Po okupaci naší vlasti 15. března 1939,
kdy
beznaděj a zoufalství mnohé už přemáhaly, putovali moravští věřící
na Svatý Hostýn, aby zde našli útěchu a posilu. Německé úřady procesí
zakazovaly, ale lidé toho nedbali a chodili na svatou horu ojediněle
nebo v menších skupinách bez kříže a bez korouhví, bez kněze v
bohoslužebném oděvu, ale v počtu ještě větším než před válkou,
a modlili se za osvobození těžce zkoušené země. Přijížděli na
bystřické nádraží ze všech koutů naší vlasti, z celé Moravy,
Slezska a Čech. Aby nebudili zbytečnou pozornost, často zamířili na
Hostýn boční cestou od železničních závor kolem trati ke hřbitovu,
nebo vystoupili v malé stanici Hlinsko p/H a odtud putovali na svatou
horu polními cestami a lesem. Poutní dům byl pro české občany zavřen,
do roku 1945 tam sídlila hlučná mládež, jejímž odznakem byl hákový
kříž a která se netajila svým nepřátelstvím k věřícím. Hostýnský
chrám v této době přišel o tři zvony, z poutního domu byla odvezena
velká část vnitřního zařízení. Ve válečném období se tu poprvé
v historii Svatého Hostýna konávala noční pobožnost pracující mládeže
ze Zlína a okolí, a to vždy v noci na Silvestra. Vzhledem ke složité
situaci se mohly konat jen skromné oslavy 700. výročí porážky Tatarů
na Svatém Hostýně - v pondělí 12. května 1941 byla sloužena slavnější
mše a zpíváno Te Deum.
Počet jezuitských kněží se za války zvětšil o ty, které Němci
vypověděli z jejich dřívějších působiště, protože pro okupanty
byla jejich činnost nežádoucí. Považovali je za zvlášť nebezpečné
odpůrce. 25 členů Tovaryšstva Ježíšova z Prahy bylo uvězněno v
Dachau, Mauthausenu, Bernau, Terezíně, Pankráci a Zásmukách. Z těchto
vězněných ve vazbě zemřeli P. František Vlk, superior T. J. v Praze
a František Malimánek, bohoslovec. Kromě nich byli na Svatém Hostýně německou
tajnou státní policií zatčeni P. Josef Bartoník, superior T. J. a P.
Augustin Baar, kteří prošli vězeními ve Zlíně a v Uh. Hradišti.
První byl osvobozen, druhý měl být vězněn v Budyšíně a pak na Mírově,
trest mu pro nemoc odložili, aIe P. Baar nakonec zemřel na následky
zhoršení nemoci ve vězení v únoru 1946. V letech 1943-44 pracovalo v
duchovní správě na Svatém Hostýně 21 členů řádu, v roce 1946 tu bylo
16 členů.
Mezi první významné poválečné události na Svatém Hostýně patřil
pracovní sjezd katolického duchovenstva, uskutečněný 21. srpna 1945
na Svatém Hostýně. Více než 80 kněží tady posuzovalo závažné otázky
související s dobou okupace jako udavačství v době protektorátu, dále
úlohu církve po osvobození aj. Po skončení války proudila k posvátné
hoře každý týden velká procesí věřících. Jednu z největších
poutí mužů krátce po válce zorganizoval důstojný pán Karel Plevák
z holešovské farnosti. V čele dlouhého průvodu, který vyrazil z Holešova,
a procházeje Dobroticemi, Jankovicemi a dalšími obcemi neustále mohutněl,
byly vedle církevních insignií neseny také vlajky vítězných mocností.
Ve vzpomínkách pamětníků zůstala také první poválečná orelská
pouť, které se zúčastnilo na 80 tisíc orlů.
V roce 1945 se na Svatém Hostýně opět plně ujímá správy řád Tovaryšstva
Ježíšova, který dělá mnoho pro obnovení duchovního života. Svědčí
o tom různé kurzy křesťanské nauky, duchovní cvičení kněží i věřících,
vytvoření střediska Junáka na Svatém Hostýně. Řád Tovaryšstva Ježíšova
uspořádal také ve vesnicích Slavkov, Brusné, Chomýž a Chvalčov týdny
duchovní obnovy, věnované mládeži a dospělým. Rok 1945 byl ve
znamení děkovných poutí. Svatý Hostýn navštívilo asi 294 tisíce
poutníků, ke sv. přijímání přistoupilo asi 123 tisíce lidí. V
roce 1946 přišlo 213 tisíc návtěvmíků, sv. přijímání bylo podáno
106 tisícům věřících. V roce 1947, kdy se pomalu začaly projevovat
změny společenského klimatu, navštívilo svatou horu téměř 265 tisíc
lidí, z nichž 116 tisíc přišlo ke sv. přijímání.
Příchodem nové moci se mění i atmosféra na Svatém Hostýně
Po srpnové
pouti orlů v srpnu 1948, které se zúčastnilo přes 120 tisíc lidí a
která proběhla ve znamení odporu proti novému rodícímu se
nedemokratickému řádu, komunisté, stejně jako předtím nacisté, zakázali
procesí a zastavili vydávání Hlasů svatohostýnských. Často téměř
před prázdným chrámem kázali ti kněží, kteří se propůjčili k
účasti na komunisty zosnované tzv. Státní katolické akci, kdežto
duchovní, kteří nepodlehli nátlaku, byli šikanováni a vystaveni
komunistické zvůli. Trpělivý poutník odhalil proradnost pokusu rozbít
katolickou církev a čekal na slova útěchy a povzbuzení od poctivých
kněží. V té době mocenské orgány uskutečnily řadu represivních
kroků vůči církvi. Zrušily jejich spolky, církevní školy a začaly
omezovat výchovu kněží, církevní obřady mimo kostel, porady kněží,
sbírky v kostelích musely být schvalovány. Nad těmi duchovními, kteří
odolávali tlaku nové moci, neustále visela hrozba odnětí státního
souhlasu k výkonu funkce. Státní bezpečnost sledovala návštěvnost
kostelů a informovala o tom komunistické instituce. Příslušnost k církvi
se uváděla v kádrových dotaznících a zvláště účast na církevních
obřadech, o které referovaly kádrové posudky, byla chápána jako
"závada" při obsazování funkcí v práci a přijímání dětí
na studia. Nejzávažnější skutečností však bylo rušení klášterů
a internování příslušníků mužských i ženských řádů. Celostátně
bylo v rámci tzv. "akce K" internováno 2 376 mnichů.
Státní bezpečnost tvrdě zasáhla
spolu s milicí také proti řádu Tovaryšstva Ježíšova na Svatém Hostýně.
V noci z 13. na 14. dubna 1950 před půlnocí bylo temeno hory uzavřeno
příslušníky StB, SNB a jednotek Lidových milicí z n. p. TON Bystřice
p/H. Kněží řádu byli donuceni sbalit si nejnutnější věci a surovým
způsobem byli vyhnáni ze svých příbytků do připravených aut, která
je odvezla do místa dočasného sběrného tábora v Bohosudově v Čechách.
Stejně bezohledně si represivní složky počínaly i při akci proti
řeholním
sestrám. Estébáci brali vše, na co přišli. Během krátké doby byla
zlikvidována vzácná knihovna řádu a docházelo ke krádežím cenných
kalichů. Chrám se stával mnohdy místem zhýralých kousků lidí
spojených s režimem. Podle vzpomínek pamětníků Prozřetelnost později
potrestala všechny, kteří si takto v prostorách chrámu počínali. Na
uzavření poutního místa si však komunisté netroufali. V jeho
devastaci ale pokračovali. Kázali zde nadále kněží spojeni s
Katolickou akcí, pro své soukmenovce tady zřídili tzv. přípravku na
vysokou školu atd.
Návštěva prezidenta Ant. Zápotockého na Svatém Hostýně na jaře roku
1953 byla mnohými věřícími považována za "spásnou". Těžko
říci, co Zápotockého, který byl se svou paní na léčení v Teplicích
u Hranic, na poutní místo přivedlo. Pravda je, že postupem času přece
jenom opadal zájem moci na tvrdých zákrocích vůči tradici tohoto místa.
To však neznamenalo, že režim zapomínal. V 60. letech po jedné tradiční
dušičkové pouti StB zatkla Václava Libosvára, Františka Masaříka,
Jaroslava Nesterského, Jana Vojnara a mnoho dalších. Státní moc až
do 17. listopadu 1989 vždy velmi pečlivě vážila, kterého z kněží
na tak významné poutní místo dosadit. Rozhodující slovo zde měli církevní
tajemníci, představitelé ONV, KSČ. I když se tradiční poutě s průvody
nesměly konat, přesto zbožný lid docházel na Svatý Hostýn o významných
svátcích a výročích. Ačkoliv se komunisté snažili o co největší
utlumení náboženského života, nikdy se jim nepodařilo jej
zlikvidovat. Naopak lze zaznamenat i světlé body v temné poúnorové
historii Svatého Hostýna jako je oprava chrámu započatá v roce 1972 a
financovaná převážně z příspěvků věřících. V roce 70. výročí
korunovace povyšuje první slovanský papež Jan Pavel II. hostýnskou
mariánskou svatyni na Menší papežskou baziliku, aby byla ještě víc
zvelebena úcta věřících a zajištěna přímluva Boží Rodičky.
Teprve po roce 1989 se na slavné poutní místo mohli vrátit kněží řádu
Tovaryšstva Ježíšova, kteří svou prací přispějí k duchovní
obnově lidu.
Převzato z knihy "Svatý Hostýn v historii
a povídkách" autora Jaroslava Pospíšila
Takto byla ukončena existence Hlasů
svatohostýnských v roce 1948:
Nepředplácejte
další ročník Hlasů Svatohostýnských.
Ministerstvo informací a osvěty (tiskový
odbor) odňalo nám povolení k tisku Hlasů svatohostýnských
"v rámci reorganizace tisku, jejímž cílem je dosažení
zjednodušení poměrů v časopisectví a docílení podstatných
úspor ve spotřebě tiskového papíru; vychází při tom ze zásady,
že v prvé řadě je nutno docílit požadovaných úspor zrušením
listů místního významu a takových časopisů, jejichž úkoly může
převzíti jiný tisk." (Min. inf. a osvěty č. 31.013/48 T.
O.)
Uvalení národní správy na MSH
Svatý Hostýn, dne 26. 10. 1950
Titl.
Vdp. Karel Strouhal,
Kroměříž
Na základě přípisu ze dne 01. 10. 1949,
zaslaného nám ONV v Holešově, byla na Matici Svatohostýnskou dosazena národní
správa.
Vzhledem k tomu, že dnem dosazení národní správy končí funkční období
volených činovníků a jejich povinností je předati veškeré zápisy a záznamy,
jakož i majetkové podstaty do rukou národního správce, resp. Zmocněnce národní
správy, žádám Vás tímto dodatečně o laskavé zaslání veškerých písemností,
týkajících se MSH, jmenovitě pokladní knihu, hotovosti a případné vkladní
knížky peněžních ústavů.
Děkujeme za brzké vyřízení naší žádosti a věříme, že nám žádané
co nejdříve zašlete.
Současně si dovoluji jménem národní správy poděkovati Vám za vaši
dosavadní vzornou spolupráci a zůstávám s pozdravem
Pětiletce zdar
Razítko MSH přepsáno slovy: Pod nár. spr.
Zmocněnec nár. spr.
Kroměříž 31. 10. 1950
Vaši žádost ze dne 26. 10. 1950 předložil
jsem vdp. Předsedovi Matice Svatohostýnské prelátu Frant. Kutalovi, proboštu
v Kroměříži. Pravil: "Matice Svatohostýnská spojena s Charitou dosud
úředně rozpuštěna nebyla, když jsem byl na ONV v Holešově, bylo mi řečeno,
že Matice SH na Sv.Hostýně existuje dále, jen do poutního domu na Sv.Hostýně
dosazena byla národní správa. Proto nemůžete žádosti národní správy o
předání pokladních hotovostí a pokladní knihy vyhověti."
MSH také od 01. 10. 1949 vykonávala svou činnost vybírala od kramářů roční
nájemné, pečovala o pořádek a čistotu na Sv.Hostýně, zejména v hotelu,
opravila z části plechovou střechu na hotelu, provedla její nátěr,
objednala, přivezla na Hostýn rezervní čerpadlo a jej zaplatila, což všechno
stálo mnoho tisíc korun čs.
Takto byla ukončena existence Matice
svatohostýnské v roce 1951:
Okresní národní výbor v
Holešově
Zn. III - 262 - 1951
Dne 10. prosince l951
Spolek "Matice Svatohostýnská"
na sv. Hostýně - rozpuštění
Výměr
Spolku „Matice Svatohostýnská“
na Sv. Hostýně
k rukám Msgre Františka Kutala, probošta
v Kroměříži Stojanovo nám.
Okresní národní výbor v Holešově
dle unesení rady ze dne 28. listopadu 1951 rozpouští dle zákona
ze dne 12. července 1951 čís. 68 Sb: a § 5 vyhlášky
ministerstva vnitra ze dne 20. září 1951 č. 320, Ú.l. I - částka
105 spolek "Matice Svatohostýnská" na sv. Hostýně,
jelikož došel k přesvědčení, že jeho existence výstavbě
socialismu nepomáhá.
Okresní národní výbor v Holešově
činí dle odst. 3 § 5 vyhlášky ministerstva vnitra čís. 320
opatření o majetku tohoto spolku, který sestává z nemovitostí.
Dále je uveden soupis nemovitostí
v kat. území Chvalčov a Slavkov p.Host., majetku movitého a je
uveden soubor opatření, která nepřipouštějí možnost odvolat
se proti tomuto výměru z důvodu naléhavého veřejného zájmu.
Razítko a podpis referenta pro
vnitřní věci a bezpečnost.
Takto byl "definitivně" ukraden
majetek matice v roce 1961:
Odbor finanční okresního národního výboru
v Kroměříži
vydal pod Zn.Fin-72/1-525/61/De.
Rozhodnutí
o tom, že podle § 5 vládního nařízení
č.15/59 Sb. a § 11 vyhlášky min. financí č.88/59 Ú.l., o opatřeních
týkajících se některých věcí užívaných organizacemi
socialistického sektoru se vyjmenované nemovitosti (příloha) včetně
vnitřního zařízení převádějí z vlastnictví Matice
Svatohostýnské do vlastnictví Československého státu - do správy
podniku Restaurace a jídelny se sídlem v Kroměříži.
Ve zdůvodnění se uvádí, že podnik tyto
objekty užívá už před 25. březnem 1959 a jsou tak dány podmínky
pro přechod majetku do vlastnictví státu, jak o to podnik RaJ požádal.
V Kroměříži dne 18. ledna 1961
Razítko a podpis vedoucího fin. odboru ONV
Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne
3.2.1961
Výše uvedené texty jsou autentické,
byly jen přepsány vč. čísel jednacích z příslušných šanonů
a nebyla užita jména těch, kteří je podepsali.
V rámci komunistické akce K, která byla celostátní a
týkala se všech mužských řeholních řádů s výjimkou kapucínů a některých
menších řeholních kongregací (ti přišli na řadu o něco později v tzv.
druhé etapě akce K) byly v noci z 13. na 14. dubna 1950 přepadeny řeholní
domy, které byly násilně obsazeny ozbrojenými složkami, čímž komunistický
režim provedl první etapu likvidace mužských řeholních společností v bývalém
Československu. V pozdější třetí etapě byly postiženy všechny ženské
řády a kongregace, které měly nějaký druh škol a řády kontemplativní
(rozjímavé).
Zatčení řeholníků a jejich násilný odvoz ze
Svatého Hostýna
V noci z 13. na 14. dubna 1950 o půl jedné po půlnoci
se najednou ozvalo prudké klepání a bouchání na dubové dveře brány hostýnské
rezidence. Nějací lidé netrpělivě hartusili. Tento hluk a údery probudily
vrátného Františka Václava Vaníčka. Vyskočil z postele, a tak, jak byl,
vyšel na chodbičku a ptá se: Kdo je tam? - Státní policie. - Co chcete? -
Otevřete, chceme mluvit s vaším představeným. Jak hned neotevřete, budeme
střílet.
Sotva bratr odemkl dveře, tyto byly zvenku zhurta otevřeny, a pět mužů v
civilu vrazilo dovnitř- na chodbu před branou. Vtom přispěchali ještě jiní:
bylo jich celkem osmnáct v uniformě SNB a jiní v civilu; byli ozbrojeni
samopaly a revolvery. Kolem Hostýna bylo v pohotovosti i nějaké vojsko a
milice, neboť kolem kostela leželo množství vojenských batohů. První, kteří
vnikli do rezidence, sebrali klíče bratru vrátnému a postavili u brány hlídku.
Někteří šli nahoru k P. superiorovi do prvního poschodí, ostatní se rozeběhli
po domě, pobíhali sem a tam a v temné noci křičeli povely: Hned vstaňte,
oblečte se a všichni do jídelny!
Rozespalí a vyděšení řeholníci vycházeli ven a ptali se, co se děje.
Když se všichni sešli v jídelně, vedoucí akce, mladý estébák, nejdříve
přečetl seznam členů, kteří měli být v tomto domě. Hned na to ohlásil:
Následkem posledních událostí a protože váš provinciál se provinil proti
lidově demokratickému zřízení, jsme nuceni vás ještě této noci převézt
do Bohosudova, kde budete soustředěni a školeni. Za hodinu tam budete
odvezeni. Rychle se sbalte, vezměte si s sebou to nejnutnější. Všechny
ostatní věci budou správně za vámi odeslány. Za půl hodiny ať jste všichni
připraveni.
S každým řeholníkem šel pak do pokoje jeden strážný a ostražitě ho
pozoroval při oblékání a skládání věcí do kufříku. Také s P.
superiorem Leopoldem Škarkem šel jeden příslušník a řekl mu: S vámi bude
jiné řízení. Teď nám odevzdejte všechny klíče a všechno nám ukažte.
Pak s ním byl v pokoji, hlídal jeho strojení a balení a bystře se díval,
co všechno si dává do kufříku. Když byl hotov, tak mu přikázal: Zůstaňte
nyní zde, my s vámi sepíšeme protokol a budete také odvezen. Neřekl mu však,
kam. Na Svatém Hostýně bylo mezi řeholníky dost starých lidí a balení těchto
starců se zdálo esenbákům pomalé. Poháněli je hrozbou: Jak nebudete za
dvacet minut hotovi, postřílíme vás jako kočky.
Někteří strážní byli obzvláště hrubí. P. ministr Vondra (hospodář
domu) požádal velitele akce, aby tu směl zůstat a pomáhat P. Škarkovi při
inventarizaci, zejména peněz a účtu, protože on se v tom vyzná. Chudák P.
Vondra si vzpomněl jistě na příchod gestapa v době druhé světové války
v roce 1942 do Benešova, kde také nařídili odjezd všech za několik hodin,
ale jeho, ministra, tam ponechali ještě několik týdnů, aby tam dal všechno
do pořádku. Tito byli horší; velitel briskně odpověděl: Nic, pojedete s
ostatními, my už to zde spravíme sami.
P. Škarek k tomu ve svých Pamětech dodává: Logické! Čím méně přehledu
a evidence, tím lépe pro zloděje. Po hodině všechny hostýnské jezuity
kromě P. Škarka dole v chodbě spočítali a odvezli na stanoviště, kde stál
autobus a několik osobních aut. Poručili všem nasednout do autobusu. K nim
se přidali dva příslušníci SNB s automaty a jeden civilista StB -ještě úplný
mladík.
Fráter Marek, kostelník, chtěl se ještě mermomocí dostat do kostela, že
tam má klíče. Snad to byl jen fingovaný důvod, aby se dostal do svatyně na
poslední pozdrav a Zdrávas Matičce. Stroze jej však odbyli: To nevadí, klíče
si najdeme.
Ani druhým nedovolili, aby se ještě kratičko rozloučili s chrámem,
Spasitelem a jeho Matkou. Ale své šedesátileté působiště (jezuité přišli
na Svatý Hostýn 7. 5. 1887) opouštěli klidně a odevzdaně. Byli to řeholníci
vzešlí z prostého lidu, kteří nezištně pracovali pro dobro poutníků.
Byli plni naděje, že se sem zase vrátí.
Cestou udělali k ránu zastávku v jednom hostinci a strážní všem poručili
kávu. Měli před sebou dlouhou cestu do Bohosudova. Bylo jich tam uvězněno
devatenáct.
Po odjezdu ostatních z Hostýna vyzvali pracovníci StB P. superiora Škarka,
aby šel s nimi - do té doby ho drželi zavřeného v jeho světnici. Procházeli
všechny pokoje a spisovali hlavní věci v této světnici. Tento protokol pak
podepsali oni a P. Škarek. Pak žádali, aby byli zavedeni do kostela. P.
superior Škarek se však vymluvil: Pánové, já se nevyznám v klíčích, nevím,
který k čemu patři, protože to všechno měl na starostí náš bratr
kostelník. O to jsem se nestaral. To byl jemu svěřený úkol a všechno bylo
vždy v pořádku, takže jsem se o to ani zajímat nemusel.
Nato jej páni od StB vyzvali, aby se zřekl úřadu superiora domu na Svatém
Hostýně a aby to písemně potvrdil. P. Škarek krátce napsal: Zřeknu se úřadu
představeného jedině, když k tomu budu vyzván P. provinciálem nebo P.
generálem řádu a když to pak ještě schválí nejdůstojnější pan
arcibiskup v Olomouci.
Pánové viděli, že ničeho nedosáhnou, sbalili si své papíry a šli se
"posilnit" do klášterní spižírny. P. Škarkovi ovšem nic nedali.
Když se trochu rozednilo, posadili jej do auta a odvezli do Uherského Hradiště
na stanici SNB. Tam už byl P. Ševela z Velehradu a jeden páter františkán,
zřejmě kvardián kláštera v Uherském Hradišti. Tam zůstali celé
dopoledne. Až odpoledne je opět naložili a odvezli do internačního tábora
v Želivi.
Po cestě si P. Skarek vytáhl růženec, tuto maličkost při balení věcí
nezapomněl, a modlil se růženec za růžencem. Strážný policejního
doprovodu se nad tím rozčiloval. P.Škarek mu s klidem řekl: Nemějte strach,
já se jenom modlím. V jiné chvíli se P. Škarek naklonil trochu k P. Ševelovi
a šeptem mu latinsky citoval Písmo svaté: Beati,qui persecutionem patiuntur
propter iustitiam. Gaudete et exultate. (Blažení, kdo jsou pronásledováni
pro spravedlnost. Radujte se a jásejte.)
Esenbák ho vztekle okřikl: Držte huby, aby z toho nebyly nepříjemnosti. Tak
vzpomíná na konec svého pobytu na Svatém Hostýně a na cestu do Želiva P.
Leopold Škarek ve svých pamětech Hrst vzpomínek z mého života.
Převzato z knihy Jana Pavlika, T. J., BUDOU VÁS VYDÁVAT
SOUDŮM, vydané v nakladatelství Societas v Praze v roce 1995)- ze vzpomínek P.
Bernarda Pitruna
Uplynula doba dosti
dlouhá od provedení
Akce "K"; t j. soustředění řeholníků a je možno na neveselé věci vzpomenout i veseleji a bez emocí.
K tomu nám může přispět i Archiv Mv H - 718, č. arch. 3, str. 89-90. Je to
část zprávy z Oseka, kde bylo tehdy dvě stě dvanáct osob - řeholníků včetně
jezuitů:
Central. středisko klášter Osek - poznatky MNB,
velitelství SB, 2. sektor, 3. odděl., Praha
8. března 1952, TAJNÉ
/.../ Další poznatky, kterých bylo opět získáno
jsou ty, že není právě výhodné přidělovat řeholníky do takových továren,
které jsou po stránce výkonnosti jedny z posledních v kraji. Toto se zejména
dobře projevuje v tom, že zde mají řeholníci stále primát v pracovním výkonu.
Rozhodně není bývalý živnostník, který byl přidělen do továrny příslušným
prac. úřadem, nebo bývalý úředník vhodným soupeřem při pracovním úsilí
s řeholníkem, který je již z kláštera veden k tomu, aby pracoval. Zde je v
důsledku možno pozorovat, jak řeholníci mají zkreslenou představu o skutečném
výkonu naší dělnické třídy a velmi ostře kritizují tuto skutečnost. V
podniku pravda dosahují proti civilním zaměstnancům mnohem lepších výkonů,
ale ještě lepších výkonů dosahují tehdy, když se jim podaří s někým
hovořit, neb mohou klidně dokazovat, a to zcela po pravdě, jak pracují oni a
jak druzí. /.../
Krajské velitelství Stb
velitel 2. oddělení šstržm. W.
Vyhotovil: stržm. H.
Převzato z bulletinu Jezuité č.1/2001
Korespondence řádových sester na konci 40 a počátku 50 let
Při listování ve staré pokladní knize
Matice svatohostýnské bylo objeveno několik autentických dopisů, ze kterých
je možno doplnit si kamínek do mozaiky vědění o tom, co se tehdy dělo.
Dopisy nebyly nijak upravovány a byly jen zařazeny přibližně tak, jak byly
psány. Nebyly psány taky všechny na Sv. Hostýně - řádové sestry byly
později násilně převezeny na "převýchovu" jinde.
Na jedné straně je to čtení smutné, ale na druhé straně je zde i naděje,
že bezpráví nemůže trvat stále.
Na Sv. Hostýně 3. října 1949
Veledůstojný pane rado!
Děkujeme srdečně za Vás milý dopis i pozdrav
od sl. Gabriely.
Prohlédla jsem pokoje ve II. poschodí a zjistila, že pokoj u naší klausury
má nápis: Marie Říhová, uč. v.v. Kostice. Nápis je jen papírový.
Zjistila jsem též, že pět pokojů v témže poschodí nemá nápisy. Snad
byly papírové a jsou pryč. Nevím, zdali již dostaneme smaltové nápisy.
Ale nemohlo by se to napsat olejovou barvou na plechové tabule? Tehdy za války
jsme to jinak nemohli. Rovněž ten nápis paní učitelky by se mohl opravit.
Vzpomínáme na Vás, veledůstojný pane rado, v modlitbách a vyprošujeme
uzdravení.
Srdečný pozdrav též slečně Gabriele.
Píši již místo m. s. Gemmy. Přijela jsem na Sv.Hostýn 16. Září a převzala
úřad po ní.
Dovolujíc si uctivý pozdrav
Jsem v Kristu Pánu
Vaší Důstojnosti oddána
s.M. Gabriela
C.J.A. et R.!
Ve Filipově 5. března 1951
Veledůstojný pane rado!
Současně Vám dovoluji si poslati peníze a
prosím o laskavé odsloužení mší sv., jichž úmysly připojuji. Může to,
prosím, býti, jak Vám to vyhovuje.
Vzpomínáme na Vá¨s, na Vaše zdraví. Jistě zase nyní přes zimu nebylo
valné. Kéž Vás Panna Maria svatohostýnská ještě pozdraví a posílí,
abyste ještě i k Ní mohl putovati.
Nyní jsme převzaly práci v továrně. Jezdí nás denně 16 do jiříkova do
textilky. Vozí nás továrním nákladním autem. Týdně míváme návštěvu
naší paní zmocněnkyně. Od které se všelicos dovíme. Byla u nás také návštěvou
paní profesorka ze Šluknova a měla pro nás přednášku o míru.
Těšily jsme se již na jaro, ale je tu jako o vánocích. Mrzne a sněží. Všechno
je to však od pána Boha.
Vzpomínáme na Váš nový byt i na slečnu, jestli si již zvykla. Když je to
však v přízemí, není to tak namáhavé.
Srdečně Vás, veledůstojný pane rado, i slečnu Gabrielu pozdravuji, prosím
o vzpomínku v modlitbách i o kněžské požehnání, uctivě děkuji a zůstávám
Vaší důstojnosti
V Kristu oddána
s.M. Gabriela
Veledůstojný pane rado, velice pěkně
pozdravuji slečnu Gabrielku. Tak to zdraví ji neslouží. Není divu, vždyť
těch starostí má dost a dost. K jejímu svátku již teď ji přeji všechno
nejlepší, co jí Kristus pán chce dáti, hlavně sílu a zdraví a Boží požehnání,
již teď budu na ni pamatovat v modlitbě.
Vám veledůstojný pane rado, tisíckrát pán Bůh zaplať za modlitby a vzpomínky
při mši svaté za nás. Však to cítíme, že se za nás modlí a nám požehnání
posílají služebníci Boží.
Mařka Kohoutková, pradlena na Sv.Hostýně, myslím si ji pamatujeme, nám
psala, že je MSH zrušena a všechno připadlo olomoucké konsistoři a P.Majár,
že je tam starobinec. Co je na všem pravdy nevím, snad se to dozvíme od někoho.
Veledůstojný pane rado, kdybyste uviděl Msgr Kutala, a všechny vdp. Kanovníky,
kteří chodili na Sv.Hostýn, velmi srdečně je od nás pozdravujte. Na všechny
vzpomínáme.
Také Vás, veledůstojný pane, co nejsrdečněji pozdravujte, za Vás se modlí,
hojného zdraví Vám vyprošuje a dá-li Pán Bůh na šťastné shledání se
těší
Vaší Důstojnosti v Kristu a pánu vděčně
oddaná
s.M. gemma Langrová
P.S. Veliký a srdečný pozdrav zasílají všechny
ostatní Vám známé sestry
C.J.A. et R.!
Broumov 30. Ledna 1952
Veledůstojný pane rado!
Děkuji Vám srdečně za milý dopis. Již tak
dlouho nic o Vás nevíme. Každá zpráva, kterou jste napsal, nás zajímala a
zvláště se těšíme, že již se Vám ve zdraví lépe daří. Dopis jste
asi ještě poslal do Filipova. Ctihodná sestra Gabriela mi jej dnes poslala,
abych Vám na něj odpověděla, poněvadž ona tam ještě v únoru nebyla. Na
Váš dotaz odpovídám, že jsem od žádného hostinského z Chvalčova likér
nekupovala, tím méně "Klášterní tajemství", takový likér se
na Sv.Hostýně neprodával. Brala jsem příděly z družstva a od pana Zábranského
z Chvalčova. Ani žádného hostinského ve Chvalčově neznám. Likéry, které
jsem kupovala, byly vždy na Poutní dům, nikdy na MSH. Všechno jsem
zaplatila, vůbec si nepamatuji, že bych byla někde nechala nějaký dluh. Jak
je to možné v 52 roce upomínat za rok 1949. Neplaťte nic, ať ten dotyčný
mi přímo napíše, kdo to u něho bral, na koho to bral, kolik toho bylo. Já
jsem tam nikoho pro nic neposílala. Komu likér dali, ať si to také zaplatí.
A teď něco nového o nás. Důstojný pane rado, ještě asi nevíte, že jsme
již z Filipova pryč. Klášter teď tam stojí opuštěný. Byly jsme rozděleny
na tři skupiny. Jedna z nich - nejstarší sestry - odjela do Jiřetína u
Rumburka do charitního ústavu. Druhá zůstala v Jiříkově a bydlí v internátě
továrny Flanely, kde jsou sestry zaměstnané u tkalcovských stavů. Do továrny
teď mají několik kroků. Z Filipova jsme tam měly skoro hodinu pěšky a před
odstěhováním jsme obě cesty šlapávaly. V Jiříkově zůstala ctih. sestra
Garbiela, Alacogue, Amalie, Helena, Jiřina. Tyto znáte. Dohromady je jich tam
33. Třetí skupina byla 30. listopadu odvezena sem do Broumova. Z nás znáte
milou sestru Aloisii, Ludviku, Terezitu a mne. Nás je tu poměrně málo jen
16. Tu jsme všechny tak trochu vyřazené. Bydlíme tu v slavném benediktinském
opatství. Poněvadž jsme sem přijely poslední, tak bydlíme již v menším
jednopatrovém domě mimo vlastní klášter. Býváme naproti gymnáziu, na
kterém studoval pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic. Tehdy to byla ještě
klášterní škola. Později zde studoval Balbín, Jirásek, Rašín a jiní.
Ctihodné sestry Notre Dame, křížové, dominikánky a karmelitky bydlí ve
vlastním klášteře. Jsou tu i ct..sestry premonstrátky, všech je nás přes
350. Vaří se pro všechny ve společné kuchyni, kterou vedou ct.s. Notre dame. Stále čekáme na zaměstnání. Chrámové družstvo soustředilo sem sice pečení
hostií, ale tam jsou většinou zaměstnány ct.sestry dominikánky, naše jen
čtyři.
Veledůstojný pane rado, kdybyste viděl ty krásné, ohromné budovy. Vše
stojí na skále a vyrůstá vlastně z ní, neboť sklepy jsou vytesány ve skále.
Basilika je tak nádherná, že se to nedá jen tak opsat, to se musí vidět. Mši
sv. míváme denně. Slouží ji stařičký vdp.benediktín, zůstali tu tři.
Nejmladší je děkanem v městě a druhý pan profesor vypomáhá zpovídati a
slouží mši sv. pro ty sestry, které chodí do továrny. My v kapli zpíváme
z Boží cesty.
Další informace z doby totality:
http://www.totalita.cz/cirkev/cir.php
|