První část
liturgického meziobdobí
Svatý Hostýn - křížová cesta
POSTNÍ
DOBA, PŮST – NÁVRAT K BOHU
Co je smyslem postní doby? Co a proč máme
dělat? Jak bychom mohli postní čas dobře prožít?
Samotný název tohoto čtyřicetidenního období není zcela jednoznačný – půst
jako takový totiž není jeho jedinou náplní.
Příprava na Velikonoce
Začneme od konce postní doby – od Velikonoc. Jsou to ústřední svátky všech
křesťanů, neboť celé jádro a síla křesťanství spočívá ve smrti, vzkříšení
a oslavení Ježíše Krista. Účast na tomto tajemství získává člověk
sjednocením se s Kristem skrze svátost křtu. Proto je také jedním z
hlavních úkolů postní doby vyvrcholení přípravy katechumenů na křest.
Ostatní věřící by měli tuto dobu dobře využít k přípravě na obnovu křtu o
Velikonocích. Postní doba je příhodným časem pro obnovu chápání
křesťanského života jako velkého putování do domu Otce. Začíná udělováním
„popelce“ – kněz sype popel na hlavu s výzvou: „Obraťte se a věřte
evangeliu.“ (Mk 1,15) Těmito slovy zahájil Pán Ježíš své poslání na zemi,
aby uvedl každého na cestu života, aby smířil lidstvo s Otcem.(Poznámka:
druhá varianta doprovodných slov k sypání popela na hlavu: „Pamatuj, že
jsi prach a v prach se navrátíš.“)
Cesta k Otci
Kristus nám zjevil Boha jako Otce plného milosrdenství. (Jan Pavel II.)
To, co v člověku dusí víru, naději, lásku a život vůbec, je mylné
přesvědčení o tom, že Bůh je s námi nespokojen, že je na nás rozzlobený,
mrzutý, že nás chce trestat, nebo že je k nám lhostejný…tedy že je takový,
jací bychom asi byli na jeho místě my. Bůh ale není jako my. Je Otec,
původce a dárce lásky. Je milosrdný, dobrotivý, odpouští nám, přijímá nás
takové, jací jsme, a chce, abychom byli v životě šťastní. O tom, jaký je
Bůh a jaká je jeho láska k nám, hovoří Ježíš v podobenství o milosrdném
otci a marnotratném synu (Lk 15,11). Boží otcovskou (ale i mateřskou)
lásku může zakusit každý z nás. Prakticky však jen do té míry, do jaké
míry se jí sami chceme otevřít. Boží láska má obrovskou moc změnit náš
život. Syn vstal a šel ke svému otci. Když byl ještě daleko, otec ho
uviděl a pohnut soucitem přiběhl, objal ho a políbil… (Lk 15, 20)
Hřích a pokání
Člověka dělí od Boží lásky především nedůvěra k Bohu, svévole, snaha za
každou cenu dosáhnout štěstí a naplnění života pouze vlastními silami.
Toto všechno svádí člověka ke hříchu, který pak je bariérou v našem vztahu
k Bohu. Obrácení (pokání) spočívá v tomto: obrátit se opět k Bohu,
důvěřovat mu a v síle Jeho lásky se pak vydávat po Jeho cestách. Cesta
obrácení s sebou přináší jak „negativní“ aspekt: osvobození od hříchu a
zla, tak aspekt „pozitivní“: rozhodnutí pro dobro. V této perspektivě lze
pak slavit svátost pokání jakožto zásadní bod cesty obrácení pokřtěného
člověka.
Obnova křtu
Obrácení vede člověka k počátku a zdroji křesťanského života – ke křtu.
Obnova křtu (o velikonoční noci) úzce souvisí s obnovou celého
křesťanského života. Křtem Bůh člověka činí účastným na svém životě.
Milost křtu je Božím darem, který se ale má rozvíjet. Proto potřebuje naši
spolupráci, neboť jen tak může přinášet plody. Postní doba je obdobím
přípravy na znovuprožití a obnovu křestního spojení s Bohem. „Vy všichni,
pokřtění v Krista, oblékli jste se v Krista.“ (Gal 3,27)
Cesta obrácení – cesta lásky
Ježíš řekl: „První přikázání je toto: ‚… Bůh náš je jediný pán; miluj
Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, z celé své mysli a z celé své
síly!‘ Druhé pak je toto: ‚Miluj bližního svého jako sám sebe!‘ Většího
přikázání nad tato dvě není.‘“ (Mk 12,29–31)Pravé pokání je spojeno s
obnovou vztahu lásky k Bohu, k bližnímu i k sobě.
MILUJ BOHA
Láskyplný vztah s Bohem lze prohlubovat hledáním Božích cest a odvracením
se od zla, prohlubováním důvěry v Boží tvůrčí lásku a moc, nasloucháním
Božímu slovu v Bibli, modlitbou, účastí na svátostném životě, účastí na
životě církve, skutky lásky k bližním…
MILUJ BLIŽNÍHO
Tím, že jsme poznali Boží lásku (1Jan 4, 8.16), jsme uschopněni, vyzváni a
posilněni tuto lásku rozdávat dál. Lidská solidarita nemůže být založená
na žádném jiném poselství než na tom, že jsme bratry a sestrami, dětmi
stejného Otce. Jen Otec sám je pramenem věčné lásky a on nás učí, že
milovat se dá jen zdarma.
MILUJ SEBE
Pokud člověk nemá skutečně rád i sám sebe (v pravém slova smyslu), když k
sobě nemá opravdovou úctu, příslušející Božímu stvoření, nemůže
se stát takovým, jakým ho chce mít Bůh. Takový člověk není schopen
opravdové lásky ani k Bohu, ani k bližnímu… Kdo sám sebe nemiluje, stává
se egoistou, sobcem. Lásku k sobě lze rozvíjet ve vědomí toho, že jsem
jedinečné a milované dítě Boží.
Konkrétní kroky k naplnění postní doby
- modlitba
Modlitbou se sbližujeme s Bohem. Je
příležitostí přezkoumat a probrat s Pánem vše důležité z našeho života.
Modlitba je ale i projevem naší lásky k bližním, modlíme-li se za druhé,
za známé i neznámé, za lidi, kterým tato služba může prospět.
Tipy:
• Učiň si z modlitby zvyk: modli se ráno, večer, před jídlem.
• Modlete se společně v rodině, pro začátek alespoň při zvláštních
příležitostech.
• Čti Písmo svaté, nejprve možná jen spontánně, později pravidelně.
• Hovoř o Bohu se svými blízkými (s příbuznými, přáteli).
• Účastni se postního liturgického života své farnosti: postních farních
exercicií nebo duchovní obnovy, křížové cesty, bohoslužby smíření…
• Snaž se o dobré myšlenky, jsou předpokladem každého rozvoje. Modlitbou
je také vědomé prožívání dne v Boží přítomnosti.
- půst
Postem zdaleka není myšleno jen odepření si
jídla. Půst je zřeknutí se čehokoliv, co je v našem životě postradatelné,
zbytečné nebo překážející, co nás spoutává, zotročuje. Skrze „odříkání si“
dáváme ve svém životě větší prostor Bohu a máme možnost více poznat sami
sebe…
Tipy:
• Snaž se být více zdrženlivý v jídle, pití, kouření, sledování televize,
nakupování…
• Měj Popeleční středu a Velký pátek jako zvláštní den půstu: jen jednou
se najez dosyta a odřekni si maso.
• Přinášej „páteční oběť“ – může mít různé formy: např. zřeknutí se masa,
omezení oblíbeného jídla, vzepření se konzumu. To, co je díky této páteční
oběti ušetřeno, by mělo naopak posloužit jako dobro pro lidi v nouzi.
Smyslu páteční oběti odpovídají také různé formy osobní a společné
modlitby, stejně jako služba a rozmanitá pomoc druhým.
• Jako postní oběť můžeš dát určitou částku peněz hladovějícím nebo jinak
trpícím. Zříkáme se, když k nutkání „muset mít“ řekneme ne. Zřeknutí se
znamená svobodný, zodpovědný a uvědomělý život.
- činění dobra, almužna
Almužnou, dobrými skutky můžeme obohatit
toho, kdo je v nouzi. Almužna může také znamenat dávat sama sebe, své
schopnosti, svůj čas, přátelství, zájem, trpělivost… a také hmotné
prostředky těm, kteří to potřebují. Můžeme začít u vlastních dětí,
životních partnerů, u rodičů a pokračovat – až po lidi osamělé, nešťastné,
trpící, únavné… Zřeknutím se něčeho ve prospěch bližních realizujeme
základní přikázání lásky a ztotožňujeme se s Kristem.
Tipy:
• Pomáhej druhým nést jejich nouzi a poznávej skrytou bídu.
• Otevři oči, uši i srdce pro malomyslné, bezradné a zoufalé.
• Měj starost o staré, nemocné a postižené lidi. České slovo almužna
vzniklo z řeckého elemosyné, které znamená milosrdenství, milosrdný vztah.
Dobro činíme už tehdy, když s druhými sdílíme čas a pozornost, radost i
bolest.
- smíření
Smíření je postoj, který nás orientuje na
Boha. Zakusit smíření znamená vyměnit zlo za spásu.
Tipy:
• Připravuj se na smíření v myšlenkách. Smíření není jen něco, co musí být
protrpěno, ale něco, co musí být slaveno. Smíření s Bohem a s bližním je
pramenem radosti.
• Účastni se na slavení smíření bohoslužebnou formou: především při
bohoslužbě pokání a ve svátosti smíření.
• Nech v sobě působit smíření, které ti bylo dáno.
• Sám nabízej smíření: učiň první krok k novému společnému začátku –
objevuj v druhém člověku to dobré – vzpomeň na to vše společné
pěkné.Ježíšova výzva k obrácení míří především k obrácení srdce, k
vnitřnímu pokání. Bez něho zůstávají všechny skutky neplodné a lživé.
Pokání může mít skutečně velmi rozmanité projevy. „Stůjte na cestách a
vyhlížejte, ptejte se, která je dobrá, po ní se vydejte a vaše duše
naleznou klid.“ (Jer 6,16)
Převzato z Dómského zpravodaje
Farnosti sv. Václava v Olomouci
Svatý Hostýn -
Stará křížová cesta
1. Ježíš je odsouzen
Také nám se to stává: naše okolí na nás
doráží, hrozí, slovy bije do tváře, stojíme jakoby uprostřed
uzavřeného kruhu, z něhož není úniku a nenajde se ani jeden hlas,
který by měl odvahu pozvednout se na naši obranu.
A nebo my sami jsme součástí kruhu
uprostřed něhož stojí náš bližní a jediným slůvkem nepřijdeme na
pomoc.
Pane Ježíši, dej nám
sílu mlčet bez pocitu hořkosti a odvahu v pravý čas se ptát “proč
biješ?”
2. Ježíš bere na sebe kříž
Člověk si může svůj kříž vyrobit i sám.
Podle svého vkusu, malý či velký, hladký nebo nápadně zdobený,
pohodlný, na míru. Může jej ukrývat na dně své duše nebo nosit všem
na očích.
S takovým křížem se trmácíme, stavíme na
obdiv své skutečné nebo domnělé utrpení a snažíme se svým já zakrýt
toho, který bez okázalosti, avšak v pravdě, přijal kříž, ne ze své
ruky, ale z ruky svého Otce.
Pane Ježíši, nauč nás
přijímat a nosit jen takové kříže, které nám ve své lásce nabízí a
sesílá Boží vůle.
3. Ježíš klesá poprvé
Někdy v tom nejlepším úmyslu přeceníme
své síly lidské přirozenosti a naložíme nebo necháme si naložit
náklad požadavků a úkolu, které neuneseme, pod jejichž tíhou
padáme.
V takovém případě buď všechno odložíme a
utečeme, nebo se snažíme to, co je naší povinností a zodpovědností,
nastrčit a uvalit na někoho jiného a zabít dvě mouchy jednou
ranou.
Pane Ježíši, když na
nás přijde takové pokušení, připomeň nám, že tobě při tvém pádu
pomáhali jen kopance a urážky.
4. Ježíš potkává svou matku
Jestliže na své strmé cestě, ve svých
trápeních potkáme nám drahou a blízkou osobu, obyčejně nám nestačí
jenom pohled na ni, toužíme po doteku, po konkrétní pomoci a
povzbuzení.
A právě tak je to s námi, když se musíme
dívat na bolest těch, které milujeme. Přemýšlíme, jak bychom jim
mohli přispět v neštěstí, zmírnit jejich soužení. Přemýšlíme tak
usilovně, že už nevidíme je, ale jenom
sebe.
Pane Ježíši, vlej do našich srdcí
takovou lásku, jakou měla Maria. Aby setkání s námi bylo posilou pro
tebe, který trpíš v našich bližních.
5. Šimon Cyrénský pomáhá nést
kříž
Jsme-li vyzváni, abychom přiložili svoji
ruku k nějakému dílu, obyčejně nás ze všeho nejvíc zajímá, co za to
dostaneme, co za to budeme mít. A žádáme-li někoho o pomoc, nejdřív
mu slíbíme odměnu.
Nemusí to být vždycky hmotná odměna,
někdy postačí, jen když se o našem činu hodně mluví, když se nám
dostane hlasitého uznání, když nás druzí obdivují a hledí na nás s
respektem.
Pane Ježíši, Šimonu z Cyrény
se nedostalo ničeho z toho, ani jsi ho nechválil a nedával někomu za
příklad. Kéž i naše přátelství umí být nezištné.
6. Veronika utírá Ježíšovu tvář
Každý z nás vlastní nějaký obraz,
umělecké dílo, kterého si považuje a na něž se dívá raději a častěji
, než na ostatní. A prožívá velkou bolest, když mu člověk nebo jiný
zásah ono dílo zničí.
A nebo má svého hrdinu v románu či ve
filmu, kterému se chce podobat, či umělce, kterého si váží, a o
kterém sbírá všechny možné informace, aby se dozvěděl co nejvíce o
jeho životě.
Pane Ježíši, ať je pro nás,
tak jako pro Veroniku, tvůj obraz ten jediný, který chceme mít stále
před očima, ať se náš život stále více podobá tvému.
7. Ježíš padá podruhé
Člověk není starý nebo mladý podle tváře,
ale podle srdce. Ve vysokém věku je může mít svěží a otevřené, právě
tak jako i srdce fyzicky mladé může být lhostejné, okoralé a samá
vráska.
Je-li však srdce v tom správném duchu
mladé, je plné elánu a nadšení. A ty sebou často přinášejí
nerozvážnost a zbrklost, po nichž následují chyby a tvrdé
pády.
Pane Ježíši, ty víš,
jak bolí pád, zvláště takový, který nám přivodil někdo druhý.
Rozumíš srdci člověka, nauč je statečně přijímat i
porážky.
8. Ježíš napomíná plačící ženy
Jdeme po své cestě k Bohu, po cestě,
kterou nám prošlapal náš Pán. Po jedné její straně je Boží
spravedlnost, po druhé Boží milosrdenství. Před námi stále září
maják - světlo Kristovo.
Ono je pevné a stálé, to my uhýbáme a
nebo zavíráme oči. Někdy se třeseme před Boží spravedlností a
odmítáme jeho milosrdenství, jindy příliš spoléháme na milosrdenství
podle lidského úsloví, že spravedlnost je slepá.
Pane Ježíši, ty jsi řekl:”
Neplačte nade mnou, ale nad svými hříchy!” Ty jsi však tak plný
lásky k nám, že tvá spravedlnost je ještě větší milosrdenství.
Děkujeme ti!
9. Ježíš padá potřetí
Jak rádi a jak často se chlubíme svými
znalostmi, především co známe a co jsme dokázali, co umíme a co jsme
udělali pro sebe i pro druhé, co všechno ještě dokážeme a také co
všechno vydržíme.
Jak často a jak rádi se chlubíme také svým
Pánem, jeho dary a milostmi, jimiž nás stále zahrnuje, a místo
pokory a vděčnosti předvádíme svoji ješitnost a pýchu, která vždy
přivodí sejití z cesty a pád.
Pane Ježíši, i
ty počítáš s naší slabostí a sám jsi nejvíce pocítil naši nevěru.
Odpusť nám a pomoz ztraceným synům vždy vstát a vydat se k Otcovu
domu.
10. Ježíš je zbaven šatu
Jsme křesťané vychovaní tvrdostí doby,
stojíme nohama na zemi, dokážeme hájit svoje přesvědčení a stát
nesmlouvavě za svými názory. Jsme také lidé obklopení světem, který
se na nás zvědavě dívá.
Co se však stane, vyzve-li nás Boží
vůle, abychom se pro tento svět a právě proto, že si hrdě smíme
říkat Boží děti, vzdali všeho, co je naše, co nám patří a zůstali
před ním a lidmi docela nazí?
Pane
Ježíši, i když ti vzali všechno vnější, stále ještě jsi byl
nejbohatší ze všech bohatých, protože jsi se přibližoval k
Otci.
11. Ježíš je ukřižován
Kam každý z nás touží dojít na své
pozemské pouti? K cíli. K cíli, který si předsevzal, o který
bojoval, pro nějž i mnoho obětoval.
To je smysl našeho
prostého života. Takový cíl si určuje každý z nás a dokud jej naše
oči vidí, bývají i naše kroky rozhodné a jisté. Ještě častěji se ale
stává, že moudrost Otcova pro naše dobro změní náš směr. Jeho záměr
zkříží náš plán a nám se zdá,jako bychom byli podvedeni a ošizeni, v
prázdnotě.
Pane Ježíši, ty znáš takovou
prázdnotu, víš jaké to je, přijít o všechno, nevnímat nic než
bolest. Bůh Otec ti dal poznat dokonalou samotu, abys nikdy
nezatoužil nás opustit. Kéž ani my tebe neopouštíme.
12. Ježíš na kříži umírá
Každý to ví, všichni si toho jsme vědomi,
ale žádný z nás si to nedovede představit a proto se toho neznámého
více či méně bojí. Jaké to bude poslední den, tu poslední hodinu,
která nám bude na této zemi dopřána?
Co se stane s těmi,
kteří nás obklopovali, milovali a na kterých jsme záviseli my? Kam
přijdou naše myšlenky, práce, dokončená díla i
nedokončená?
Pane Ježíši, až se tak
stane a v našich dveřích se objeví posel s pozváním před Boží soud,
kéž jako ty nemusíme říkat víc než: “Do tvých rukou, Pane,
poroučím svou duši.”
13. Ježíše položili do Mariina
klína
Ne, cítíme to. My nebudeme mít tolik síly
a odvahy, jako Kristus, abychom vyslovili ona slova.:Do tvých rukou
Pane...” Náš život není tak bezelstný a čistý, abychom si jej
troufli nabídnout Otci.
Co si tedy počne provinilé dítě, které se
bojí přijít otci na oči? Jde nejdřív za matkou a jí se přizná a ona
již zmírní otcům hněv i za cenu, že jeho rozhořčení nechá vylít na
sebe.
Pane Ježíši, to nám
připomeň na našem odchodu. Že také my máme tvé Matce Panně Marii se
svým životem s důvěrou položit do klína - tebe.
14. Pána Ježíše uložili do hrobu
Když se nám zhatí naše plány, když nám
někdo podrazí nohy a zničí naše dílo, když nás zradí přítel, když
nám všechno vypadává z rukou, máme chuť trucovat, ukrýt se do
nejzazšího kouta a tam si hýčkat svoje
rány.
Vymýšlíme si všechno možné,
hledáme na bližních chyby a slabosti, vzpomínáme, kdy se jim co
nepovedlo, stále si připomínáme, kdy a kolikrát nám kdo ublížil a co
dobrého jsme udělali těm druhým.
Pane Ježíši, všichni chceme jednou
povstat k novému životu. To se ale nikdy nemůže stát, když budeme
žít jen sami v sobě a pro sebe. Buď stále naším učitelem a
průvodcem, aby již zde na zemi odumřelo pšeničné zrno našeho já pro
jediné velké ty!
Od Květné neděle do
první neděle po Velikonocích
|