V roce 2012 uplynulo 100 let od korunovační slavnosti, kterou věřící z Moravy,
Slezska, ale i z Čech vyjádřili svou vděčnost a úctu vítězné ochránkyni
Moravy - Panně Marii na Svatém Hostýně. V den slavnosti Nanebevzetí Panny
Marie 15. srpna 1912 byla milostná socha Panny Marie s Ježíškem ozdobena
vzácnými korunkami zhotovenými předními českými umělci ze zlata a drahých
kamenů.
Historie korunování významným mariánských obrazů a
soch
Poprvé ozdobil obraz Panny Marie v Římě zlatou a diamanty posázenou korunou
papež Řehoř III. v roce 732, později sám prohlášený za svatého. Chtěl tak
světu viditelně připomenout, že Maria má v Božím království místo
nejpřednější, po boku svého Syna. V našich zemích jsou známé korunovace
obrazů a soch Panny Marie v době barokní - v 18. století: na Svaté Hoře u
Příbramě, na Svatém Kopečku u Olomouce a v Brně u sv. Tomáše.
Korunovace na Svatém Hostýně patří však k nejpozoruhodnějším náboženským
událostem 20. století uchovaným v paměti statisíců dnes již nežijících
účastníků.
Co víme o korunkách
Byly pořízeny ze sbírek věřících z domova i ze vzdálené Ameriky. Korunka
Panny Marie má v čelence zdobené dvěma řadami perel vpředu vyrytý nápis:
Zůstaň Matkou lidu svému. Obsahuje 27 diamantů, 546 perel, 148 rubínů, 138
smaragdů, 113 safírů, 21 topasů a 47 opálů. Korunka na hlavě sošky Ježíška
je jednodušší (má 30 rubínů, 20 velkých adularů a 5 topasů) a zdobí ji
nápis: Beránku Boží, který snímáš hříchy světa, smiluj se nad námi.
Co
předcházelo korunovaci
Poutníci i turisté, kteří dnes přicházejí do hostýnské baziliky, si zde se
zájmem čtou texty vyryté na dvou bílých mramorových deskách, zasazených v
roce 1912 do stěn po obou stranách presbytáře chrámu. Na jedné je podána
informace o dekretu sv. kongregace obřadů, kterým se dává souhlas ke
svatohostýnské korunovaci. Na druhé desce jsou uvedena jména těch, kdo se
zasloužili o kladné vyřízení žádosti podané Svatému otci o korunovaci, jakož
i jména těch církevních hodnostářů, kteří se vlastní slavnosti zúčastnili:
navíc jsou připomenuta památná výroční připadající na rok 1912: 670 let od
porážky Tatarů, 125 let zpustošení svatyně a 25 let od uvedení řádu
Tovaryšstva Ježíšova na Svatý Hostýn.
První zmínka o přípravě hostýnské korunovace pochází z
roku 1909, kdy tehdejší hostýnský superior P. Antonín Rejzek o ní hovořil v
Olomouci s arcibiskupem kardinálem Františkem Bauerem, v dubnu příštího roku
bylo oznámeno v Hlasech Svatohostýnských, že se korunovace plánuje. Nejdříve
však bylo nutné provést k této významné události základní stavební úpravy v
kostele i v jeho okolí a postarat se o ubytování velkého počtu poutníků.
Během jednoho roku bylo také dokončeno nové schodiště od Vodní kaple až ke
kostelu.
Korunky posvětil sám papež
O samotné korunovaci se psalo velmi podrobně v denním tisku. Jakoby trochu v
pozadí zůstalo posvěcení korunek, které provedl osobně 21. července 1912
tehdejší papež Pius X. Vzácné korunky do Říma přivezla třináctičlenné
delegace, v jejímž čele stál kroměřížský probošt a pozdější nejznámější
olomoucký arcibiskup ThDr. Antonín Cyril Stojan, jednatel Matice
svatohostýnské, který byl hlavním organizátorem průběhu slavností. Cestou se
delegace zastavovala v památných chrámech a schránku s korunkami stavěla v
jejich interiérech na oltář, nebo na hrob významného světce. Stalo se tak v
chrámu sv. Marka v Benátkách, u sv. Antonína v Padově, u hrobu sv. Cyrila v
římském chrámu sv. Klimenta a ve všech čtyřech římských "velkých" bazilikách
(baziliky maior). Na zpáteční cestě se delegace s korunkami zastavila v
Assisi a v Loretě.
Po posvěcení korunek papež Pius X. krátce oslovil naši delegaci: Blahopřeji
vám k takovému významnému výkonu, kterého jste se k oslavě Matky Boží
podjali. Zároveň vám za tuto snahu děkuji. Na závěr se s nimi
vyfotografoval.
Příprava slavnosti
Po návratu domů začala bezprostřední příprava na korunovační slavnosti. Byla
vydána provolání do všech katolických novin a časopisů a zároveň byl
stanoven přesný pořad slavností.
Začala také jejich technická příprava. Bylo postaveno 35 vojenských stanů
pro poutníky, které se osvědčily zvláště při deštivém počasí, k elektrickému
osvětlení (obloukovkami a žárovkami svítícími po celou noc) nejenom poutního
kostela, ale i kopce, zapůjčila Wichterlova firma z Prostějova lokomotivu,
kterou na hostýnský kopec vytáhlo pět párů volů. Telefonicky na způsob
vojenského spojení byl připojen klášter s útulnami, poutní kanceláří a s
věží. Poutníci přicházející na slavnosti nestačili obdivovat velké
vymoženosti začátku minulého století, se kterými mnozí z nich přicházeli do
styku poprvé v životě. Za zahradou a hospodou v lese byla postavena velká
polní kuchyně se dvěma objemnými sporáky a spižírnou.
Slavnostní
korunovace 15. srpna 1912
Hlavních korunovačních oslav na Svatém Hostýně se zúčastnilo sto tisíc
poutníků. Slavnostní kázání proslovil z kazatelny na schodišti před chrámem
olomoucký arcibiskup kardinál František Saleský Bauer. Podle jednotlivých
proseb Modlitby Páně zobrazil život a ctnosti Panny Marie, doporučil všechny
přítomné její mateřské lásce a vyzval k úctě k ní.
Další část slavnosti proběhla v kostele. Za zpěvu písně Regina coeli tři
kněží vložili na hlavu sochy Panny Marie a Ježíška obě korunky se slovy:
Jako rukou naší korunován jsi na zemi, tak kéž si zasloužíme od tebe býti
korunováni v nebesích korunou věčné slávy. Následovala pontifikální mše
svatá, kterou sloužil pražský arcibiskup kardinál Lev Skrbenský.
Po církevní slavnosti se odpoledne za Sarkandrovkou konala národní slavnost.
Účastníci si připomenuli 30. výročí biskupského svěcení kardinála Bauera a
vyslovili hold papeži Piu X.
Deset slavnostních dní
Vrcholným dnem slavnosti byl 15. srpen 1912 - den korunovace. Poté
následovalo až do 25. srpna 1912 deset dní stavovských a spolkových poutí.
Na Svatý Hostýn přicházeli matky, muži, kněží, omladina, terciáři, mariánské
družiny, studující mládež. Konala se slavnostní zasedání Matice
svatohostýnské, která byla hlavní organizátorkou těchto slavností, a
Apoštolátu sv. Cyrila a Metoděje.
Několik zajímavých statistických čísel
200 tisíc poutníků (15. - 25. srpna 1912)
(mezi nimi 2 kardinálové, 5 biskupů, 6 opatů,
představení všech řeholních společenství atd.)
64 zvláštních vlaků
350 poutních průvodů (mimo jiné 1100 osob z Olomouce, 880 z Vídně, 700 z
Brna)
1000 mší svatých
24 600 sv. přijímání
Po poutním období svatohostýnském již v řijnu 1912
putovaly korunky do všech pražských chrámů, k hrobům českých patronů. Na
zpáteční cestě byly přineseny do Sarkandrovské kaple v Olomouci a do chrámu
Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku u Olomouce, kde se v tom roce
připomínalo 180. výročí korunovace tamního votivního obrazu Panny Marie. O
rok později, u příležitosti 1050. výročí příchodu sv. Cyrila a Metoděje na
Moravu byly korunky uvítány ve velehradském chrámu. O této "pouti"
svatohostýnských korunek bylo tehdy napsáno: Tak posvěceny jsou korunky
netoliko požehnáním náměstka Kristova Svatého otce Pia X. v Římě, nýbrž i
přemnohými místy každému katolickému křesťanu a vlastimilu velepamátnými, na
nichž byly uloženy k nemalé zajisté radosti a útěše všech, kdož je pomáhali
poříditi a na nich pracovali. A směle možno říci, že žádná z korun na celém
světě neprožila osudů takových, jako naše korunky svatohostýnské.
Slavnostní chvíle před 90 lety na Svatém Hostýně přispěly k posílení víry
jak účastníků korunovační slavnosti, tak všech věřících na Moravě i ve
Slezsku.
Slovo na závěr
Málokteré církevní události se dostalo tak dokonalé tiskové dokumentace jako
právě hostýnské korunovaci. Největší zásluhu na tom měl profesor P. Antonín
Janda z Kroměříže (1868 - 1938), který shromáždil písemné i fotografické
materiály (vlastní i svých spolupracovníků), a zveřejnil je na 330 stranách
publikace Papežská korunovace Matky Boží Svatohostýnské, vydané rok po
slavnostech nákladem Matice svatohostýnské. I v naší době zůstává publikace
vzácným, historicky cenným dokumentem.
|