšem mučeným a trpícím.
IV. týden Pociťovat velikou radost s Ježíšem zmrtvýchvstalým.
Kontemplace o lásce.
Začátek exercicií v úterý v 18 hod. večeří, zakončení v sobotu v 8 hod.
snídaní.
Přihlášky podávejte na adresu: Matice svatohostýnská, Svatý Hostýn č. 115,
768 61 Bystřice pod Hostýnem, tel.: 573381693, 573381694, e-mail:
matice@hostyn.cz ,
www.hostyn.cz
Zemřelí členové Matice svatohostýnské
Justina Skybová, Nivnice (80 let)
Marie Hladká, Švábenice (73 let)
František Němec, Štěpánov (80 let)
Pavlína Krpelíková, Zubří (56 let)
Bohuslava Jaroňová, Zubří (82 let)
|